Det er svært at være i mandagshumør, hvis man bryder sig om motorsport. Og især hvis man hedder Nicklas Nielsen og netop har underskrevet en ansættelseskontrakt med Ferrari Competizioni som arbejdsgiver.

Den aarhusianske racerkører, som netop har overstået sit andet løb i FIA WEC med AF Corse, satte i weekenden sin signatur på den fabrikskontrakt, som alle håber på. Det er kulminationen på en ægte lynkarriere, som har været på raketfart siden banedebuten for under fire år siden.

Annonce:

– Ja, det hele er gået lidt stærkt… Det er ikke fordi der har været lange forhandlinger eller noget. Jeg har gjort mit arbejde på banen, og så gav de faktisk bare besked om at de gerne ville have mig som fabrikskører, fortæller Nicklas Nielsen til Boxengasse.

Endnu ved den nyslåede Ferrari-fabrikskører ikke hvordan hans 2020-kalender ser ud, andet end at han selvfølgelig kører WEC-sæsonen til ende med AF Corse.

– Det er for tidligt at sige, men Ferrari er involveret i mange mesterskaber i hele verden, så jeg skal nok få noget at se til, lyder det fra Nielsen.

Med kun fire sæsoners erfaring fra banesporten har fabrikskøreren fra Hørning sat ny rekord for hvor kort vejen til en professionel karriere kan være. Selv er han ikke i tvivl om hvordan det kunne gå sådan:

– Der er ikke mange som har satset på Ferrari Challenge-mesterskaberne, men det er helt sikkert dér, jeg fik sået frøene til det her. At Johnny Laursen og Formula Racing lod mig være med dér var det vigtigste skridt, for alle de rigtige mennesker i Ferrari-organisationen er med til løbene, forklarer Nicklas Nielsen, der vandt både det europæiske Ferrari Challenge-mesterskab såvel som verdensmesterskabet – Finali Mondial på Monza – i 2018.

Det banede vejen for et et sæde i European Le Mans Series med Luzich Racing i denne sæson, og efter seks løb på de europæiske baner kunne den 22-årige racerkører koble endnu et europamesterskab på CV’et. Inden da havde han allerede landet et sæde i AF Corse’s GTE-AM bil i FIA WEC-mesterskabet … imponerende!

Nicklas Nielsen i AF Corse-raceren på Fuji. Foto: FIA WEC

At gå fra gokart til en fabrikskontrakt på fire år kræver en kæmpe portion held – og at kunne præstere når mulighederne opstår. Formula Racing og Johnny Laursen spiller en stor rolle i Nicklas Nielsens jagt på en stor karriere, men ud fra resultatlisterne er det tydeligt at aarhusianeren har fundet sin rette hylde.

Som den fjerde danske fabrikskører kommer Nicklas Nielsen op i samme liga som Michael Christensen, Nicki Thiim og Marco Sørensen, der alle kom på podiet i weekendens løb i Bahrain.

– Danmark er virkelig godt repræsenteret på GT-verdenskortet for tiden. Det er flot, også taget i betragtning af hvor svært det er at finde sponsorer i Danmark, fortæller Nicklas Nielsen, der fremadrettet kan nyde godt af stemplet som Ferrari-fabrikskører hos Ferrari Competizioni.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar