Inden vi kommer for godt i gang, så er “vender tilbage” en lille overdrivelse: Peugeot trak sig nemlig fra serien i januar 2012, få måneder inden den første WEC-sæson blev indledt. Dengang var der økonomisk krise i PSA-koncernen, og der skulle spares enorme summer.
Nu er tiden en anden, og senest har PSA Group indledt forhandlinger om at fusionere med Fiat-Chrysler Auto med henblik på at blive én af verdens største bilkoncerner. Og med ét er der igen plads til at snakke om motorsport på bestyrelsesmøderne.
Endnu er der ikke mange fakta på bordet, men i pressemeddelelsen fortælles det, at det franske mærke får Hypercar-debut i 2022. Om det så er i slutningen af 21/22-sæsonen, eller om de sidder de første to fulde Hypercar-sæsoner over, vides endnu ikke.
– Peugeot-mærkets passion for motorsport har altid spillet en vigtig rolle i de mange sejre vi har opnået i mærkets historie, fortæller Jean-Philippe Imparato, Peugeot’s Brand Director, og fortsætter:
– Ændringerne som FIA WEC introducerer passer med den overgang vi selv er i gang med, med elektrificering af vores modeller og lanceringen af high-performance produkter, som udvikles i tæt samarbejde med PSA Motorsport, som eksempelvis Concept 508 Peugeot Sport Engineered. Initiativerne stemmer helt overens med Peugeot’s “Motion & E-motion” brand-signatur.
Det er netop hybridteknologien og de tvungne, lavere budgetter, som gør at Peugeot har besluttet sig for at vende tilbage til Le Mans. Ifølge den franske motorsportschef, Jean-Marc Finot, er målsætningen da også helt klar:
– Jeg er meget spændt på udfordringen med at kanalisere evnerne og passionen fra mit team ned i dette projekt. Det er en ny udfordring, og jeg ved at vores eksperter vil vokse med opgaven, hvor de igen demonstrerer deres vilje til at vinde – finansieret af PSA Group’s brands og båret af deres store erfaring fra toppen af FIA-mesterskaber og sult efter succes, lyder det i typisk flotte vendinger.
Status er dermed, at vi kan se frem til Aston Martin, Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus, ByKolles og nu også Peugeot på Hypercar-gridden. Der begynder efterhånden at ligge et pres på et eller flere nordeuropæiske bilfabrikker for en lignende udmelding…