Inden vi kommer for godt i gang, så er “vender tilbage” en lille overdrivelse: Peugeot trak sig nemlig fra serien i januar 2012, få måneder inden den første WEC-sæson blev indledt. Dengang var der økonomisk krise i PSA-koncernen, og der skulle spares enorme summer.

Nu er tiden en anden, og senest har PSA Group indledt forhandlinger om at fusionere med Fiat-Chrysler Auto med henblik på at blive én af verdens største bilkoncerner. Og med ét er der igen plads til at snakke om motorsport på bestyrelsesmøderne.

Annonce:

Endnu er der ikke mange fakta på bordet, men i pressemeddelelsen fortælles det, at det franske mærke får Hypercar-debut i 2022. Om det så er i slutningen af 21/22-sæsonen, eller om de sidder de første to fulde Hypercar-sæsoner over, vides endnu ikke.

– Peugeot-mærkets passion for motorsport har altid spillet en vigtig rolle i de mange sejre vi har opnået i mærkets historie, fortæller Jean-Philippe Imparato, Peugeot’s Brand Director, og fortsætter:

– Ændringerne som FIA WEC introducerer passer med den overgang vi selv er i gang med, med elektrificering af vores modeller og lanceringen af high-performance produkter, som udvikles i tæt samarbejde med PSA Motorsport, som eksempelvis Concept 508 Peugeot Sport Engineered. Initiativerne stemmer helt overens med Peugeot’s “Motion & E-motion” brand-signatur.

Peugeot’s tilbagevenden til international motorsport stemmer godt overens med mærkets visioner – der satses fremadrettet på sportslige, elektriske biler, som denne Concept 508 Peugeot Sport. Foto: Peugeot

Det er netop hybridteknologien og de tvungne, lavere budgetter, som gør at Peugeot har besluttet sig for at vende tilbage til Le Mans. Ifølge den franske motorsportschef, Jean-Marc Finot, er målsætningen da også helt klar:

– Jeg er meget spændt på udfordringen med at kanalisere evnerne og passionen fra mit team ned i dette projekt. Det er en ny udfordring, og jeg ved at vores eksperter vil vokse med opgaven, hvor de igen demonstrerer deres vilje til at vinde – finansieret af PSA Group’s brands og båret af deres store erfaring fra toppen af FIA-mesterskaber og sult efter succes, lyder det i typisk flotte vendinger.

Status er dermed, at vi kan se frem til Aston Martin, Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus, ByKolles og nu også Peugeot på Hypercar-gridden. Der begynder efterhånden at ligge et pres på et eller flere nordeuropæiske bilfabrikker for en lignende udmelding…

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Leave a Reply