Le Mans 2019 er i gang – i hvert fald her på Boxengasse, hvor vi følger løbet tæt lige fra den officielle testdag og til dagene efter det legendariske racerløb. Netop testdagen blev afholdt søndag, og vi har her samlet de vigtigste bidder fra dagens testkørsler.

LMP1 uden overraskelser – men Toyota uden stort forspring

Annonce:

McLarens – og nok i særdeleshed Zak Browns – yndlingskører, Fernando Alonso, ligger efter testdagen øverst i tabellen sammen med Sebastién Buemi, Brendon Hartley og Kazuki Nakajima. Næsten et sekund har kvartetten ned til søsterbilen med Mike Conway, Kenzo Kobayashi, José Lopez og – igen – Brendon Hartley.

På testdagen er det helt almindeligt at nye kørere bliver tilmeldt på begge biler, og i Toyotas tilfælde er Brendon Hartley helt ny. I den kommende WEC-sæson erstatter han Alonso, som efter sigende leder efter nye steder at vinde racerløb.

Blandt de mere jordnære LMP1-biler er der god fart i Rebellions racer, som kun halser efter Toyotaerne med et sekunds forskel. Det kan godt blive interessant om forskellen reelt er udlignet mellem Toyota og resten af LMP1-feltet – måske lige på nær ByKolles, som fortsat kun lige holder sig over LMP2-omgangstider.

LMP2 – High Class Racing 17’er i klassen

I front af LMP2-klassen har Jackie Chan DC Racing lagt sig, men med top tre placeret inden for et halvt sekund er der lagt op til slåskamp. Især Dragonspeed-teamet, som stiller med både Pastor Maldonado og Anthony Davidson i deres lineup, kan blive giftige for Hollywood-teamet – og ikke kun pga. Maldonado’s lemfældige omgang med racerbiler.

Den anden Jackie Chan DC Racing-bil med David Heinemeier-Hansson som ene tredjedel af kørertrioen kom ind på 12. pladsen. Der er plads til forbedring, hvis Heinemeier-Hansson skal gøre sig forhåbninger om at samle flere Le Mans-pokaler til samlingen.

Danske High Class Racing med Anders Fjordbach og Dennis Andersen kom godt igennem en lærerig testdag. Foto: ACO

Danske High Class Racing med Anders Fjordbach og Dennis Andersen – og schweiziske Mathias Beche – placerede sig på en 17. plads i klassen. Ikke prangende, men for det Le Mans-debuterende team var dagen alligevel mere end godkendt:

– Det var en god dag med en skarp indlæringskurve! Vi har meget at lære endnu, og det er vi fuldt fokuserede på, forklarer Anders Fjordbach, som lagde ud med dagens testkørsler:

– Jeg startede ud tidligt på beskidt bane for at lære lidt om det, og så kom Dennis (Andersen, red.) i bilen og gjorde et fint stykke arbejde. Mathias (Beche, red.) kørte en del omgange over middag, hvor Dennis og jeg så sluttede af.

– Dagens omgange blev delt godt ud mellem os, men tiden går stærkt og man kan ikke helt begribe hvor dagen blev af, griner den ene af årets tre danske Le Mans-debutanter.

GTE PRO – Magnussen i front med aldrende V8-racer

Ja, den havde de færreste vist set komme, men Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller var hurtigste bil i GTE PRO. Feltets uden sammenligning ældste bil klokkede omgangstiden 3:54.001 – hele 0.031 sekund hurtigere end Fords kommende pensionistbil med Andy Priaulx, Harry Tincknell og Jonathan Bomarito. Nu er Ford jo velkendt for at “sandbagge” i optakten til løbet, så mon ikke de har en enkelt fjer i hatten til deres afskedsløb?

Apropos sandbagging, så befinder sidste års Le Mans-vinder, Michael Christensen, sig helt nede på 13. pladsen sammen med sine to medkørere, Kevin Estre og Laurens Vanthoor, i Porsche #92. Endnu værre gik det for Dane Train-duoen, Marco Sørensen og Nicki Thiim. Sørensen strandede med elektriske problemer i Porsche-kurverne i formiddagens testsession, hvilket affødte en kort periode med rødt flag. Aston Martin-raceren med nummer 95 er blot 14. hurtigst på testdagen.

Længst nede i tabellen er BMW M8’erne, som stadigvæk ikke er blevet konkurrencedygtige. Dette års Le Mans bliver deres sidste, efter blot en enkelt WEC SuperSeason og to Le Mans-løb, så om det er motivationen det kniber med, vides ikke.

Gamle mænd i gamle biler – det kan åbenbart noget, når det er Mike Rockenfeller og Corvette C7.R. Foto: ACO

GTE AM – Gatting fik sin Le Mans-debut med fuld fart

En solstrålehistorie er det til gengæld at høre fra Michelle Gatting, som i dag kørte sine første omgange på Le Mans-banen. Gatting, som er udvalgt til den 100% kvindelige besætning på Kessel Racing’s utroligt dekorative Ferrari 488 GTE, jublede stadigvæk da Boxengasse fik fat i hende:

– Det har været fantastisk, en kæmpe oplevelse for mig at køre på denne bane. Den første omgang råbte jeg “JEG ELSKER DEN HER BANE” over radioen… Jeg er overrasket over min egen speed – banen passer sindssygt godt til min kørestil, for banen kræver en del mod.

Michelle Gatting fik sine første omgange på Le Mans-banen, og med kun 1,4 sekund op til den hurtigste kører er Michelle godt tilfreds. Foto: ACO

Og selvom #83-bilen med Gatting, Frey og Gostner skiftevis bag rattet kun var niendehurtigst i GTE AM-klassen, er optimismen ikke til at overse:

– Vores speed til sidst var rigtig god, og jeg ved i hvert fald at jeg kan finde et sekund mere i mig selv – og så begynder det altså at se godt ud! Nu skal Rahel og Manuela (Frey og Gostner, red.) bare have fundet lidt mere fart, og så må vi se. Men jeg er godt tilfreds med kun at have 1,4 sekund op til P1 efter første gang på banen, så jeg tager hjem med en god fornemmelse i maven.

Om en uge går Le Mans-ugen i gang. Søndag er der teknisk kontrol i midten af Le Mans, og derefter går det slag i slag frem mod lørdag eftermiddag, hvor årets fartfest bliver flaget i gang. Boxengasse er naturligvis til stede under hele Le Mans-ugen og forsøger at bringe eksklusive og anderledes historier fra banen.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar