Interview: Kevin Magnussen og skiftet til sportscars: – Det var sindssygt skægt!

Foto: IMSA/Peugeot Sport

I næste weekend går starten til USA’s anden store sportsvognsklassiker, 12 hours of Sebring. Det er et løb, som Kevin Magnussen og Chip Ganassi Racing ser frem til i spænding – for senest var Kevin Magnussen, Renger van der Zande og Scott Dixon minutter fra at levere et sandt drømmecomeback til det amerikanske storhold i sportsvognsracing.

Det endte som bekendt med en punktering og en femteplads, men det har langt fra taget pippet fra Magnussen. Han er ét stort smil over sin nye plads i toppen af IMSA Weathertech Sportscar Championship. Vi på Boxengasse fik en snak med Kevin Magnussen om skiftet til IMSA og meget mere.

Kevin Magnussen deler i år bil på fast basis med hollandske Renger van der Zande hos Chip Ganassi Racing – med support fra Scott Dixon til de resterende lange løb i sæsonen. Sebring er det næste af slagsen. Foto: IMSA

Optakten til Sebring er i fuld gang for Chip Ganassi Racing og Kevin Magnussen. I sidste uge kørte teamet endnu en test på netop Sebring, og er kommet godt overens med den nye Cadillac DPi-V.R.

Og har noget imponeret Magnussen, så er det Ganassis lynhurtige omstilling til atter at køre i Nordamerikas førende sportsvognsserie:

– Jeg føler vi står godt (til Sebring, red.). Vi er kommet langt i forståelsen af bilen og har fået mange småting på plads i de sidste måneder. Man skal huske, at Ganassi er et kæmpe team og faktisk har de en større organisation end Haas. Så når de går ind i noget, så går det stærkt rent ingeniørmæssigt. Det har været meget gnidningsfrit, og de fik faktisk først opgaven med at skulle køre Cadillac 90 dage inden Daytona. Det er rimeligt imponerende, at de på 90 dage formåede at sætte alt op fra bunden af, med en ny bil og det hele – og at vi var med helt fremme i kampen på Daytona mod så skarp modstand, forklarer Kevin Magnussen til Boxengasse.


The American way

Hoppet fra F1 til sportsvogne og IMSA har været mere end et stilskifte – men det er et skifte, som er gået godt – og et skifte, som Kevin Magnussen forventer sig meget af. Første indtryk er, at det først og fremmest har været sjovt og lærerigt:

– Det var sindssygt skægt at starte i IMSA, for det er en helt anden bil. Alt er nyt – det er en ny verden, nye baner og en helt ny måde at arbejde på. Banerne er svære – det er ikke det samme som F1-baner, men det er rigtige racerbaner, som udfordrer én på en anden måde. Jeg glæder mig til at komme videre i sæsonen og køre på alle de baner, som jeg har set min far køre løb på gennem årene – for det er også steder jeg har drømt om at køre. At det samtidigt sker med et team, der kan vinde, så er det for mig en stor lettelse at kunne kæmpe med om sejren, siger han og tilføjer:

– Og så er det en god udfordring. Jeg kan godt lide at lære noget nyt, og IMSA udfordrer på en anden måde end F1. Det er mere vildt, og det kræver, at du improviserer noget mere undervejs. Men frem for alt nyder jeg, at vi kører om at vinde, og at vi alle står bag jagten på det, slår han fast.

Og når vi er ved forskelle – så er der den helt store: Bilen.

Chip Ganassi Racings Cadillac DPi-V.R. er på så mange måder en helt anden retning, et andet koncept og en anden måde at lave en racerbil på. Men forskelle eller ej, så er den vilde Cadillac noget af det, som Kevin Magnussen ikke tøver med at fremhæve:

– Det har været rigtig fint at køre Cadillac. Det er noget andet end en F1-bil, men det er stadig en racerbil… Cadillacen er bare sindssygt fed – den lyder godt, den kører godt og når alt kommer til alt, så er jeg jo også en drengerøv: Det her er bare en sej racerbil, siger han og tilføjer:
– Den er ikke så hurtig som en F1-racer – men det er jo ikke det eneste, der tæller. Den har noget X-Factor som F1 ikke har, forklarer han.

Men dermed også sagt, at erfaringerne fra Formel 1-gridden ikke kan overføres direkte. Snarere tværtimod:

– At køre den er ikke svært, men det var svært at arbejde med setuppet på den. Vores Cadillac er meget mekanisk at arbejde med, hvor en Formel 1-racer i dag er så dybt baseret på aerodynamikken, at den ikke reagerer på ret meget andet end aero. Det gør en sportsvogn til gengæld. Nu bliver det måske lidt teknisk – men ting som ridehøjde og rullecenter har meget at sige her. Derfor er det en meget anderledes bil at arbejde med, forklarer han.

USA og løbene i American Le Mans Series, nu IMSA Weathertech Sportscar Championship, har i mange år været et fast rejsemål for familien Magnussen. Foto: IMSA

En klassiker venter

Mens IMSA er nyt på Kevin Magnussens CV, så føler den danske Chip Ganassi-kører sig til gengæld ikke ny. Over årene er det trods travle kalendre blevet til en del besøg på de amerikanske baner med far Jan Magnussen og Corvette Racing – og det er et kendskab som på sin vis har givet lidt ekstra til Kevin Magnussens nye satsning.

– Jeg var godt forberedt af at have fulgt med far, og jeg føler på sin vis, at jeg har været en del af endurance racing i 20 år alene ved at have fulgt ham tæt. Det har givet mig meget kendskab til mentaliteten bag, og derfor fandt jeg det meget naturligt fra start. Jeg tror, jeg har lært en del ved at følge min far på det punkt. Det er anderledes at skulle dele bilen, men også virkelig spændende at skulle arbejde sammen med andre og dele lidt ud af hemmelighederne. Vi var ved at vinde sidst, men vandt ikke. Til gengæld tror jeg det er fedt at kunne dele en sejr med nogle flere – det glæder jeg mig til vi forhåbentlig kan, forklarer Kevin Magnussen.

Chip Ganassi Racing lynede i sæsonpremieren på Daytona, hvor kun en uheldig punktering i løbets afgørende minutter kostede det amerikanske storteam en perfekt sæsonstart. I stedet blev en femteplads facit. Foto: IMSA

I næste weekend, den 20. marts, går starten til sæsonens anden afdeling af IMSA i form af det traditionsrige 12 Hours of Sebring. Og det bliver først og fremmest med målet om at kæmpe om sejren helt til sidst. Kevin Magnussen har ved flere lejligheder testet med teamet på netop Sebring, og den legendariske bane i Florida er én, som Magnussen glæder sig til at køre løb på for alvor:

– Sebring er oldschool… Jeg tror ikke, den er blevet renoveret siden den var ny, for den er bare vild. En del af den er lavet af store betonklodser, og de er bestemt ikke jævne. Der er flere steder, hvor det virkelig hopper – specielt i sidste og første sving, mens de andre steder har lagt lidt asfalt på. Men det var sikkert også for 30 år siden…, joker han og fortsætter:

– Sebring er et sted, hvor der bare hele tiden er kontant afregning, hvis man laver fejl. Det minder meget om en bybane uden at være det, for princippet er det samme. Og så er der historien. Den bane oser bare af historie, og det giver stedet en vild aura. Derfor glæder jeg mig meget til at komme i gang derovre, forklarer Kevin Magnussen.

Peugeot er kæmpestore og kendt for, at de altid gør tingene ordentligt i motorsport – om det så er sportsvogne, WRC, Pikes Peak, Dakar eller noget helt andet, så er det altid for fuld gas. – Kevin Magnussen

Fransk fremtid

Mens Kevin Magnussens 2021-kalender er pakket med ture til USA med Chip Ganassi Racing, så er det næste store projekt også på vej i horisonten. Peugeot Sport annoncerede i starten af februar sit comeback til sportsvogne, og det bliver med Kevin Magnussen og Mikkel Jensen som to af i alt seks kørere.

Arbejdet for Peugeot er ikke for alvor i gang for Kevin Magnussen endnu, men det giver ro at have fremtiden på plads. En fremtid, hvor sportsvognsracing på verdensplan er på vej ind i en ny guldalder – senest med Ferrari, der fra 2023 også er en del af gamet i FIA WEC’s nye Hypercars.

– Da jeg var yngre stressede jeg altid over mine etårige kontrakter med McLaren og Renault. Man vidste ligesom fra start, at man kæmpede for livet. Der har jeg nok fået lidt mere hård hud og lader mig ikke stresse. Senest har jeg kørt to kontrakter á to år, og det var knapt så stressende – så jo, det er rart at have fremtiden på plads. Jeg glæder mig meget til det, jeg skal, og jeg tror, det bliver et spændende, nyt kapitel i min karriere. Peugeot er kæmpestore og kendt for, at de altid gør tingene ordentligt i motorsport – om det så er sportsvogne, WRC, Pikes Peak, Dakar eller noget helt andet, så er det altid for fuld gas, forklarer Kevin Magnussen.

Oplysningerne er fortsat sparsomme om Peugeot Sports kommende Hypercar, som får premiere i FIA WEC i 2022 – men udviklingen er i fuld gang. Grafik: Peugeot Sport

Og med et WEC, der lige nu former sig med raketfart, så er tiden helt rigtig. Udviklingen hos Peugeot er i fuld gang, men for Kevin Magnussens vedkommende er det ikke fremtidens job hos Peugeot, der endnu fylder. Det gør den nuværende i USA.

– Jeg er faktisk ikke så involveret hos Peugeot endnu. Jeg har travlt i USA, så de trækker på de andre for nu, og så er jeg med senere, når bilen står klar. Som kørere er vi jo ikke rigtigt ingeniører, der kan stå og sige, om udformningen af en del er mere eller mindre god, men vi kan til gengæld køre en test i bilen og få en god idé om, hvor vi skal hen. Og jeg er sikker på én ting: Peugeot er i gang med at bygge en virkelig hurtig bil.

At få chancen hos Peugeot, og udsigten til, at ikke bare én, men hele to danskere tørner ud for det franske mærke i næste sæson er noget, som Kevin Magnussen glæder sig til.

– Holdet hos Peugeot er meget blandet, og jeg ser frem til at lære dem at kende. Jeg ved, hvilke metoder Peugeot har brugt i deres udvælgelse – de er helt klart gået efter rå speed og performance, og holdet er alle superhurtige folk. Det er ikke på plads, hvem der kører med hvem, men jeg er super glad for, at der med Mikkel er en dansker mere på teamet, og jeg håber, det kan få rigtig mange danske fans til Le Mans i 2022. Det bliver stort, hvis vi kunne være så heldige at få en bil med store vinderchancer og to danskere i den, siger Kevin med et smil. Han tilføjer:

– Min forventning er, at vi kan være med i kampen. Vi skal op i mod nogle seriøse teams, og det bliver absolut ikke nemt. Skal man vinde på Le Mans i Hypercars, så skal den sidde lige i skabet – men jeg er også sikker på, at Peugeot kan løfte opgaven, siger Kevin Magnussen.

 

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Se også vores guide til næste weekends løb på Sebring – her er alt fra tidsplan og links til streaming til en optakt!

Guide: Følg Kevin Magnussen, Mikkel Jensen og Christina Nielsen i 12 Hours of Sebring 2021 – Opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: