FIA WEC: Michael Christensen på pole position i GTE Pro

Foto: Porsche/FIA WEC

Der er to danskerbiler i spids i GTE-kategorierne, når FIA WEC i morgen tager hul på sæsonens næstsidste løb. Kvalifikationen her til morgen dansk tid er netop flaget af, og med GTE-bilerne først på banen blev der lagt for med en kvalifikation, som blev afgjort på de helt små marginaler – specielt i GTE Am.

I GTE Pro er Michael Christensen og Kevin Estré på jagt efter de sidste point, som kan bringe dem tilbage i spidsen af kampen om VM. Den dansk/franske duo kom til Fuji som nummer tre i titelkapløbet, bare to point fra føringen. Og takket være Michael Christensens kvalifikation starter den jagt fra det bedst mulige udgangspunkt – Michael Christensen satte nemlig tiden, og med sin bedste omgang på 1.36.371 slog han AF Corse Ferraris James Calado med godt to tiendedele, mens Porsche-kollegerne i #91 starter som nummer tre på en tid af Gianmaria Bruni.

Tusindedelene blev afgørende i GTE Am

Sideløbende blev det ekstremt tæt i GTE Am, hvor kampen om pole position blev en duel mellem to biler med danske islæt: TF Sports Aston Martin med Ben Keating mod Iron Dames’ Sarah Bovy. Men i virkeligheden er hele top 10 i klassen indenfor et sekund.

Ben Keating – her i gang med at give et par autografer til én af de mange tusinde fantastiske japanske sportsvognsfans – satte ny pole position i GTE Am. Foto: FIA WEC

I sidste ende trak Keating dog det længste stik – tiden pegede på en 1.39.9, og der endte amerikaneren også. Det samme gjorde en stærkt kørende Sarah Bovy imidlertid også, og Keating tog derfor pole position med en difference på bare 0.062 sekund.

Top tre afrundes af Franck Dezoteux fra Ferrari-teamet Spirit of Race, mens den næste bil med dansk islæt er Mikkel O. Pedersens Team Project 1-Porsche med #46, som Nicolas Leutweiler satte ind på femtebedste tid.


Nicolas Leutweiler satte tiden for Team Project 1, og endte som femmer i klassen med bilen, som han deler med blandt andre Mikkel O. Pedersen. Foto: FIA WEC

Nicki Thiim og Northwest AMR har til gengæld lidt at hente ind, når det går løs i morgen – Paul Dalla Lana kvalificerede bilen ind som nummer 17 i klassen.

Stærkt kørende Nicklas Nielsen i LMP2

Kvalifikationens anden del på Fujispeedway stod mellem Hypercar og LMP2. Toyota tog en 1-2-kvalifikation med Kamui Kobayashi som hurtigste mand på den japanske bane, mens Matthieu Vaxiviere fik klemt Alpines racer ind mellem Toyotaerne og de to Peugeot-racere. Jean Eric Vergne endte med at sætte tiden i #93, som han deler med Mikkel Jensen og Paul di Resta, og 93’eren var desuden hurtigst af de to Peugeot 9X8.

I LMP2 var det igen ekstremt tæt, og med de hurtigste 15 biler indenfor et sekund kom marginalerne virkelig til at tælle. Nicklas Nielsen satte tiden for AF Corse og var hele tiden med fremme. Nielsen endte med næstbedste tid, kun slået af JOTA Sports Antonio Felix da Costa, mens Ferdinand Habsburg og Robin Frijns tog henholdsvis 3. og 4. bedste tid for Realteam by WRT og Team WRT.

Samtidigt er det naturligvis også pole position i LMP2 Pro/Am for Nielsen og AF Corse.

Nicklas Nielsen satte bedste tid i LMP2 Pro/Am og var næsthurtigst i LMP2 generelt. Foto: FIA WEC

Ed Jones satte tiden for JOTA Sports anden racer, #28, som Jones deler med Oliver Rasmussen og Jonathan Aberdein – de har 13. bedste tid i klassen.

6 Hours of Fuji kan følges fra i morgen tidlig med start klokken 04.00 dansk tid. Se meget mere om streaming og TV guide i vores optakt!

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: