Michelin Le Mans Cup: Sæsonens første sejr til GMB Motorsport

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

*Opdatering 13.58 søndag: https://boxengasse.dk/nyheder/michelin-le-mans-cup-revideret-resultat-koster-dansk-sejr/ *

GMB Motorsport har hele året kæmpet for at gentage nogle af de dyder, der i fjor gjorde dem til mestre i Michelin Le Mans Cup og sikrede billetten til Le Mans-debuten.

2023 har budt på sin portion udfordringer, men på SPA-Francorchamps lykkedes det Simon Birch og Thomas Andersen at få det hele til at gå op i en højere enhed til det, der er sæsonens første sejr for det danske Honda-team.

Startkaos på SPA. Foto: Racing.pix/Mikkel Wangaa

Den danske gevinst vender vi tilbage til om lidt, for Le Mans Cup-løbet blev først og fremmest til 110 minutters rendyrket kaos. Helt fra start spandt en håndfuld af LMP3-bilerne i La Source, og dermed var der reelt ballade fra første sving. GT-feltet kom uskadt gennem al balladen, men som Thomas Andersen siden kunne fortælle Boxengasses udsendte i Belgien, så var turen gennem første sving mere et spørgsmål om ren overlevelse end noget andet.

Løbet bød på intet mindre end fire safetycars, hvilket i sig selv satte sit præg på begivenhederne. Men GMB Motorsports Thomas Andersen og siden Simon Birch fik spillet kortene godt i et løb, hvor favoritterne på forskellig vis fik sat pladser til.


Sejr på blandet danskerdag

Mens GMB-garagen med #55 kunne bryde ud i jubel efter 110 nervepirrende minutter, så var det sværere for de øvrige danske biler i feltet. GMB-kollegerne Jan Magnussen og Lars Pedersen fik undervejs et teknisk problem, som kostede dem tid – de endte med at gennemføre som nummer syv.

Anders Fjordbach og Tim Creswick startede sidst for High Class Racing with Caffeinesix ovenpå en afkørsel og endte med en niendeplads efter et løb, der virkelig bølgede for nordjyden og briten. Undervejs var de faktisk oppe at føre, men siden stødte en dyr stop and go-straf på 75 sekunder til, fordi Porschen ikke havde overholdt minimumstiden i pitten – og den slags koster dyrt i et så kompakt løb som her.

I sidste ende kunne Simon Birch forsvare sejren hjem trods hårdt pres fra Sennan Fielding i britiske Steller Motorsports Audi R8 GT3 LMS.

– Lige rundt om hjørnet nede i sving 1 lå der bare prototyper over det hele… Man skulle lige finde den rigtige vej. Men sikke et resultat – alle har kæmpet helt vildt hele året – ja, for egentligt at nå noget som helst. Vi kommer nok ned til fest og farver om lidt, for det her har vi virkelig arbejdet hårdt for at nå frem til. Jeg håber, vi kan tage de her takter videre i Portimao om nogle uger, sagde Thomas Andersen efter løbet, da Boxengasse fangede ham.

Simon Birch supplerer:

– Det var mega, mega godt! Vi har haft os en svær sæson og har haft meget arbejde med at finde os til rette i bilen. Vi fandt noget godt i Aragon sidst, og kunne endnu vigtigere bygge videre på det – og det står vi med resultater af her. Det er en fantastisk følelse at kunne få teamet tilbage på podiet.

Spænding i garagen hos GMB Motorsport. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Med sejren i Belgien har GMB Motorsport også været med til at ryste den samlede Le Mans Cup-stilling lidt. Birch og Andersen er efter SPA nummer fire samlet og kan banke på til en tur på det samlede podie hvis alt klapper i Portimao.

Sejren var ikke bare GMB Motorsports første i år – det var også en vigtig første skalp for 16-årige Simon Birch. Foto: Racing.pix/Mikkel Wangaa

I LMP3 endte den generelle sejr hos United Autosports efter lidt af et comeback. #23 holdt på startgridden i en pøl af vand efter en lækage på kølesystemet. United-holdet fik hurtigt fundet lækagen og fik bilen sendt til start – men fra pitlane.

Det viste sig at være godt givet ud, for i et mindst lige så kaotisk løb for LMP3’erne endte United-raceren med John Schauermann og Wayne Boyd som vinder foran COOL Racings David Droux og Luis Sanjuan efter en fed duel fra sidste safetycar og til mål.

Der resterer en enkelt afdeling af Michelin Le Mans Cup, som køres i forbindelse med ELMS-sæsonfinalen i Portimao i oktober.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: