Mikkel Jensen: – Alt på Daytona handler om at have en god bil til sidst

unnamed (2)
Foto: Sidelinesportsphotography.com/PR1 Mathiasen Motorsport

Mikkel Jensen og PR1 Mathiasen Motorsports fik en svær start på Daytona-kvalifikationsløbet Motul Pole Award 100 i sidste weekend, men efter en solid indsats lykkedes det danskeren og hans amerikanske team at hente det tabte fra et stort spin på opvarmningsomgangen – og det i sådan en grad, at Mikkel Jensen kan kalde sig den første LMP2-vinder i kvalifikationsløbet til dato.

Efter Ben Keatings spektakulære firedobbelte spin og en efterfølgende drive through-straf for at have startet oppe i feltet trods afkørslen, så var der en hård opgave i vente for det amerikanske team. Det lykkedes i sidste ende at hente det tabte, fordi de amerikanske regler om pitstop under full course yellow matchede rigtigt op med, at bronzekørerne ikke havde udfyldt deres minimumkøretid i LMP2. Det bragte Jensen og PR1 Mathiasen Motorsports tilbage i kampen – og den afgjorde Mikkel Jensen selv.

– Det var ret hektisk… Ved restarten var vi oppe som nummer seks og havde lukket for det tabte – men det var noget af en kamp. Dallaras biler er virkelig hurtige her, mens vi med vores Oreca kører med nogle restriktioner, som man ikke ville se i fx FIA WEC, siger Mikkel Jensen.

Mikkel Jensen og PR1/Mathiasen Motorsports havde et vildt kvalifikationsløb søndag aften dansk tid. Pole position blev vekslet til et stort spin og sidenhen en straf – inden det lykkedes teamet at køre det hele ind igen. Foto: Sidelinesportsphotography

Specielt restriktionerne er en detalje, som Mikkel Jensen forventer vil gøre løbet sværere:

– Det betyder, at vi fx skal køre med lidt mere downforce end Dallara og Ligier – og derfor er de biler så godt med her på Daytona. Jeg kæmpede og kæmpede i kvalløbet, men lige meget hvad jeg gjorde i Bus Stop, så blev jeg kørt fra. Til sidst kunne jeg dog tage føringen, da jeg fik et godt forsøg linet op i sving 3, forklarer han.


Mikkel Jensen og Ben Keating rundede en dramatisk premiere på Motul Pole Award 100 af med at vinde – en sejr, der kom i hus efter et vildt comeback. Foto: Sidelinesportsphotography

Ny og spændende opgave

I den kommende weekend venter den første rigtig store udfordring i årets IMSA Weathertech Sportscar Championship i form af Rolex 24 at Daytona, og det er en opgave, som den fremadstormende dansker ser frem til.

– Med det lineup vi har, så er det dumt ikke at forvente, at vi vil kunne køre med om det. Vi har et par stærke navne i Lapierre og jeg selv, og Ben Keating er en rigtig stærk bronze, som jeg er sikker på kan levere varen. Det her bliver et løb, hvor punkt nummer ét er at nå sikkert over de første 15-20 timer – først derhenne bliver det afgjort. Alt på Daytona handler om at have en bil, der går rigtig godt de sidste timer, og resten er ren overlevelse, slår Mikkel Jensen fast.

Mikkel Jensen kører hele sæsonen i IMSA i den flotte Wynn’s-sponsorerede Oreca 07. Foto: Sidelinesportsphotography

Overlevelsen består først og fremmest i, at en bil til Daytona skal kunne to modstridende ting. Med andre ord er der en hårfin balance at ramme – og trods teamets pole position, så mener Mikkel Jensen, at der stadig er arbejde at gøre i optakten til den amerikanske klassiker.

– Daytona er lidt et kompromis – du vil gerne være på lav downforce, men stadig have noget på hånden til resten af omgangen. Det er svært at ramme det perfekte – men det er muligt. Vi er der heller ikke helt endnu og har lidt mere arbejde foran os, forklarer han og tilføjer:

– Men er man med til allersidst, så kan alt lade sig gøre!

Vil du gerne følge med i IMSA året igennem, så dækker vi det tæt her på Boxengasse.dk. Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste! 🙂

Guide: Alt du skal vide om IMSA Weathertech Sportscar Championship

Anders Fjordbach på Daytona: – Vi bestod generalprøven

 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: