Hvis årets 100-årsjubilæum på Le Mans er den store premiere, så er 6 Hours of SPA mildest talt en generalprøve. Lørdag ruller FIA WEC ud til det sidste løb inden Le Mans i juni.
Det bliver igen med ny rekorddeltagelse i Hypercar – 13 biler stærkt – fordi Cadillac dels opruster med en ekstra V-Series.R, og samtidigt har britiske Hertz Team JOTA Sport langt om længe modtaget deres kundebil fra Porsche. Det er samtidigt også første gang vi skal se en Hypercar som en decideret kundebil.
Hypercar har Toyota indtil videre styret med hård hånd hvad angår resultaterne. To sejre af to mulige er det blevet til for de forsvarende mestre Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa, som kommer til SPA med en føring på 11 point over Ferraris #51 med Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina.
Men selvom Toyota er løbet med de største pokaler, så fik de skarp modstand fra især Ferrari i sæsonens to første weekender, og det bliver dels spændende at se, hvad Porsche, Cadillac og Peugeot har fundet frem, men i lige så høj grad også om Ferrari kan fortsætte og måske endda forbedre de flotte takter fra sæsonens første to weekender.
I en pressemeddelelse torsdag er Nicklas Nielsen selv inde på, at pokalerne i Sebring og Portimao ikke har ændret på teamets tilgang:
– Det har været fantastisk at sikre trofæer for Ferrari med deres helt nye Hypercar, men det har ikke ændret på vores indstilling og strategi. Vi stiller stadig til start med en primær ambition om at gennemføre løbet med begge holdets biler. Det er stadig et helt nyt program, nye biler og ny teknologi, så selvom vi alle gerne vil sikre topresultater, er vores største opgave at holde udviklingen i gang og forberede os bedst muligt til 24-timersløbet på Le Mans, som er næste stop på VM-rejsen. Indtil videre har vi taget store skridt mod målet om at køre fra Toyota. Der er stadig et stykke derhen, men så længe det går den rigtige vej, følge vi planen, forklarer Nicklas Nielsen.
Torsdag åbnede Toyota da også med at være hurtigst i første træning, fulgt af, at Ferrari toppede FP2 med begge biler foran Cadillacs Earl Bamber og Toyotas Ryo Hirakawa.
Nicki Thiim ude
Set med danske briller er den største nyhed helt klart i GTE Am. Her har der været en enkelt, men meget markant udskiftning siden sidst, idet Paul Dalla Lana tidligere denne uge annoncerede, at han stopper sin racerkarriere med øjeblikkelig virkning for i stedet at fokusere fuldt på sine mange forretningsinteresser i blandt andet den canadiske og nordamerikanske hospitalsindustri. Pladsen i FIA WEC har hans Northwest AMR givet videre til IMSA-teamet Heart of Racing. Derfor får vi heller ikke Nicki Thiim at se i den canadiske Aston Martin på SPA-Francorchamps denne weekend.
GTE har indtil videre været Corvettes domæne i år med to sejre af to mulige – og en ganske komfortabel føring. Men flere teams har vist, at de har farten til at udfordre, og specielt Iron Dames har med Sarah Bovy været stærkt kørende i kvalifikationerne i år. Men Iron Dames har flere andre kombattanter i nærheden, og Dempsey Proton Racing har ligesom AF Corse og Kessel Racing vist, at de også sagtens kan blande sig i striden.
I LMP2 fører United Autosports an med Felipe Albuquerque, Philip Hanson og Frederick Lubin efter to weekender, mens Prema Racings #63 med Daniil Kvyat, Mirko Bortolotti og Doriane Pin er toer i mesterskabet inden SPA-Francorchamps.
Du kan som altid følge FIA WEC i seriens app, mens løbet lørdag sendes med start 12.45 på Eurosport 2 og på TV2 Play.