Lad os slå det fast først som sidst: Der er en hammer af et racerløb i vente i den kommende weekend. Og selvom der er en travl sportsweekend i vente, så vil vi bringe vores største anbefalinger til, at du får tunet ind på det 75. 24 Hours of SPA. Dels er der masser af dansk deltagelse, og dels er de danske kørere en del af en rekordstor grid. Hele 71 biler er til start, og det er faktisk en tangering af alletiders rekord for løbet.
Men stor grid og mange danske islæt er ét – noget andet er, at Ferrari har chancen for at fuldende et ret så unikt europæisk hattrick. I forsommeren debuterede den nye 296 GT3 med at sejre i Nürburgring 24h med Frikadelli Racing – og hvis man stiller tingene lidt groft op, så kan en sejr til Ferrari på SPA gøre, at mærket har vundet alle de tre store 24-timersløb i Europa i år – først Nürburgring, så den generelle sejr med den nye 499P Hypercar i 100-års jubilæet på Le Mans, og nu står 24 Hours of SPA så for døren. Og skal vi runde Ferrari af, så er de stærkt repræsenteret med i alt fire af de nye 296 GT3, hvoraf de to er indsat af AF Corse Francorchamps Motors med Nicklas Nielsen, Alessio Rovera og Robert Schwartzman i #51 samt Daniel Serra, Davide Rigon og Antonio Fuoco i #71.
I alt er der otte danske kørere til start i årets 24 Hours of SPA, hvor vi forleden kunne skrive, at Nicki Thiim fik en sen mulighed med Audi og Scherer Sport PHX’ nye satsning. De øvrige er Frederik Schandorff (Inception Racing McLaren #7), Dennis Lind (Barwell Motorsport Lamborghini #78), Michelle Gatting (Iron Dames Lamborghini #83), Nicolai Kjærgaard og Benjamin Göthe (Garage 59 McLaren #159) og Benny Simonsen (Modena Motorsport Porsche #216).
Fem klasser, men én kategori af biler
Formatet i 24 Hours of SPA adskiller sig på sin vis fra alle andre 24-timersløb i, at der kun er én klasse af biler. Til gengæld er der fem kategorier – og alle fem differentieres således kun på sammensætningen af kørere. Der er også en lille justering af reglerne for maksimal kørertid – før har en kører maksimalt måttet køre 14 timer, men dette er sat ned til 11 i årets udgave.
Topkategorien Pro behøver ikke yderligere introduktion – her kan sammensættes frit, men man må maksimalt stille med tre kørere mod fire i de andre klasser.
Pro-Am er således en sammensætning, hvor man må have fire kørere – de to må være op til platin, altså effektivt set frit valg, mens de to andre skal være bronzekørere. Bronzekørerne skal gennemføre mindst otte timers kørsel til sammen – fire hver.
De tre andre kategorier er Gold, Silver og Bronze Cup. De adskiller sig også på kørerlineups, og må inddeles som følger:
GOLD: Gold Cup er en klasse, hvor man maksimalt kan have tre guldkørere og én sølvkører – men man må også gerne gå med et hold på tre kørere, så man ender med Guld/Guld/Sølv – dette er faktisk den mest udbredte kombination. Sølvkøreren skal gennemføre mindst fire timers kørsel.
SILVER: Silver Cup har været med i fem år nu, og er et sæt regler, hvor man igen må have op til fire kørere, men alle skal være sølv. Frit slag på køretiden. Igen er fjerdekøreren valgfri – man kan også stille med tre.
BRONZE: Her bliver det forvirrende. I Bronze Cup må man maksimalt have én platinkører, to sølvkørere og én bronze. Igen skal bronzen som den på papiret lavest kvalificerede gennemføre mindst fire timers kørsel i løbet og minimum én af dem skal være i de første seks timer af løbet. Pro-køreren er der også restriktioner på, så den ene kører med potentielt en platin-status må bruges, men maksimalt i otte af 24 timer.
En anden vigtig del af formatet er Superpole. I 24 Hours of SPA kører man torsdag aften en kvalifikation i fire dele á 15 minutter hver. Hver kører har én session, og biler med tre kørere springer Q1 over. Gennemsnittet af alle kørere i hver bil sætter tiden – og de 20 bedste gennemsnitstider går videre til fredagens Superpole. Her afgøres det hele på, at én kører udvælges per bil. Hver kører har to flyvende omgange til at sætte tiden, og tiderne fra Superpole fordeler således startpositionerne for top 20. Mercedes-AMG har i øvrigt været hurtigst i Superpole de seneste fire år i træk…
Program
Torsdag den 29. juni
11.20 – Fri træning
18.10 – Pre Qualifying
21.20 – Qualifying
23.00 – Night Practice
Fredag den 30. juni
15.35 – Superpole
19.55 – Warmup
Lørdag den 1. juli
16.30 – Race
Deltagerliste:
https://www.crowdstrike24hoursofspa.com/entry-list
Stærkt supportprogram
Husk, at 24 Hours of SPA som altid har et solidt program af supportklasser med sig. Det gælder Lamborghini Super Trofeo med dansk deltagelse af Patrik Matthiesen, Frederik Schandorff og Largim Ali samt GT4 European Series, der kører sammen med GT4 Scandinavia. Her er Oskar Kristensen og Alexander Hartvig i GT4 European, og derudover er der blandt andet også McLaren Trophy Europe og Formula Regional European Championship by Alpine at følge weekenden igennem.
Du finder alle streams inklusive onboards og supportklasser weekenden igennem her.
Pre-Qualifying og Qualifying (Torsdag)
Superpole (Fredag)
Race livestream (Lørdag)
Vi følger naturligvis 24 Hours of SPA hele weekenden her på sitet. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!