Hvis IMSA-finalen Petit Le Mans på Road Atlanta over årene har været kendt for én ting, så er det maksimal dramatik. Og lørdagens 26. udgave af 10-timersklassikeren blev så absolut ingen undtagelse til reglen. For mens begge GT-klasser på forhånd havde fundet deres mestre i form af Ben Barnicoat og Jack Hawksworth for Vasser Sullivan Lexus i GTD Pro og Madison Snow og Bryan Sellers for Paul Miller Racing BMW i GTD, så stod det vidt åbent i GTP samt i LMP2, hvor Mikkel Jensen med TDS Racing kørte direkte om titlen.
Ingen af de to GTD-mesterbiler gennemførte til gengæld finaleløbet. Og Jensen og TDS vender vi tilbage til, for vi fik et højspændt løb at lukke sæsonen af på, og det med masser af kampe om føringen.
I GTD var det fra start en duel mellem to danskerbiler, for Marco Sørensens Heart of Racing-Aston startede i pole foran Iron Dames-Lamborghinien – og det udviklede sig over den første time til en fantastisk duel mellem Ian James for Heart of Racing og Doriane Pin for Iron Dames.
Ude foran var det Louis Deletraz og Wayne Taylor Racing Acura, der indledningsvist førte an, men Deletraz måtte siden se sig passeret af Sebastien Bourdais og Chip Ganassi Racing Cadillac. Det regnede snart med gule flag over løbet – det første bare få minutter efter starten, og i anden time kom et af de uheld, der endte med at definere en del af løbet. Nick Tandy i Porsches #6 røg ud af løbet efter et sammenstød med en ellers stærkt kørende Dennis Andersen for danske High Class Racing og Triarsis Ferrari GTD-racer med Charles Scardina. Crashet tog også Brendan Iribe og Inception Racings McLaren med i faldet, så Frederik Schandorff heller ikke fik nogen rolle at spille i årets Petit Le Mans.
Tandy fik siden reddet resterne og kunne køre en godt smadret bil tilbage til pitten. Porsche lykkedes faktisk med at få bilen tilbage i løbet, men måtte siden udgå efter Laurens Vanthoor også kørte af med bilen senere.
Vild afgørelse i GTP
Det kostede samtidigt en titelkandidat i GTP, og derfor var det Wayne Taylor Racing Acura vs. Meyer Shank Racing Acura og Action Express Racings Cadillac om titlen. Det hele endte desværre med et brag med en time tilbage, da Felipe Albuquerque forsøgte at gå forbi Pipo Derani på ydersiden gennem sving 1, men Derani holdt på, og det endte med at Albuquerque i stedet kørte sin Acura direkte op over curben og fløj ud i muren. Det endte desuden ikke med yderligere repressalier fra løbsledelsen mod Derani.
Uheldet lukkede samtidigt også en del af mesterskabsduellen, for det var nok for Derani og Alexander Sims at tage sjettepladsen til at vinde titlen foran Felipe Albuquerque og Ricky Taylor, mens tredjepladsen i mesterskabet gik til Meyer Shank Racings Tom Blomqvist og Colin Braun, der sammen med Helio Castroneves vandt Petit Le Mans.
Toer i GTP blev Chip Ganassi Cadillacs Sebastien Bourdais, Renger van der Zande og Scott Dixon, mens det blev en tredjeplads i sæsonfinalen til Porsche i egenskab af Proton Competitions Harry Tincknell, Gianmaria Bruni og Neel Jani.
Tæt LMP2-duel gik ikke Jensens vej
I LMP2 kom Mikkel Jensen og Steven Thomas til sæsonfinalen med alle muligheder for at sikre sig titlen i LMP2, men det blev ikke uden en skarp duel, som Jensen og Thomas endte med at trække det korte strå i.
Steven Thomas førte ellers indledningsvist an mod netop titelrivalerne PR1/Mathiasen Motorsports og Ben Keating, men Keating kom i spids og endte med at blive der. Undervejs var de ellers også ved at smide det hele på gulvet, for Alex Quinn havde lidt af et intermezzo med to timer igen, hvor han ramlede sammen med Christian Rasmussen i en kamp om føringen. Rasmussen kom videre, men Quinn var mere end heldig med at få sin bil kørt fri af gruset og videre til jagten på en ny føring.
Mikkel Jensen overtog stafetten fra Thomas hos TDS Racing, og var også godt med i kampen, men danskeren måtte se sit titelhåb blive slukket af en afkørsel med godt tre en halv time igen. Her satte Jensen bilen af ved Esses og smadrede hele højre side af den.
I sidste ende blev LMP2-løbet en direkte kamp mellem Christian Rasmussen for ERA Motorsports og Ben Hanley for Crowdstrike by APR, men Hanley trak det længste strå, da Rasmussen med bare 13 minutter tilbage måtte udgå efter en afkørsel.
Hanley kunne køre Crowdstrike-bilen til sejr, mens TDS Racings Giedo van der Garde, John Falb og Josh Pierson arvede andenpladsen fulgt af de nye mestre i form af PR1 Mathiasen Motorsports Ben Keating, Paul Loup-Chatin og Alex Quinn.
Mesterskabssølv til Marco Sørensen og Heart of Racing
GT-klasserne endte med sejr i GTD Pro for Mercedes og Weathertech Racings med Daniel Juncadella, Jules Gounon og Maro Engel foran Porsches Pfaff Motorsports, mens treeren samlet i GTD også blev vinderen af GT Daytona. Den sejr løb Lamborghini og Forte Racing Powered by USRT med, mens bedste danske resultat i GTD blev en femteplads til Marco Sørensen, Roman de Angelis og Ian James for Heart of Racing Aston Martin.
Sørensen og de Angelis vinder samtidigt mesterskabssølvet.
Iron Dames havde en fantastisk start med Doriane Pin, der kæmpede om føringen i den første time, men også Michelle Gattings team var uheldige at blive indblandet i noget ballade undervejs. Rahel Frey overtog efter Doriane Pins første stint og var oppe som firer – men blev ramt af en LMP3-racer og kom ind med skader på affjedringen i bagerste, højre hjørne. Det kostede en masse omgange og muligheden for et godt resultat i sæsonfinalen.