Testarbejdet med Porsche Penske Motorsports nye LMDh/GTP-prototype er i fuld gang, og endnu en gang har det tyske mærke sluppet et par meldinger ud om den nye racer, som i denne uge har kørt sin første, internationale test på Circuit de Catalunya. Testen har kastet over 2.000 kilometers test af sig – primært med udvikling af dæk og setup for øje. Bag rattet var blandt andre Porsches to nyudnævnte fabrikskørere Felipe Nasr og Dane Cameron, der begge kommer direkte fra forgængeren til de nye biler, nemlig IMSA’s nuværende DPi-prototyper.

Og indtil videre er der kun godt nyt fra det spanske – de 2.000 kilometer forløb ifølge Porsche efter planen, forklarer Thomas Laudenbach, som er vicepræsident i Porsche Motorsport.
– Den succesfulde test vi har haft i Barcelona er et utroligt vigtigt skridt for hele projektet. Vi fik kørt de første omgange hjemme i Weissach og fik styr på de grundlæggende ting, men med den her test har vi været gennem hele spektret af udviklingen – fra longruns til setuparbejde og ikke mindst at få optimeret samspillet mellem alle parter i projektet – jeg er virkelig imponeret over, hvor hurtigt holdene fra Porsche, Team Penske, Multimatic, Michelin og andre samarbejdspartnere fandt hinanden, så stor ros for det.
Det er selvsagt ingen lille operation – i alt var over 70 mand med på banen for at hente de vigtige data, som nu skal forfines frem mod bilens ventede debut til Rolex 24 at Daytona i januar 2023.
Både Felipe Nasr og Dane Cameron har også kommenteret deres første møde med den nye bil:
– Det her var mine første omgange i en LMDh-racer, og det var en stor oplevelse. Selvom bilen er helt ny, fik vi kørt en masse kilometer. Det var en fantastisk start, og vigtigheden af det, skal man bestemt ikke undervurdere. Jeg tager fra Barcelona med et smil og et rigtig godt indtryk. Det var en stor oplevelse endelig at komme i gang, så jeg glæder mig bestemt til mere, forklarer Nasr i Porsches pressemeddelelse, hvor Cameron tilføjer:
– Det er godt et par uger siden jeg kørte bilen for første gang i Weissach til en funktionstest. Den udvikling, der er sket frem mod denne test i Barcelona er virkelig imponerende, og vi fandt hele tiden mere fart, selvom det er ganske tidligt endnu. Jeg har en ekstremt positiv fornemmelse af bilen og vi ved, at der er rigtig meget potentiale at hente i den fortsat.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.






