I den 67. udgave af Sebring 12H var Anders Fjordbach inviteret af PR1 Motorsports til at være chauffør i deres LMP2 Oreca bil.
”Det var et perfekt løb – hvis man lige fjerner de 45 minutter i pitten, med et knækket hjulophæng, fra regnskabet. Alt fungerede som et schweizer-ur! Det var en stor og god oplevelse og jeg vil endnu engang takke PR1 Motorsports for muligheden, og for at levere en fantastisk bil”, sagde Anders.
Anders’ teamkammerat i Asian LeMans Series, Chris McMurry spurgte Anders om han ville være interesseret i at hjælpe PR1 Motorsports, hvor Chris’ søn Matthew er chauffør. De manglede at få besat den sidste plads i bilen. Det var ikke svært for Anders at sige ja tak til. Det var jo en fantastisk mulighed for Anders at vise sig frem i det amerikanske, og samtidig ville han jo få en masse erfaring med Oreca bilen, der er den samme type som
han selv skal køre i ELMS serien. Derudover ville han kunne hjælpe teamet med at få en masse data fra bilen. PR1 Motorsports har netop fået deres Oreca i år, så de har også brug for at få kørt en masse data hjem.
”Vi fandt et rigtig godt setup til tørvejret, og det viste sig at være rigtig godt i kvalifikationen. Teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde med at sætte
bilen op til kvalifikation, og Matt kvitterede med at sætte #52 på pole position. Bare ærgerligt at vi blev ramt af uheldet, så kort inde i løbet”.
Og det var virkelig sort uheld. Efter et perfekt dobbelt stint af Matt McMurry, hoppede Anders i bilen til sit første stint. Men efter få minutter brækkede det ene baghjulsophæng, og Anders måtte humpe tilbage til pitten for at få bilen repareret. Det tog teamet næste 45 minutter før Anders kom tilbage på banen igen, hele 24 omgange bagefter den førende bil. Derfra og til løbets afslutning kørte alt som smurt i olie.
Igennem hele løbet viste Anders og teamet at deres samarbejde var rigtig godt. Og da de fik det ternede flag, havde de kørt hele 12 omgange ind på den førende bil. En fantastisk præstation!
”Jeg er rigtig godt tilfreds med denne weekend. Det var en perfekt del af mine forberedelser, og Sebring er en rigtig fed bane at køre på! Nu kommer jeg endnu bedre forberedt til vores næste test i High Class Racing, forud for sæsonpremieren i ELMS serien, der er 14. april i Frankrig. Vi har haft en fantastisk udvikling i teamet de sidste par år, og i 2019 er det helt klart vores ambition at være det bedste PRO-AM team i mesterskabet. Vi har en hurtigere bil i Oreca’en, og nu har jeg fået en masse værdifulde timer i bilen under løbskonditioner”, sluttede Anders.
Anders flyver nu hjem til Barcelona, for at starte forberedelserne til sæsonen. Allerede i den kommende uge mødes han med teamet.