Trods en ihærdig indsats under 24 timers løbet på Circuit of the Americas måtte Kim Holmgaard tage til takke med andenpladsen i Championship of the Continents.

Forud for weekendens løb havde aalborgenseren ellers sat næsen op efter at vinde det uofficielle verdensmesterskab, som er blevet afholdt med løb i Europa, Asien og Nordamerika. Et enkelt point adskilte Kim Holmgaard og de franske teamkammerater på Team Altran Peugeot fra førstepladsen – der i øvrigt var indtaget af teamets søsterbil. Men i et 24 timers-løb kan alt ske, og det gør det også oftest.

Annonce:

Teamkammeraten Guillaume Roman lavede en imponerende start på løbet, hvor den hvide Peugeot 308 Cup-bil åd sig frem i feltet i løbet af de første omgange. Bilens opsætning passede perfekt til banen, og potentialet var tydeligt.

”Desværre betød Guillaume’s flotte kørsel også at han sled dækkene hurtigere end forventet – men derudover gik det rigtigt fint i de første 12 timer, hvor ikke engang tre punkteringer kunne holde os ude af top 3”, fortæller Kim Holmgaard. Til gengæld gik det hastigt i den gale retning, da den sidste halvdel af løbet gik i gang søndag morgen. Her mistede Peugeot’en turbotryk, og teamet brugte lang tid på at finde frem til fejlen – et brændt motorledningsnet.

”Vi nåede at bruge en del tid på at fejlsøge og skifte forskellige komponenter på bilen, før vi fandt fejlen. Alligevel sikrede vi nok point til at tage andenpladsen i mesterskabet, men jeg må indrømme at jeg gerne ville have løftet den største pokal over hovedet efter løbet. Min egen kørsel var rigtig god, og jeg var flere gange hurtigste mand i klassen, og så er det ærgerligt når det ikke falder ud til vores fordel alligevel.”

Med andenpladsen i Championship of the Continents kan Kim Holmgaard nu lægge køredragten på hylden indtil det nye år, hvor nye udfordringer venter på de internationale racerbaner.

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar