Tredje gang er som bekendt lykkens gang. Blot ikke, hvis man spørger Mikkel O. Pedersen.
Efter to gange at have deltaget i 24-timersløb i Dubai uden at opleve målflaget, håbede han på, at det ville ske i weekendens Total 24 Hours Spa, der var tredje runde i GT World Challenge Europe-serien.
– Vi udgik desværre, da en af mine teamkammerater satte bilen i muren, da vi havde kørt godt en fjerdedel af løbet, siger racerkøreren.
– Jeg håber ikke, at der ligger en forbandelse omkring 24-timersløb over mig, for jeg havde sådan glædet mig til dette løb. Det var Andrea Rizzoli – en af mine faste teamkammerater – som tabte bilen på vej gennem Blanchimont-sektionen, som er et af de hurtigste afsnit på banen. Bilen stod ikke til at redde. Andrea var grædefærdig, men det kan ske for enhver. Han er ellers en dygtig og erfaren kører.
Den legendariske Spa-Francorchamps-bane var ikke ubekendt territorium for Mikkel O. Pedersen. I tre sæsoner har han her kørt løb i Porsche Supercuppen, ligesom han også har testet på banen i Dinamic Motorsports Porsche 911 GT3 R.
– Men desværre blev det en løbsweekend, hvor det ene uheld efterfulgte det andet, siger racerkøreren fra Struer.
– Det startede i træningen, hvor der gik ild i bilen, så jeg slet ikke fik noget køretid. Mekanikerne fik bilen gjort klar til pre-kvalifikationen, hvor vi havde god fart i den, men hvor jeg også fandt ud af, at vi skulle have ændret noget på opsætningen af den. I pre-kvalifikationen kørte jeg på en optøende bane, og min ingeniør jublede, for jeg kørte på de samme tider som fabriks-Porschen i feltet.
Selve kvalifikationen blev et mareridt for Mikkel O. Pedersen og hans tre teamkammerater.
– Tidtagningen fandt sted i regn og mørke, og på grund af branden i træningen havde vi ikke fundet en opsætning til de forhold. Adrien de Leener startede i bilen, og han manglede meget på stopuret. Jeg kom så i bilen, men følte ikke, at jeg havde fart nok. Jeg blev overhalet på langsiden og kaldte over radioen Jeg mangler power. Jeg fik besked om en anden indstilling, men det var snart slut efter mine tre flyvende omgange.
Efterfølgende viste det sig, at en såkaldt Lambda-sonde var blevet beskadiget under branden, og den påvirkede motorens effekt.
– Den blev skiftet til løbet, og her gjaldt det bare om at komme fremad. Jeg kom i bilen som
den tredje kører. Jeg kom ud på slicks, men så kom der vand, og det blev mørkt. Jeg kunne godt følge med Pro-bilerne, og jeg fik vel hentet ti pladser, så vi var nummer 27 generelt og femmer i klassen, da jeg kom i pit.
Desværre kom Mikkel O. Pedersen aldrig tilbage i bilen igen. Efter 148 omgange og 6 timer og 45 minutters kørsel røg bilen af banen.
– Det var træls, og jeg vil gerne snart gennemføre et 24-timersløb. Men det var en kæmpeoplevelse, og det gik da godt, så længe bilen holdt, siger han.
Han har dog kunnet glæde sig over, at det hjemme på FDM Jyllandsringen gik godt for hans danske team, hvor det lykkedes unge Gustav Birch at køre en sejr og en andenplads hjem i to af weekendens tre løb for Special Saloon Cars.