Sebastian Gravlund sikrede topplacering efter actionfyldt langdistancedebut i Prototype Winter Series på Portimaõ.
Weekendens løb med Inter Europol Competition var ment som en smagsprøve på, hvad langdistanceracing kan byde på for den unge racerkører. Efter to dages træning i regnvejr blev lørdagen indledt med optørrende asfalt efterfulgt af en mavepuster:
– Jeg fandt mig hurtigt godt til rette i bilen og var rigtig godt med på omgangstiderne i tordagens og fredagens træninger. Lørdag fik jeg lidt omgange i sådan et blandet føre, så det var ikke super optimalt, fortæller Sebastian, der skulle køre den sidste af dagens to kvalifikationssessions.
Så langt nåede han aldrig, for på vej mod en hurtig omgangstid blev teamkammeraten, portugisiske Pedro Perino, udsat for totalt bremsesvigt og kørte af banen med 250 kilometer i timen.
– Bilen blev logisk nok voldsomt medtaget, og Pedro måtte en tur på hospitalet for at blive tjekket igennem. Han trak 16 G da bilen ramte muren, så bare dét at han ikke kom noget alvorligt til viser, hvor sikker sådan en racerbil er blevet, siger Sebastian Gravlund, der måtte stå over sin kvalifikationssession, mens mekanikerne hos Inter Europol Competition kæmpede for at få bilen klar til weekendens første løb, der efter planen skulle køres senere på eftermiddagen. Grundet Pedro Perinos afkørsel blev planan, at Sebastian skulle køre hele løbet selv.
– Det var en lidt vild tanke, for det er jo min debutweekend, bilen er slået i tusind stykker, og hvis ellers den bliver klar, skal jeg køre hele løbet på en time selv. Det havde været en vild oplevelse, men kort før jeg skulle i bilen fandt teknikerne en ny fejl, så de ikke turde sende bilen på banen, fortæller Sebastian, der slukøret måtte håbe på en bedre søndag.
Efter en nats søvn var den portugisiske medkører godt forslået tilbage i pitgaragen og bilen meldt klar til søndagens løb. Starten gik med Sebastian bag rattet på bilen, der holdt allerbagerst i feltet, men det blev den ikke ved med i lang tid. Inden halvdelen af løbet var kørt, havde den danske LMP3-debutant kørt bilen frem til fjerdepladsen, hvorefter han overlod rattet til Pedro Perino, der fortsatte avancementet og kørte bilen over målstregen på andenpladsen – lige i hælene på den førende bil.
– Jeg tror faktisk, at havde vi lige haft en omgang eller to mere, så havde Pedro snuppet føringen. Men uanset var det et lidt vildt resultat efter lørdagens hændelser, siger en tilfreds Sebastian Gravlund, som godt kunne forestille sig mere langdistancerace på kalenderen:
– Det er en fed måde at arbejde på. For at få succes, skal der samarbejdes og sparres mellem kørerne, og setuppet bliver også et kompromis, fordi begge kørere skal kunne arbejde med det. Det fungerede rigtig fint, måske også takket være teamets erfaringer, og jeg synes at det har været en fin måde at få det prøvet af på, siger Sebastian Gravlund.