Årets mesterskab i den japanske Super GT-serie nåede her til morgen dansk tid sin afslutning med det, der blev et overordentligt spændende 300 kilometer langt finaleløb på Fuji Speedway.

Løbet blev samtidigt sidste gang, at Raybrigs ikoniske blålilla farver pryder en bil i motorsporten, for ejerne af Raybrig, Stanley Electric Group, har valgt at droppe mærket fra marts næste år. Dermed er det også et farvel til de Raybrig-sponsorerede Hondaer fra Team Kunimitsu – biler, som du helt sikkert har kørt med, hvis du har spillet Gran Turismo.

Annonce:

Således blev dagens finale også enden på et 25 år langt samarbejde mellem Raybrig og Kunimitsu – og sidstnævnte skal nu ud at finde en ny hovedsponsor til 2021.

Kampen er grundlægger og holdejer Kunimitsu Takahashi til gengæld klar på at tage op, og i forbindelse med annonceringen af Raybrigs farvel sagde han i en pressemeddelelse, at teamet vil fortsætte i den japanske topklasse – og at holdets fremtidsplaner i øvrigt vil blive vist i januar, når der er Tokyo Auto Salon.

Vild finale

Kunimitsu Takahashi fik til gengæld masser at glæde sig over i sit sidste løb med Raybrig. Det lykkedes nemlig for anden gang for Team Kunimitsu at blive mestre i Super GT efter et sandt drama af et løb, som først blev afgjort meter inden målstregen.

Løbet lå ellers hele vejen i hænderne på den anden titelkombattant i form af Toyotas Ryo Hirakawa og Kenta Yamashita, men det lykkedes på ingen måde Toyota-duoen at føre stafetten i mål. Det endte i stedet i noget, der mindede mest om mærkets rædselsfulde afslutning på Le Mans i 2016.

Toyotas Kenta Yamashita, som også er en del af danske High Class Racing, åbnede i et vildt tempo og fik banket en stabil føring op før pitstoppet – og den byggede Hirakawa videre på så vidt, at han var oppe at føre med 15 sekunder, da det gik bedst.

Toyotas KeePer TOM’s Supra har sæsonen igennem været toneangivende med Ryo Hirakawa og Kenta Yamashita ved rattet. Og det lignede længe et mesterskab til Toyota-duoen, som i kraft af Hirakawa var med i kampen om kørernes mesterskab. Gennem sæsonen har Kenta Yamashita delt rollen på holdet med new zealænderen Nick Cassidy, som også er at finde i Formula E. Foto: Super GT/GT Association

Men som omgangene gik, så begyndte det at vende Honda og Raybrigs vej i stedet. Naoki Nakamura skruede godt op for tempoet med sin strategi og hentede markant ind over de sidste ti omgange – hvilket ganske givet havde sin forklaring i, at Toyota og Hirakawa forsøgte at spare på brændstoffet.

Den mission lykkedes også næsten, for selv på sidste omgang lignede Hirakawa og Toyota de nye mestre – lige indtil Toyota-køreren på vej ud af løbets og sæsonens sidste sving løb tør for benzin. Her kom Yamamoto og tog sejren med få hundrede meter op til det ternede flag i en helt vanvittig finale.

Mesterskabet er det andet til Raybrig Team Kunimitsu, som i mange år havde lidt af en forbandelse hængende over sig i Japans førende mesterskab. I 2018 lykkedes det første gang for Honda-teamet at tage trofæet, da det dengang lykkedes Naoki Yamamoto og Jenson Button at vinde.

Dermed er Yamamoto nu dobbelt mester, mens 2020 blev et kæmpe gennembrud for hans nye holdkammerat, 23-årige Tadasuke Makino. Makino er kun på sin anden, hele sæson i Super GT’s GT500.

Nissan-mesterskab i GT300

I Super GT’s anden klasse, GT300, som inden coronavirussen var udset til at skulle have haft dansk islæt med Nicki Thiim og Dennis Lind på gridden, blev det til et mesterskab for Nissan og Kondo Racing.

Toyota vandt løbet på Fuji Speedway, men mesterskabet endte for første gang hos Kondo, og for de to kørere Kiyoto Fujinami og João Paulo de Oliveira blev det ligeledes til duoens første mesterskab.

João Paulo de Oliveira blev med sit mesterskab desuden den første brasilianer til at vinde en titel i Super GT efter hans 15 år i serien.

Du kan se eller gense finalen her:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar