OPDATERET MANDAG 09.15
Portimao diskede ingenlunde op med flot vejr til sæsonfinalen i European Le Mans Series – faktisk var vejret så ringe, at det dels kostede en forkortelse af supportløbet i Michelin Le Mans Cup og dernæst en udsættelse og forkortelse af selve sæsonfinalen i European Le Mans Series.
Først blev starten udsat en halvanden time, og efter et par omgange under safetycar fik feltet igen et rødt flag, som endte med at vare yderligere tre kvarter i håbet om at regnen ville slippe sit tag i banen. Det gjorde den, og så kunne finaleløbet ellers begynde.
Udsættelsen betød dog ikke noget for spændingen, for flere steder i feltet var der direkte kamp om mesterskabstitler og Le Mans-billetter hele vejen til det ternede flag, hvor United Autosports’ Oliver Jarvis, Phil Hanson og Marino Sato lukkede året af med den generelle sejr – lige foran de nye LMP2-mestre fra det lokale Algarve Pro Racing med Alex Lynn, James Allen og Kyffin Simpson.
Finishing 2023 on a high. 🏆@UnitedAutosport claim back-to-back wins at Portimão and clinch the important automatic invitation to next year's #LeMans24. #ELMS #4HPortimao pic.twitter.com/gW975oC5O9
— European Le Mans Series (@EuropeanLMS) October 22, 2023
Og andenpladsen blev kun en realitet for Algarve Pro Racing takket være et par hæsblæsende sekunder, hvor Alex Lynn fandt vej forbi, mens IDEC Sports Paul Loup Chatin spandt rundt og Neel Jani kørte sammen med Job van Uitert samme sted.
Det cementerede mesterskabet for APR.
Malthe Jakobsen knusende tæt på LMP2 Pro/Am-mesterskabet
LMP2 Pro/Am-afgørelsen blev til gengæld den mest spændende – og her spillede Malthe Jakobsen hovedrollen. Jakobsens teamkammerat Alexandre Coigny kom fint videre efter en ellers skidt start, hvor han spandt rundt og tabte tid. Men som løbet udviklede sig stod det klart, at Malthe Jakobsen skulle gentage kunststykket fra fredagens løb, hvis Cool Racing skulle gøre sig forhåbninger om at sikre mesterskabet i LMP2 Pro/Am og en direkte invitation til Le Mans i 2024.
Efter fredagens resultat var differencen op til Francois Perrodos satsning med AF Corse reduceret til bare to point, og det var da også mod netop AF Corse, at afgørelsen skulle stå i det sidste stint. Ben Barnicoat kom ud fra sidste stop med cirka 20 sekunders forspring til Jakobsen, men thyboen fik sat jagten ind og reducerede hurtigt Barnicoats føring omgang efter omgang.
Desværre for Malthe Jakobsen spillede begivenhederne ude på banen ikke rigtigt i hans favør, og med en sen full course yellow takket være et sammenstød mellem Michael Fassbender og WTM by Rinaldi Racings Oscar Tunjo, så nåede Jakobsen så tæt på Barnicoat som han nærmest kunne komme det – uden at få overhalingen sat.
Barnicoat kørte i mål seks tiendedele foran, og sikrede derved sig selv, Matthieu Vaxiviere og Francois Perrodo LMP2 Pro/Am-titlen med den mindst mulige margin på asfalten.
I LMP3 gik titlen allerede fredag til Malthe Jakobsens teamkolleger fra Cool Racings #17, mens Eurointernational tog sig af sæsonens sidste løbssejr i klassen foran Cool Racings mesterskabsvindende #17 og DKR Engineering.
Valdemar Eriksen havde en skidt sæsonfinale for RLR MSport og endte med en hård afkørsel, hvor han endte frontalt i muren. Eriksen kunne heldigvis selv hoppe ud af bilen og gå fra stedet.
Porsche-sejr og -mesterskab afrunder GTE-æraen i ELMS
Den sidste GTE-titel gik til Porsche og Proton Competitions Alessio Picariello, Zach Robichon og Ryan Hardwick. Trioen gik også ind til løbet i mesterskabsføring, og sikrede titlen ved at tage deres anden løbssejr i denne sæson.
Sejren kom i hus efter en spændende afgørelse, hvor Picariello holdt AF Corses Ulysse de Pauw stangen i det sidste stint, mens kollegerne fra Proton Competitions #77 tog tredjepladsen, og Nicklas Nielsen satte et godt sidste stint sammen og sikrede Formula Racing en fjerdeplads at ende året på.
Løbet har dog fået et lille efterspil, da Ulysse de Pauw er én af flere, som har fået en straf for at køre for kort tid, og disse straffe skal lige på plads førend resultatet er endeligt. GMB Motorsport tog sjettepladsen efter et ellers stærkt løb, hvor specielt Jens Reno Møller udmærkede sig ved at lave et flot udlæg, som i en længere periode sendte den midtjyske Aston Martin helt op i kamp om podiepladserne.
Ulysse de Pauw og Nicklas Nielsen fik begge straffe efterfølgende, ligesom GMB Motorsport også gjorde det. Det endelige resultat er derfor, at Proton Competitions sejr står ved magt, men er blevet til en 1-2-sejr. Treer blev Spirit of Race, mens JMW Motorsport og GMB Motorsport runder top fem af.
Med årets titler følger naturligvis også direkte invitationer til Le Mans 2024.