Sæsonens andet løb i Michelin Le Mans Cup, der er supportklasse til European Le Mans Series blev mindst lige så spændende på Monza som storebrorklassen. Især set med danske briller var weekendens løb spændende, for det var med danskere helt med fremme i begge klasser.

Det blev allerede slået fast i kvalifikationen, hvor danske KEO Racing med Michael Markussen og svenske Joakim Jocke Frid tog pole position med teamets Ligier. Monza er, i lighed med sidste afdeling på Paul Ricard, en rigtig topfartsbane, og det passer traditionelt mindre godt til Ligier JS P3-racere som den KEO Racing råder over. Men det havde den erfarne svensker ikke hørt noget til, for med 1.46.691 kørte han den danske bil til pole.

Annonce:

KEO Racing var med helt fremme på Monza, men en drilsk hjulmøtrik kostede dyrt for holdet. ©Jakob Ebrey Photography

Det blev under pres fra Tony Wells og Nielsen Racings #2 Norma M30 (1.46.806) samt en anden Norma i form af Lanan Racings #25 (1.46.926).

Med pole position kunne man med rette begynde at tale om et gennembrud for Markussen og KEO Racing, der jo sidste gang havde en stor afkørsel i kvalifikationen og startede som nummer 10.

Feltets øvrige danskere, Christian Olsen og Tom Olsen, fik det ikke rigtigt til at køre i kvalifikationen og startede bagerst i LMP3, mens Mikkel Mac og Luzich Racing atter viste godt pace og startede som nummer to.

Regnen ramte Monza hårdt. ©Jakob Ebrey Photography

Mac-sejr

I løbet kom både Markussen og Macs teams godt fra start i hver deres respektive klasse. Luzich Racing startede med Fabien Lavergne i bilen, og franskmanden kom godt fra start. Han tog føringen og fik slået et godt hul ned til forfølgerne frem mod pitstoppet, hvor Mikkel Mac kom til. Mac fortsatte de gode tendenser og var hurtigst af alle i klassen, da vejret pludselig slog om fra fint tørvejr til voldsom regn.

Jeg var bange for, at vi havde dummet os og kørt en omgang for meget, men idet jeg drejer ind til pitlane kommer der full course yellow, hvilket betyder, at vi minimerer vores tidstab i pitten. Det var perfekt timing, med andre ord, og da jeg kommer tilbage på banen, har vi føringen, forklarer Mikkel Mac.

– Jeg havde dog nogle GT-biler foran mig, og det var først, da teamet meldte over radioen, at jeg faktisk var en omgang foran, at det gik op for mig, at jeg blot kunne fokusere på at køre bilen sikkert i mål. En fantastisk afslutning, som virkelig viser teamets styrke. Og ikke mindst en god revanche efter skuffelsen på Paul Ricard i sidste måned, hvor en tidsstraf fratog os sejren, forklarer Mikkel Mac i en pressemeddelelse.

I LMP3 kom Michael Markussen godt fra start og holdt føringen hele vejen gennem sit stint på en time, som KEO Racing indledte løbet med. Koldingenseren måtte også undervejs erfare, at Monza ikke er nogen nem bane at køre ræs på – den er ujævn og bumpet:

– Da jeg fik besked om at der stadig var 25 minutter tilbage, tænkte jeg godt nok lige “puha”, men det var bare om at holde fokus på at komme fremad, og så gik det fint, forklarer han i en pressemeddelelse.

Regnvejret spillede i høj grad ind på lørdagens race. Det drog Mikkel Mac og Luzich Racing god nytte af. ©Jakob Ebrey Photography

Umiddelbart efter stoppet, hvor Joakim Frid overtog bilen, åbnede himlen imidlertid sine sluser, og her var Markussen og Frid ikke så heldige med vejrlotteriet som Mikkel Mac og co. var det i GT-klassen:

– Regnen ramte banen da Jocke havde en halv omgang frem til pitten, så det var ikke optimalt. Og under pitstoppet var der en hjulmøtrik, som sad fast – det endte med at koste halvandet minut. Det er sådan en ting, som ikke helt kan forklares, og det er vildt ærgerligt. Men når det er sagt, så har både teamet og jeg selv bevist at vi skal tages alvorligt, og det er jeg glad for!

Hjulmøtrikken endte med at henvise KEO Racing til en syvendeplads – en syvendeplads, der kunne have været så meget mere for det danske team. Det andet danskerteam i LMP3, RLR MSport, havde ikke nogen god weekend overhovedet. I løbet blev Christian Olsen ramt af en konkurrent og måtte udgå – og i ELMS måtte RLR også trække deres danske LMP3-racer efter gearkassen stod af.

Næste opgave i Michelin Le Mans Cup er opvarmningsløbet på Le Mans den 15. juni.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply