I weekenden var der fartfest på Lord Marchs landsted i det sydlige England. Goodwood Festival of Speed er 100% show, fart, fest og ballade – og så er det åbenbart her, bilproducenterne finder det optimalt at præsentere deres mere sportslige nyheder.

Vi har samlet de mest interessante nyheder her:

Annonce:

De Tomaso er tilbage!

For manges vedkommende giver navnet De Tomaso associationer til en lav, italiensk sportsvogn med stor V8-motor, som blandt andet køres hårdt og ubarmhjertigt af tidligere folketingsmedlem og nu afgående direktør for Classic Race Aarhus, Mike Legarth. Ikke desto mindre er den nye De Tomaso P72 en moderne fortolkning af en bil, som faktisk aldrig helt nåede at se dagens lys.

Tilbage i 1965, da krigen mellem Ford og Ferrari så småt var brudt ud, kontaktede direktør Alejandro De Tomaso selveste Carroll Shelby for at få ham til at bygge De Tomaso P70, en prototype-racer som skulle vinde Le Mans. Med et De Tomaso-chassis, Shelby’s berømte V8-motor og et smukt karosseri designet af Peter Brock (Shelbys første ansatte, manden bag Shelby Daytona Coupe, Corvette Sting Ray m.fl., red.), var det et ambitiøst projekt, men et ringe valg af motor endte med at dræbe projektet før det kom i mål.

Til gengæld ser P72 ud til at leve i bedste velgående, og for puristerne vil det være en sand drømmebil. For nok er den moderne udformet med ufattelige mængder kulfiber og LED-lygter – det stopper også med dét. Indvendigt er der strippet for digitale instrumenter, paddleshift og elektriske anordninger. Der er en god, gammeldags gearstang, tre pedaler og de enkelte elementer som kræves for at overskue en hidsig sportsvogn.

De Tomaso vil ikke ud med specifikationer på bilen endnu, men det forlyder at man har fundet en god, gammeldags V8-motor frem.

De Tomaso P72 kommer til at koste fra €750.000 og bliver kun bygget i 72 eksemplarer, så der skal nok ikke tænkes for meget over det, hvis man overvejer at hente den hjem til samlingen.

Ny firmabil til Michael Christensen

Med danske øjne er Porsches nye GTE-maskine nok det mest interessante som blev præsenteret på Goodwood. Centermotoren er der ikke pillet ved, men ifølge direktøren for fabriksteamet, Pascal Zurlinden, består den nye bil af 95% nyudviklede dele. Kun forlygter, bremser, kobling, førersædet og dele af undervognen er taget med fra den nyligt kårede verdensmesterbil.

Motoren er en 4,2-liters rækkesekser, som yder i omegnen af 515 hestekræfter alt efter BoP – efter sigende den største boxermotor som nogensinde er lagt i en 911’er. Den skulle have en bedre ydelse over et større omdrejningsspænd end den nu pensionerede 991 RSR. Udstødningen er derudover flyttet så den varme luft bliver ledt ud lige foran baghjulene frem for ud af bagkofangeren. Det har givet mulighed for at optimere diffuseren og skabe mere downforce.

Porsche 991.2 RSR har allerede gennemført en 30 timers race-pace testkørsel uden tekniske problemer, så det bliver interessant at se hvordan Porsche klarer sig i den kommende WEC-sæson.

Endnu en Radical til trackday-folket

Selvom de ikke er så kendte herhjemme, bygger Radical Sportscars nogle solide biler til banehungrende civilister. I England er det et velkendt fænomen at have sin Radical på nummerplader, så man kan køre den til og fra trackdays…

Den nye Radical Rapture er ikke den store afstikker fra den oprindelige opskrift. Designet som en prototyperacer i forskellige kompositmaterialer, så vægten rammer 765 kilo, kombineret med en 2,3-liters Ford EcoBoost-motor fra Focus RS, som med lidt magi fra Radical-fabrikken yder 350 hestekræfter, sat sammen med en sekstrins sekventiel gearkasse – så rammer man 100 km/t på tre sekunder.

Prisen? Lige omkring trekvart million plus moms. Og glem bare alt om at få plader på den herhjemme…

Den nye Supra kommer i GT4-klassen

Næppe den store overraskelse, men fra årsskiftet melder Toyota sig ind i den efterhånden prestigefyldte kamp om GT4-klassens hæder. Klassen er vokset enormt de seneste år – ikke mindst i form af den påkrævede økonomi for at være med i toppen – og der er penge i at bygge de her racerbiler.

Der er ikke meget at sige om den; GT4-reglementet sørger for sin del af de tekniske specifikationer. Motoren bliver med udgangspunkt i den treliters, sekscylindrede turbomotor som også ligger i gadebilen, og så har Akrapovič været med inde over udviklingen af bilen, så lyden bliver nok i den bedre ende.

Det store spørgsmål er til gengæld … kommer BMW med en Z4 GT4? Det er jo, trods alt, én og samme bil.

Tom K. præsenterede Audi R8 LMS GT2

Vi har for et stykke tid siden omtalt det nye GT2-reglement, som – stik mod al logik – skal udfylde hullet mellem GT4 og GT3-biler. Med udgangspunkt i sportsvogne med masser af power og begrænset downforce og elektroniske hjælpemidler skulle det give gentleman-kørere en god vej op gennem GT-klasserne.

Porsche var først ude med en GT2-version af Porsche 991 – Porsche 991 GT2 RS Clubsport – og denne gang var det så Tom Kristensen der kunne vise en Audi R8 LMS GT2 frem for publikum på festivalen.

Med 640 hestekræfter fra en hidsig V10’er placeret bag førersædet, kombineret med baghjulstræk og en 7-trins sekventiel gearkasse bør der være mere end rigeligt at holde styr på bag rattet.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar