Anmeldelse: DTC – Fra start til målflag

Foto: DTC - Fra start til målflag
Annonce:

Nogle udgivelser glæder man sig mere til end andre. Pudsigt nok er dem, man glæder sig mest til, også dem, som man har de største forventninger til. Det gælder også for DTC – Fra start til målflag, som markerer afslutningen på DTC-æraen i dansk motorsport.

Her på redaktionen fik vi allerede nys om bogens tilblivelse for et år siden, og vi har ventet utålmodigt lige siden. DTC-klassen har haft enorm betydning for vores engagement i og passion for dansk motorsport, og derfor var forventningerne skruet helt i vejret, da bogen langt om længe lå foran os på bordet.

Lad os starte med de benhårde fakta. Vi har at gøre med en 400 siders moppedreng i stort format. Det er én af de bøger, du ikke bare lige slæber med dig i bussen eller flyet, men det gør ingenting. Dimensionerne giver god plads til de mange billeder, som alene gør bogen til et underholdende opslagsværk. Alle de små historier fra Elgaard og Alstrups historiebog er veldokumenteret med billeder af højeste kvalitet. (især i toppen af side 338/339, host-host…)

Et let læseligt layout med god plads til de mange billeder og historier fra 20 års racerløb. Udklip: DTC – Fra start til målflag.

Når man sætter de to bagmænd til DTC-klassen sammen for at skrive klassens historie kan man forvente, at historien vil være fortalt fra sin mest positive side. Det var også den forventning, jeg selv sad med, da jeg åbnede bogen. Og det var en forventning, som blev gjort til skamme. DTC – Fra start til målflag er en ærlig beretning om en dansk banesportsklasse, som løftede dansk motorsport til nye niveauer, og som undervejs har været udfordret, modarbejdet og oplevet store skuffelser.

Peter Elgaard har i bedste Hollywood-stil været kendt som klassens arrogante promotor, der enevældigt styrede dansk motorsports kongeklasse på godt og ondt – med svingende begejstring fra klassens kørere og teams. I bogen lukker Kong Elgaard op og viser mennesket bag facaden og forklarer en række af de beslutninger, som han har skullet høre for i rollen som promotor. Og, ikke mindst, kigger han i bakspejlet og erkender en række fejlskud, som man uundgåeligt begår i løbet af tyve år.

Der er også dedikeret et helt kapitel til DTC-klassens utallige slåskampe med DASU; interessant læsning, ikke mindst med tanke på andre nyligt opståede banesportsklasser.

En tyk, rød tråd

I vanlig Morten Alstrup-stil er der fuldt styr på data hele vejen gennem bogen. Hver sæson fra 1999 og frem er fyldigt beskrevet med historier og anekdoter – men også afviklingsformatet, pointskala og mesterskabsstillingen er med. Bagerst i bogen findes også en komplet liste over samtlige DTC-kørere med billede, fødselsdato og en kort fortælling om deres DTC-karriere.

Og så er der historier. Ikke bare ubetydelige historier, som kunne beskrives ved at gense alle løbene heat for heat. Bogen indeholder et væld af historier fra indersiden af teltene i ryttergården. Eksempelvis historien om Hans Hartmann’s motorhavari til fredagstesten forud for Grand Prix Danmark i 2005, hvor to mekanikere blev sendt til Milano for at hente en ny motor til bilen – som naturligvis var monteret og køreklar igen lørdag eftermiddag.

Nærmest alle historier fra 20 års DTC-løb er med i bogen. Udsnit: DTC – Fra start til målflag.

Alle anekdoter er suppleret med udtalelser fra kørere, teamchefer og andre personligheder, som har sat deres aftryk på DTC-serien, og det er med til at gøre bogen til én af dem, man tager frem igen og igen for at mindes nogle af de vilde og vanvittige ting, der er sket i løbet af de tyve år.

“DTC – Fra start til målflag” er så vellykket en bog, at den bør være pensum for alle danske motorsportsfans. Bogen er 400 siders rendyrket dansk motorsportshistorie fortalt af alle dem, der har været med til at skabe historien. Morten Alstrup skriver i et præcist og underholdende sprog, som gør at de 400 sider nærmest læser sig selv.

Faktaboks – DTC – Fra start til målflag

  • 400 sider
  • 838 fotos og illustrationer
  • Vejledende udsalgspris: kr. 349,-
  • Ude nu!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen