De omdiskuterede justeringer af de forskellige bilers brændstoføkonomi, kræfter osv. er netop opdateret efter grundige analyser af data fra testdagen for halvanden uge siden. Formålet er som altid at sikre et publikumsvenligt og spændende løb – til stor frustration for konstruktører, teams og kørere. Hvis vi suser op i helikopterperspektivet, må vi til gengæld forholde os til at slåskampene i GTE-klasserne oftest har været tætte og neglebidende spændende…

Aston Martin har fået flere ændringer til BoP på den nye Vantage GTE. Blandt andet får de lov at hælde fire liter mere i tanken end ved testdagen. Der er i år et maksimum på 14 omgange per stint; en umiddelbart spøjs regel, som skal sørge for at ingen har for store fordele på distancen.

Annonce:

Dertil kommer at Marco Sørensen og Nicki Thiim kan skrue lidt højere op for turbotrykket. Aston Martin Vantage er den eneste GTE-bil som har fået tildelt mere power, men det giver god mening efter at have set omgangstiderne på testdagen.

De to gamle Aston Martin-biler i GTE-AM er sluppet med en lille reducering af brændstofmængden.

ACO ved bedst…

Ford, derimod, har fået stukket en lille kæp i hjulene på deres trofæjagt. Godt nok har de fået lov til at tage en smule vægt ud af bilen, men til gengæld er deres optankningskvote reduceret, mens turbotrykket på den sekscylindrede motor har fået et beskedent nyk nedad.

Til vores store overraskelse er BMW’s nye M8 GTE blevet tildelt en vægtforøgelse og en reducering af mængden af brændstof i tanken. Godt nok er turbotrykket steget en smule, men testdagen taget i betragtning virker det voldsomt. Man må gå ud fra at ACO har data og viden, som vi almindelige mennesker ikke har adgang til…

Jan Magnussens Corvette, som efterhånden er en halvgammel dame, får monteret 10 kilo bly inden de officielle træninger starter. Ikke optimalt for den aldrende bil, som allerede så småt er begyndt at halte efter de nye, turboladede biler.

Ferrari 488-racerne nøjes derudover med en lille reducering af ladetrykket.

Men hvad så med Porsche?

Den kvikke læser undrer sig naturligvis over fraværet af Porsche på ovenstående opremsning. Porscherne er ikke blevet reguleret efter testdagen. Imponerende, taget i betragtning at Porsche endte i toppen af tabellen både i GTE-PRO og GTE-AM. Med en nedjustering af Ford GT, som umiddelbart ser ud til at være den værste rival i år, kunne det på overfladen se ud som om, Porsche får det let.

Vi skal bare huske på, at ACO har adgang til helt vitale data fra alle bilerne i feltet. Med en hær af ingeniører til at analysere data, er det slet ikke utænkeligt at de har luret et par forsøg på at sandbagge (når man ikke bruger bilen 100% for ikke at afsløre dens sande potentiale, red.). Vi har tidligere år set hvordan både Ford og Aston Martin har underspillet sig selv under testdagen og de første sessioner på banen, for så at hamre fra konkurrenterne når først løbet blev givet frit. Det bliver spændende at se styrkeforholdet de næste par dage.

Alt håb er ikke ude

Inden du nu farer op og aflyser din Le Mans-weekend, så slå koldt vand i blodet. ACO har mulighed for – og vil sikkert også benytte den – at udstede yderligere en BoP-ændring helt frem til på lørdag. Så hvis Michael Christensen sætter en fantomtid i kvalifikationen kan vi nok godt regne med at der bliver justeret lidt på balancen igen.

Er det så godt eller skidt med Balance of Performance? Tja. Set med bilproducenternes øjne fjerner det jo lidt af charmen ved at bygge den bedste bil, når arrangøreren bare skruer ned for turbotrykket eller tildeler ekstra vægt, hvis den er for god. Forestil dig hvordan Toto Wolff eller Christian Horner ville tage imod den beslutning i F1-feltet.

Som motorsportfan er det også både godt og skidt. Det var fantastisk at se kampen om sejren i GTE PRO sidste år helt frem til sidste omgang, og vi ville uden tvivl se større forskelle mellem bilerne hvis ikke de blev justeret lidt. Personligt sidder jeg tilbage med en følelse af at løbet bliver lidt kunstigt, når det er data og mænd i hvide skjorter som i den sidste ende har indflydelsen på hvilken bil, der er bedst.

 

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar