OPDATERET: Hypercars i WEC og Le Mans fra 2020 – Aston Martin stiller op med to biler – nu også Toyota

Foto: ACO

OPDATERET FREDAG KL. 13.45: Toyota har nu også meldt sig på banen – se nederst i artiklen

Det var ventet at ACO fredag ville komme med nyt om det Hypercar-reglement, som har været diskuteret i det sidste års tid. Fredag formiddag blev Le Mans Hypercar Prototype offentliggjort på et pressemøde i Le Mans.

Hypercars minder en smule om midt-90’erne, hvor GT1-bilerne var det ypperste på Le Mans; for at bygge en bil til klassen, skal der også laves en gadeversion i minimum 20 eksemplarer over to år.

Her er hvad vi ved om Hypercar-bilerne indtil nu:

  • Minimumsvægt på 1.110 kg
  • Motoreffekt omkring 750 hk
  • Der bliver både plads til hybridmotorer såvel som konventionelle motorer
  • Hybridbilerne vil have op til 250 hestekræfter gennem eldrift – disse må dog først bruges fra 120 km/t på slicks og 140-160 km/t i vådt føre.
  • Der vil være en Balance of Performance (BoP) for at sikre tæt race i feltet.
  • Fri aerodynamik – dog med visse sikkerhedskrav
  • Alle deltagende mærker skal producere minimum 20 hypercar-gadebiler i løbet af to år for at blive godkendt til deltagelse i klassen.

I forlængelse af offentliggørelsen har byKolles meldt deres ankomst til Hypercars-klassen, hvilket for dem betyder et begrænset WEC-program i 19/20-sæsonen. Toyota forventes at bekræfte deres engagement i løbet af fredagen (Opdateret 13.45: Toyota har nu også bekræftet deres Hypercar-program – se bunden af artiklen), mens en anden og i danske øjne interessant bilproducent også har smidt deres lod i puljen:


Aston Martin har bekræftet sin deltagelse i Hypercar-klassen

Aston Martins CEO, Andy Palmer, bekræftede fredag middag at det britiske mærke bakker op om Hypercar Prototype-konceptet, og at de i 2020/21-sæsonen stiller op med to biler i klassen, baseret på Aston Martin Valkyrie.

I 2021 er det nemlig 100 år siden at Aston Martin første gang stillede op på Le Mans – bedre timing findes næppe, hvis det står til direktøren, som understreger at netop den nye Le Mans-klasse går godt i spænd med bilmærkets visioner. En generel sejr på Le Mans i 2021 vil være stort for det britiske mærke.

Aston Martin Valkyrie Hypercar bliver en realitet når 20/21-sæsonen går i gang. Illustration: Aston Martin Racing

Bilen bliver baseret på den Aston Martin Valkyrie, som fabrikken planlægger at bygge i 150 eksemplarer. For oktantosserne her på sitet kan vi oplyse, at motormæssigt bliver den nye racerbil en succes – om ikke andet, så i øregangene:

– Vi er stadig på et tidligt stadie af konceptbilen lige nu, men hvad jeg kan fortælle er, at den vil have en 6,5 liters V12-sugemotor, som kommer til at lyde fuldstændigt fantastisk ned ad Mulsanne, fortæller Andy Palmer til Autosport.com

Aston Martin forventer at offentliggøre en bred vifte af samarbejdspartnere til projektet. Heriblandt Adrian Newey, der også har slået stregerne til den originale Valkyrie, og som er manden bag en lang række vinderbiler i Formel 1 gennem de sidste 30 år.

Om vi får Marco Sørensen og Nicki Thiim at se bag rattet på én af de to hypercars, får vi næppe at vide endnu. Men mon ikke en sejr på søndag vil være en god start på jobsamtalen for de to danskere?

Toyota: Klar til en ny gylden æra af langdistanceracing

Fredag eftermiddag kom beskeden så fra Toyota Gazoo Racing, at de naturligvis også stiller til start i WEC 20/21 med to Hypercar-biler. De fortsætter på fuld kraft i den kommende sæson mens bilen bliver udviklet i samarbejde mellem Toyota City og motorsportsafdelingen i Köln.

Toyota Gazoo Racing bakker også op om det nye Hypercar-reglement. Her er første billede af deres projekt. Foto: Toyota Gazoo Racing

Bilen vil blive bygget over den GR Super Sport-konceptbil, japanerne præsenterede for et års tid siden, og vi kan forvente at få flere nyheder om bilen i nærmeste fremtid, loves det i pressemeddelelsen.

Vi kan forvente at flere ting vil blive offentliggjort i nærmeste fremtid; hold øje med Boxengasse for seneste nyt om Hypercars.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: