Optakt: FIA WEC vender tilbage til Europa

Foto: FIA WEC/Focus-Pack-media.de
Annonce:

I weekenden skal vi for første gang i år se FIA WEC konkurrere på europæisk grund, når der søndag blændes op for 6 Hours of Portimao. Løbet ved Algarvekysten i Portugal bliver for store dele af FIA WEC’s Hypercar-felt den første rigtige konkurrencemæssige styrkeprøve på europæisk asfalt, og det er samtidigt et comeback til Portimao efter et års pause fra kalenderen.

Og hvor 1000 Miles of Sebring blev en flot og spændende premiere, som Toyota kom bedst fra trods en flot debut til især Ferrari, så bliver Portimao en ny og helt anderledes opgave end den bumpede bane i Sebring. Kun Toyota og Glickenhaus har kørt løb på Portimao før, og der er derfor dømt europæisk løbsdebut for Cadillac, Ferrari, Porsche og Floyd Vanwall Racing – men banen er ikke ukendt for holdene, og netop Portimao er da også en yndet bane til tests.

Hvordan er styrkeforholdet?

Det, der for alvor bliver spændende at følge i Hypercar på søndag, er, hvor meget holdene har rykket sig siden premieren på Sebring i marts. Ferrari viste meget overbevisende takter i særligt kvalifikationen, og åbnede med pole position. Toyota kørte et overbevisende løb, mens Porsche og især Peugeot så ud til at have nogle punkter at arbejde videre med. Balance of Performance spillede umiddelbart heller ikke helt de IMSA-baserede bilers vej i Florida, hvilket ikke gjorde forholdene nemmere for fx Porsche og Cadillac. Sidstnævnte havde til gengæld en fin premiere hjemme i USA, og det bliver derfor ret så spændende at se, hvad amerikanerne kan drive det til i weekenden.

FIA WEC kan desuden vente sig endnu flere fabrikanter i klassen, for i denne uge var der første rollout for den helt nye Isotta Fraschini Tipo 6 på Vallelunga, og Isotta arbejder hårdt på at få gjort klar til en homologering, så det italienske team kan støde til i serien senere. Det er blot seneste udvikling på Hypercar-scenen.

Iron Dames er i år i Porsches 911 RSR-19 i FIA WEC og det nye italiensk/tyske samarbejde startede med særdeles lovende pace i et 1000 Miles of Sebring som helt klart var til mere end resultatlisterne indikerer. Foto: FIA WEC

I GTE Am, hvor der er særdeles stærk dansk repræsentation, bliver weekenden superspændende. Iron Dames havde en stærk start på Sebring, men en tur over græsset for Rahel Frey kostede afgørende i et løb, hvor Iron Dames-Porschen ellers havde farten til at tage et stort resultat efter Sarah Bovy lagde ud med at tage pole position i klassen. I stedet gik årets første stik til en meget velkørende indsats fra Corvette Racing, mens Mikkel O. Pedersen, Julien Andlauer og Christian Ried sikrede andenpladsen i sæsonpremieren.

Hvor Porsche og Corvette var ekstremt stærke i Sebring bliver det klart et tema denne gang, om Ferrari og Aston Martin får mere at skyde med.

I LMP2 kommer britiske JOTA Sport til Portimao som førende efter deres sejr på Sebring til Yifei Ye, Will Stevens og David Beckmann. Holdkammeraterne fra JOTA, David Heinemeier-Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi, havde en lovende weekend, hvor Fittipaldi var tæt på at sikre dem pole position i klassen. Facit blev en sjetteplads i sæsonpremieren, men det engelske team har mere at byde på og det bliver spændende at følge dem i topkampen i den evigt skarpe LMP2.

FIA WEC kan som altid følges på Eurosport i Danmark, ligesom TV2 Play og TV2 Sport også sender. Endelig er der også FIA WEC’s app, hvor man mod betaling kan følge med live på engelsk.

Husk, at du får alt om FIA WEC her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen