Boxengasses Le Mans Guide 2024

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Traditionen tro er det tid til Boxengasses store Le Mans Guide. 2024 tegner på alle måder til at blive ét af de mest spændende løb i mange år på Circuit de la Sarthe, for ikke bare er Hypercar i fuldt flor – det er meget åbent og der er en hel stribe mærker, som meget nemt kan ende med den store pokal på søndag klokken 16.00.

2024 er også en tangering af den danske deltagerrekord, for igen har vi 13 kørere med – fordelt på 12 biler. Der er ingen rent danske biler i år, men i kraft af engagementet med Spirit of Race kommer Formula Racings Johnny og Conrad Laursen tæt på. De har i øvrigt hentet en bundsolid tredjemand til teamet i form af tidligere Corvette-fabrikskører Jordan Taylor. Mere om den trio senere.

Det ægte gennembrud for Hypercar-formlen lod vente på sig, men 2023 blev det store brag med 100-årsjubilæet på Le Mans, og til forskel fra sidste år, så er der flere biler, bedre biler og flere teams i spil. Det er blandt andet derfor vi også godt tør spå, at dette års Le Mans sagtens kan blive det mest spændende på denne side af årtusindskiftet. Ikke mindst fordi klassen endelig har fået den bredde og den store variation af biler, som hele tiden var målsætningen.

Sidste års vindere Ferrari tog stafetten fra Toyota, som efter fem sejre på Le Mans måtte se deres stime knække. Porsche fandt melodien med den nye 963, og senest på SPA så vi sågar den første private sejr til en Hypercar, da britiske JOTA Sport førte deres Porsche 963 til sejr i Ardennerne. Og der stopper festen ikke engang, for der er flere bejlere med. Cadillac gjorde med 3. og 4. pladsen i Le Mans 2023 ingen ringe figur. De har haft lidt blandet held i år, men har en enkelt sejr på CV’et i IMSA – og kunne også godt være værter for en overraskelse på Le Mans i år.

 

BMW er tilbage på Le Mans for første gang siden netop 1999 i topklassen, og Peugeot Sport med en spritny opdatering af 9X8 er ligeledes et team, der rummer mange spørgsmål frem mod søndag klokken 16.


For kan Peugeot følge deres tendens, så gik det for både 905 og 908 sådan, at det ikke var nogen ubetinget succes i starten – og at der skulle en opdatering til, inden franskmændene kunne vinde Le Mans på hjemmebanen. Og hvad har Peugeot nu med 9X8? En stor opdatering…

Ydermere er der også Le Mans-debut til Alpines nye A424 såvel som Lamborghinis SC63 og Isotta Fraschini i Hypercar.

I Hypercar har vi fire danskere med. Det er:

#5 Porsche Penske Motorsport – Michael Christensen

#38 JOTA Sport Team Hertz Porsche – Oliver Rasmussen

#50 Ferrari AF Corse – Nicklas Nielsen

#93 Peugeot Sport Total Energies – Mikkel Jensen

Det store LMP2-brag

Eftersom LMP2 ikke længe er fast inventar i FIA WEC, men derimod i European Le Mans Series, så er det også et Le Mans, der blev endnu vigtigere end det allerede var i klassen. Feltet i LMP2 tæller 15 biler fordelt på LMP2 og LMP2 Pro/Am. Pro-Am-reglementet kræver en bronzekører ligesom vi også kender det i GT3. Her er Frederik Vestis #47 fra Cool Racing med, mens Malthe Jakobsen og David Heinemeier Hansson begge er i den rene Pro-kategori.

I LMP2 har vi tre danskere med. Det er:

#24 Nielsen Racing – David Heinemeier Hansson

#37 COOL Racing – Malthe Jakobsen

#47 COOL Racing – Frederik Vesti

Nye tider i GT-feltet

GT-feltet har fået en stor overhaling til dette års Le Mans – og er du ikke vaneseer af FIA WEC, så vil du opdage, at her er mange flere mærker end før.

Skiftet fra GTE til GT3 har ført mange ændringer med sig, og dels er hele feltet af forskellige bilmærker i GT3 markant større end det nogensinde var i GTE, dels er bilerne anderledes. En anelse langsommere og med meget mere elektronik end forgængerne – men det åbner til gengæld for et felt med snart sagt alle mærker man kan tænke sig af aktuelle sportsvogne.

Det er her, vi ser et sammenrend af gamle kendinge på næsten alle pladser. Conrad Laursen debuterer på Le Mans og deler her bil med sin far Johnny Laursen samt amerikanske Jordan Taylor. Frederik Schandorff er tilbage til sit andet Le Mans, denne gang med Inception Racing McLaren, som østjyden normalt repræsenterer i USA.

Vi får også et par danske navne i GT-feltet, som er i nye biler til i år – det gælder både Michelle Gatting og Mikkel O. Pedersen, der respektivt har skiftet Porsche ud til fordel for Lamborghini og Ford, mens Marco Sørensen igen er i Aston Martin på Le Mans. Denne gang for japanske D’Station Racing, men med solid opbakning fra engelske Prodrive. 

I GT3 har vi seks danskere med. Det er:

#70 Inception Racing McLaren – Frederik Schandorff

#85 Iron Dames Lamborghini – Michelle Gatting

#88 Proton Competition Ford – Mikkel O. Pedersen

#155 Spirit of Race Ferrari – Johnny Laursen og Conrad Laursen

#777 D’Station Aston Martin – Marco Sørensen

Podcast med Boxengasse

Igen i år har vi skudt en podcast med gode podcast-venner. Det kom der dette afsnit af Alt+F1 ud af, da Niklas Majgaard gæstede Alex Brøndbjerg og Rasmus Vestergaard til en snak om årets Le Mans:

Apple Podcast

Spotify

Tidsplan Le Mans 2024

Onsdag den 12. juni
Free Practice 1: 14:00 – 17:00
Qualifying Practice: 19:00 – 20:00
Free Practice 2: 22:00 – 00:00

Torsdag den 13. juni
Free Practice 3: 15:00 – 18:00
Hyperpole: 20:00 – 20.30 – plus ceremoni til 21.15
Free Practice 4: 22:00 – 23:00

Lørdag den 15. juni
Warm-up: 12:00 – 12:00
Race: 16:00

Sådan ser du Le Mans 2024

Le Mans kan igen følges på tre måder på dansk TV. Det er hos Discovery/Eurosport samt på TV2 og på FIA WEC’s app. Sidstnævnte er på engelsk og mod betaling.

Eurosport sender fra onsdag og hele vejen på Eurosport 1 og 2, ligesom du online kan være med på Max og Discovery +.

TV2 har løbet – og igen i år langt hen ad vejen på hovedkanalen. Det er med optakt fra 14.50 lørdag og afbrydes fra 19.00 til 19.40 0g igen fra 20.00-20.55. Resten er på TV2.

FIA WEC’s app er det tredje alternativ – du kan købe adgang til Le Mans eller hele sæsonen. 

Og skal du have fuldt overblik over tiderne, så er der livetiming hos FIA WEC. Den finder du her.

Spotterguide Le Mans 2024

Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: