FIA WEC fik i Texas sin sjette forskellige vinder på lige så mange løb, da AF Corses ‘private’ #83 tog sejren i Texas. 83’eren med Robert Kubica, Yifei Ye og Robert Schwartzman startede fra pole position, men slap ikke for seks timers skarp konkurrence på vej til sejren.
Indledningsvist så det ellers fantastisk ud for italienerne, for holdkammeraterne i #51 startede fra andenpladsen og holdt stand, mens Miguel Molina i Ferraris #50 fik en kanonstart og skød frem i tredje position i løbets første par sving. Som løbet skred frem, kom udfordringerne til gengæld også Ferraris vej. Antonio Giovinazzi i #51 måtte helt udgå efter en kontakt med Peugeots #94.
Mod slutningen var det fortsat med Ferrari i front, fortsat med en stærkt kørende #83, hvor Robert Shwartzman forsvarede føringen mod en jagtende Kamui Kobayashi i Toyotas #7. Kobayashi halede gevaldigt ind til sidst og var foran i femte time, men fik så en drivethrough for ikke at have bakket nok af ved et gult flag, som Peugeots Paul di Resta var skyld i.
Straffen kostede japaneren føringen, mens Shwartzman fik hentet sin føring tilbage og formåede at forsvare den til sidst – og i mål vandt han med 1,8 sekund over Kobayashi. Ferraris #50 med Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina holdt tredjepladsen til mål og sikrede gode point til mesterskabskampen. Her er de aktuelt fortsat nummer to i kampen om VM, men hentede ind på Porsches VM-førende bil med Kevin Estré, André Lotterer og Laurens Vanthoor, der blev nummer seks i Texas.
Lige udenfor skamlen endte Cadillacs Alex Lynn og Earl Bamber sæsonens hidtil bedste løb med en fjerdeplads efter en lang kamp med Alpines #35. Alpine fik ditto også deres bedste løb indtil videre i 2024 med femtepladsen til Ferdinand Habsburg, Charles Milesi og Paul Loup Chatin.
Sjettepladsen gik som sagt til den VM-førende Porsche #6 med Estre/Lotterer/Vanthoor, mens Michael Christensen med Matt Campbell og Frederic Makowiecki tog syvendepladsen med fra USA.
Oliver Rasmussen og Hertz Team Jota blev nummer ti samlet, mens det for Mikkel Jensen og Peugeots #93 endte med en 12. plads i Texas.
LMGT3: Sejr til Heart of Racing på hjemmebane – med danske skuffelser
LMGT3 blev en hjemmebanesejr for amerikanske Heart of Racing Aston Martin, hvor Alex Riberas kunne køre i mål som vinder foran de to Manthey-støttede Porscher. Det blev til gengæld ingen god dansker-dag i GT3-klassen på Circuit of the Americas.
Allerede før starten var der drama, for Thomas Flohr gik i stå på opvarmningsomgangen med sin #54 Vista AF Corse Ferrari. Flohr fik bilen i gang og kom ind i pitten, men måtte afbryde løbet på grund af koblingsproblemer.
Ian James åbnede løbet for Heart of Race i pole position og førte an foran Sarah Bovy og Francois Heriau, der respektivt for Iron Dames og Vista AF Corse Ferrari (#55) kæmpede om andenpladsen. Bovy fik efter lidt kampe overtaget og sikrede sig andenpladsen, og var også på vej til at hente Ian James, men efter andet stop og kørerskifte kunne Daniel Mancinelli trække fra i Aston Martin-raceren.
Rahel Frey blev her indblandet i et sammenstød med TF Sport Corvettes Rui Andrade og fik smadret højre baghjulsophæng, hvilket effektivt kostede Iron Dames de videre forhåbninger om et godt resultat. Bilen kom tilbage, men kombinationen af reparation og en drivethrough for at have haft skylden for sammenstødet var dyrt for Frey.
I stedet stak Mancinelli og sidenhen Alex Riberas af i Heart of Racings Aston Martin ude foran, mens Manthey Purerxings Klaus Bachler tog andenpladsen fra United Autosports #59 – og siden hentede Richard Lietz i den anden Manthey-Porsche også United Autosports-raceren ind og tog tredjepladsen.
Mod slutningen gik et ellers hæderligt løb for Mikkel O. Pedersens Proton Competition Ford op i røg, da bilen udgik med et smadret styretøj med 40 minutter tilbage. Marco Sørensen og Aston Martins D’Station Racing nåede heller ikke det ternede flag – de udgik godt midtvejs i sekstimersløbet.
Næste løb i FIA WEC er allerede om to uger, når det går løs til årets næstsidste afdeling på Fujispeedway i Japan den 14-15. September.