Marco Sørensen og Aston Martin Racing kunne i går løfte sløret for en flerårig kontraktforlængelse, og er nu på vej mod sin tiende sæson for det britiske mærke – en sæson, hvor Aston Martin vil være mere eksponeret i sportsvognsracing end snart sagt nogensinde før. Og så bliver 2024 også året, hvor Aston Martin virkelig skal bage op til Hypercar-debuten i 2025.
Med andre ord er alt lagt til rette for et spændende og travlt 2024 for nordjyden, som vi fangede til en hurtig snak om kontraktforlængelsen og selvfølgelig fremtiden. Vanen tro har aftalen været på plads i nogen tid, men i modsætning til tidligere, så er Marco Sørensens nye aftale ikke en etårig aftale:
– Det her er anderledes på flere områder. Har haft etårskontrakter de seneste par år, men Aston Martin gearer virkelig op til nogle spændende programmer og vil være at finde i nærmest alle GT3-serier i verden – og det gør unægteligt mit arbejde travlere og sjovere. At det lige blev en flerårig aftale hænger især sammen med, at fremtiden ser ud, som den gør hos Aston. Jeg er tilbage i WEC, men jeg kan også røbe så meget, at jeg får to andre serier at køre i år, og at det gerne skulle ende på 20 løbsweekender i det hele, forklarer Marco Sørensen. Han tilføjer:
– Så kan man altid sige, at GT3 i FIA WEC ikke bliver en Pro-klasse, men jeg tror de nye biler vil gøre sig godt i forhold til at gøre klassen tættere og skabe bedre kampe. GT3’erne er jo lidt nemmere at tumle for bronzekørere, og det burde få lidt at sige i det lange løb. Samtidigt er der kommet en del spændende teams og mærker til, og comebacket til WEC er derfor noget, jeg virkelig ser frem til. Vi mangler også at løfte sløret for de to andre programmer, men det er uanset hvad superfedt, at der kommer så meget gang i den nu.
Hypercars?
Med et spændende 2024 i vente på tværs af tre serier og en flerårig kontrakt er det selvfølgelig også nærliggende at tale om Hypercars. Aston Martins nye storsatsning på sportsvogne kommer efter at man præsenterede planen om at genoplive det ellers skrinlagte Valkyrie-projekt, som oprindeligt skulle have været en Hypercar allerede. Så kom Formel 1-planerne på banen, og resten er for så vidt historie.
– Jeg slog især til, fordi der er en spændende fremtid i vente for Aston Martin de kommende år. Jeg håber selvfølgelig at det kan føre i retning af Hypercar, for det har på flere områder flyttet sig i en god retning. Vi har set flere af de andre fabrikker tage deres GT-gutter med op i Hypercar, og fordi bilerne er tunge, så er de faktisk heller ikke så langt fra noget, vi kender i GT-biler allerede nu. Svinghastighederne er heller ikke milevidt fra hinanden, for jeg vil faktisk sige, at svinghastighederne mellem en Hypercar og det vi dengang havde i en GTE-racer på Confidential Tires var noget nær det samme, forklarer han og tilføjer:
– At få det til at ende i Hypercar er selvfølgelig den store drøm, og det ultimative kunne jo være at få genskabt the Dane Train, men nu må vi se, hvor det hele går hen, siger han.
Helt så længe ser det til gengæld ikke ud til, vi skal vente. For selv om the Dane Train endnu ikke har fået comeback, så lægger nordjyden til op til, at man roligt kan følge nyhedsstrømmen i sportscars den kommende tid:
– Men jeg kan sige så meget, at Nicki og jeg kommer til at køre noget sammen i 2024, og det glæder vi os mega meget til!
Den korte vinterpause
Vinterpause er der til gengæld ikke meget af for Marco Sørensen i år. Forberedelserne frem mod januars titelforsvar i Rolex 24 at Daytona er i fuld gang, men med ny bil til Aston Martin og fuldt testprogram er 2024 egentligt allerede sat i værk:
– Det er så fedt at få et helt fuldt program igen. Man sidder altid og føler ens vinterpause er lang, men det er den slet ikke – vi er allerede ude at teste ny bil, så over den kommende tid står der tests og masser af fysisk træning på programmet her. Jeg er spændt på at se, hvor langt vi kan drive det med en ny bil, for det er ingen hemmelighed at vi kørte med en ældre bil i år i USA og led noget under det gennem sæsonen. Vi var ikke sådan for alvor hurtige på andet end Daytona, og set over hele året kom vi lidt til kort mod de andres opdateringer og nye biler – men nu er vi selv i en ny, og det forventer jeg mig meget af, afrunder han.