De sidste to års vindere af Le Mans ser bare imponerende stærke ud igen i år.
Her ved seks-timersmærket er det ren Ferrari-dominans i spidsen af årets 24-timersløb. Nicklas Nielsen kan lige nu se holdkammeraten Miguel Molina ligge, hvor de allerhelst vil være, og det er på førstepladsen.
Få overblikket over de første 3,5 timer her.
Molina er fem sekunder foran søsterbilen med Alessandro Pier Guidi og yderligere halvandet sekund foran den gule Ferrari #83 med Yifei Ye.
De forsvarende verdensmestre i Porsche #6 er nærmeste udfordrer til Ferrarierne, men Porschen er 21 sekunder fra tredjepladsen.
Frederik Vesti og Michael Christensen har ligget lige efter hinanden længe og var før pitstoprunde nummer otte på syvende- og ottendepladsen. I skrivende stund er de 10 og 15 efter et langsomt stop for Porsche #5.
Michael Christensen var tidligere på radioen og fortalte teamet om en blød bremsepedal. Det giver forhåbentligt ikke for mange problemer. Han var også involveret i en mindre episode med en LMP2-racer men slap for straf.
Kevin Magnussen er netop kommet tilbage i BMW #15 og indtager niendepladsen lige bag Loïc Duval i Malthe Jakobsens Peugeot #94.
Den anden Peugeot med Mikkel Jensen er stadig sidst i Hypercar-klassen på grund af afkørslen tidligt i løbet. De er en af to Hypercars, der er sat med en omgang.
Marco Sørensens kollega Roman De Angelis kører rundt i #009 på 19. pladsen.
Kigger vi væk fra danskerne har Toyota #7 med Nyck de Vries fået en 50 sekunders stop and go-straf for at køre for hurtigt i pitten. Det sendte dem helt ned som 18’er.
Utroligt nok kører alle 21 Hypercars stadig efter seks timer – og 19 af dem er altså på omgangshøjde. Hvor er det tæt, og hvor er det fedt!
Tre biler udgået
I GT3 kan Michelle Gatting fra sidelinjen se sit team imponere. Iron Dames er nummer otte pt.
Mindre godt går det for en række andre hold i GT3, for det er indtil videre eneste klasse, hvor Le Mans har krævet sine ofre.
Giammarco Levorato bragede sin (og norske Dennis Olsens) Proton Ford Mustang #88 i barrieren i Tertre Rouge og forårsagede en slow zone.
Siden er United Autosports McLaren #95 gået i stå på Mulsanne-langsiden og skubbet bag autoværnet, mens Iron Lynx Mercedes #60 har holdt i garagen i evindelige tider og er 31 omgange bag de førende GT3-biler.
Det er i øvrigt Team WRT BMW #46, og her fortjener motorcykellegenden Valentino Rossi et kæmpe bifald.
‘The Doctor’ imponerer altså, selvom han ikke længere kører på to hjul og læner sig med +60 graders hældning i svingene…
Han har netop overstået et triple stint i Team WRT’s BMW #46 og afleveret bilen til Kelvin van der Linde på førstepladsen foran Porsche #92 og Ferrari #21.
Danskerne i LMP2 har haft et par blandede timer.
Michael Jensen var selv i bil #16, da han var involveret i et mindre uheld og blev snurret rundt. Teamet er 12’er i klassen nu med Ryan Cullen bag rattet.
David Heinemeier Hansson er også kommet på arbejde igen, og han er sekser i klassen.