Efter en ikke-overraskende dobbeltsejr til de to Toyota TS050-racere, kom det til gengæld som en større overraskelse, da de begge blev diskvalificeret efter at løbets tekniske kontrollanter havde haft bilerne til gennemsyn. De såkaldte ‘skid blocks’ kunne bøjes mere end reglementet tillader, og dermed kunne Fernando Alonso og resten af Toyota Gazoo Racing-teamet slukøret levere deres pokaler tilbage.

Skid blocks er ikke et nyt fænomen i motorsport. De blev oprindeligt introduceret i Formel 1 efter Ayrton Sennas fatale afkørsel på Imola. Årsagen til ulykken var, at den i forvejen udfordrede Williams FW16-racer igennem den hurtige Tamburello-kurve opnåede så meget downforce, at bunden af bilen blev trykket helt ned på asfalten og dermed fjernede grebet fra dækkene.

Annonce:

Der er to vigtige funktioner i skid blocks. Den ene er helt enkelt at den fungerer som et målepunkt når de tekniske kontrollanter skal undersøge ride height på bilen. Samtidig er reglementet udformet på en måde, så bilens skid block ikke kan tjene et aerodynamisk formål; den skal nemlig være helt plan og jævn. I Sennas tilfælde havde en skid block formentlig haft den effekt, at ingeniørerne kunne have målt sig til at bilens opsætning var decideret farlig – og i strid med reglementet – og dermed justeret sig til en anden løsning.

Sådan ser en skid block ud på en F1-bil fra 1990’erne. Foto: Morio/Wikipedia

På skid blocks måles der kun på tykkelsen af materialet samt hvor meget planken bøjer, når der tilføres et direkte lodret tryk på hhv. 2500 og 5000 Newton i for og bag. Der kan sagtens slides materiale af en skid block; for eksempel ved kørsel over curbs eller andre situationer, hvor bilen ryger ud af ideallinjen. Toyotas udfordring var imidlertid at planken bøjede mere end tilladt – og det er altså forbudt, eftersom det jo minimerer slidtage af planken.

Toyota Gazoo Racing har forklaret uregelmæssighederne med at begge biler havde fået beskadiget deres skid blocks under løbet som følge af hændelser på banen. For deres vedkommende var der nu hverken afkørsler eller nærkontakt på Silverstone, så hvad disse hændelser helt præcist har været, vides ikke med sikkerhed.

Sikkert er det til gengæld, at bilerne bør være bygget således, at de kan gennemføre et seks timer langt racerløb og stadig opfylde kriterierne i det tekniske reglement. Og sådan gik det altså ikke for japanerne.

God danskerdag i WEC, trods defekter

Selvom Dane Train med Nicki Thiim og Marco Sørensen måtte opgive pokaljagten med en elektrisk fejl, som kostede godt ti omganges pause i pitten, kan Aston Martin Racing konstatere at den nye Vantage GTE efterhånden er blevet konkurrencedygtig – ikke mindst takket være ACO og FIA’s lempede Balance of Performance-justeringer efter Le Mans.

Dane Train lå til en tredjeplads i GTE Pro-klassen, da en elektrisk fejl parkerede den limegrønne Aston Martin i pitten i godt ti omgange. Foto: Xynamic.com

Michael Christensen arvede derimod en tredjeplads, da teamkammeraterne i Porsche #91 blev diskvalificeret pga. problemer med – ja, du gættede rigtigt – skid blocks.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

2 Comments

  1. Torben Ingerslev 20. august 2018 at 17:32

    Hej Kim
    Du ved noget om Senna’s død? Det kunne du godt tage og skrive en artikel om. Vi er mange som har gået i 24 år uden at få sandheden af vide😀

    Svar

    1. Hej Torben,

      Der findes et par gode bøger som berører det. Den officielle sandhed er dybt begravet, men blandt andet i Damon Hills selvbiografi, “Watching the Wheels”, bliver det nævnt, at den massive downforce på FW16-raceren trykkede bilen så langt ned at bilen kørte på bunden i stedet for på hjulene. Det virker ganske realistisk, taget i betragtning at Williams-raceren var meget langt bagefter på undervognsudviklingen i starten af 1994-sæsonen.

      /Kim

      Svar

Skriv et svar