Søndag aften blev det, mange har talt om i en rum tid, offentliggjort: DTC-klassen lukker og slukker efter Yokohama DM-Finalen på FDM Jyllandsringen den 6. oktober. Det fortalte afdelingsleder for FDM Jyllandsringen, Betina Engmark, til TV2 søndag aften:
– Udviklingen og kravene i professionel sport stiger hvert år. Det gælder især i motorsport, hvor teknologien har en afgørende betydning. Der arbejdes på mange fronter på at bygge nye serier op baseret på ny teknologi. I lyset af DTC-racernes alder har vi besluttet at lukke DTC-serien ved udgangen af denne sæson, fortæller hun.
Beslutningen kommer næppe bag på de, som har fulgt serien tæt gennem de seneste år. Svigtende deltagerantal har flere gange spændt ben for klassen, og på trods af en vovet satsning på det speedway-lignende kvalifikationsformat har det ikke været muligt at lokke flere til i år. Med teams som Flexlease.nu Strøjer Tegl og LM Racing – for ikke at nævne den efterhånden eneste tilbageværende profil, Jan Magnussen – ude af serien i år, har det længe lignet en synkende skude, når DTC-feltet er kørt på banen.
Alting har en ende, en kongeklasse har to
Det er ikke første gang, DTC er blevet lagt i graven. I 2010 kørte klassen for sidste gang med de populære S2000 Touring Cars inden den året efter fusionerede med svenske STCC under navnet Scandinavian Touring Car Championship. Det varede kun den ene sæson, da der ikke længere var (økonomisk, red.) opbakning fra danske kørere og teams til at fortsætte.

Herefter introduceredes Danish Thundersport Championship i 2012 med de rørrammebiler, vi har vænnet os til siden da. Der har været sæsoner med stor opbakning, men siden introduktionen af Super GT Danmark (oprindeligt Danish Supertourisme Turbo) er udviklingen gået i den gale retning.
Denne gang er punktummet dog endegyldigt sat. FDM, som har stået bag DTC-serien i de seneste sæsoner, ønsker ikke længere at drive en løbsserie og fokuserer herfra på at skabe optimale rammer for dansk banesport på FDM Jyllandsringen.
Men hvem er så kongeklassen nu?
Et udvalg bestående af de danske racerbaner og DASU har siden foråret arbejdet på en ny struktur for dansk banesport, som tilgodeser bredden og talenterne. Efter Boxengasses oplysninger bliver der tale om en genoplivning af et fast format med én hovedklasse og faste supportklasser, som kommer til at tilgodese samtlige danske racerbaner i løbet af sæsonen. Et tiltag, som i det oprindelige DTC-mesterskabs velmagtsdage skabte høje tilskuertal og økonomisk bund under banesporten.

Efter alt at dømme bliver det OK Mobil 1 Super GT Danmark, som står til endeligt at arve tronen og dermed blive hovednavn. Men i kulissen står et andet koncept, der i en lignende form tidligere har bevist sit værd på de danske baner.
Den tidligere DTC-kører og nuværende promotor for DS3 Cup-klassen, Martin Jensen, barsler med en dansk TCR-klasse. Konceptet med racerbiler baseret på almindelige gadebiler er allerede udbredt i mere end 20 lande fra Australien til USA, og da TCR Scandinavia i weekenden gæstede FDM Jyllandsringen deltog fire danske kørere. Løbene var som man husker det fra DTC inden finanskrisen, og mange kørere og teams ser også positivt på klassen.
Intet officielt er endnu meldt ud fra hverken DASU eller TCR Danmark og Martin Jensen, og spørgsmålet er da også om en nyetableret klasse kan løfte en hovedrolle for dansk banesport. Vi ved blot, at der kommer til at ske markante ændringer i dansk banesport anno 2020. Og det ser ud til at være til den positive side.