Det største danske motorsportseventyr i nyere tid er fortid. Tirsdag blev 10 fuldtidsansatte og en række deltidsmedarbejdere i GMB Motorsport ApS opsagt som led i lukningen af teamet, som ellers havde planer i både TCR Denmark, Super GT og Fanatec GT World-mesterskaberne i 2024.
Lukningen kommer efter flere ugers krise i GMB-koncernen, der i forrige uge medførte konkurs i GMB Entreprenør og en rekonstruktion af GMB Produktion. Fejlslagne investeringer i elementbyggerier endte med at sætte hele koncernen under hårdt pres, og efter flere ugers rygter og snak i krogene er det nu officielt, at GMB Motorsport lukker efter nogle vilde år på danske og europæiske racerbaner.
Allerede ved fødslen i 2022 var der ingen tvivl om, at GMB Motorsport havde nærmest usete ambitioner, både på hjemlig asfalt såvel som ude i verden. Målsætningen var at få et dansk team – med både danske kørere, mekanikere og ingeniører – til start på Le Mans. Efter på imponerende vis at have vundet Michelin Le Mans Cup med Kasper H. Jensen og Kristian Poulsen, var Le Mans-billetten sikret før tid.
Det betød, at 2023 bød på European Le Mans Series i en Aston Martin Vantage GTE, hvor Gustav Birch, Jens Reno Møller og Nicki Thiim udgjorde kørertrioen. Og så var der selvfølgelig årets store begivenhed i Frankrig, hvor Marco Sørensen og Jens Reno Møller gjorde Gustav Birch selskab i hans Le Mans-debut. Et uheld bare to timer inde i løbet endte med at koste teamet den videre deltagelse i drømmeløbet.
Hjemme i Danmark har GMB Motorsport siddet tungt på TCR Denmark i begge sæsoner, hvor Kasper H. Jensen har fortsat sin imponerende sejrsstribe og Gustav Birch har taget sig af ungdomsmesterskabet begge år. Topresultater har der også været Super GT og Super 2L-mesterskaberne, hvor især Malte Ebdrup viste flaget i 2023.
Anerkendelse har der også været for det danske topteam, der ved Dansk Motorsport Award, hvor GMB Motorsport blev kåret som Årets Team – og Kasper H. Jensen som Årets Nationale Navn.
Økonomisk har GMB Motorsport aldrig været en succes. I de to offentliggjorte regnskaber har GMB Motorsport ApS tabt lige under 48 millioner kroner. På trods af dette er der uden rysten på hænderne tilført yderligere kapital for at fortsætte ambitionen om at løfte dansk motorsport og vise vejen til toppen.
Fremtiden er sikret – i hvert fald i Danmark
Teamets biler i TCR Denmark og Super GT er overtaget af to andre motorsportsfolk; Christian Kastberg Jensen, som stiftede CC Cars, og Ulrik Larsen, der er direktør i Selected Car Investment. De to bekræfter overfor Midtjyllands Avis, at de har planer om at indsætte bilerne i de danske mesterskaber allerede i år – så vi kan blot håbe, at den oprindelige kørerbesætning dermed er reddet.
Tak for at løfte dansk motorsport
For en lille, men ufatteligt stærk motorsportsnation har projekter som GMB Motorsport en kæmpe betydning. At der findes erhvervsfolk, som tør satse stort for at løfte danske racerkørere, mekanikere og ingeniører ud på den store scene og vise, at det rent faktisk kan lade sig gøre at nå langt, selvom man er fra et land uden store motorsportstraditioner – det er med til at vise vejen og hjælpe flere til at gå efter drømmen om et liv i motorsportens tegn.
Det er tydeligt, at GMB Motorsport hele vejen fra vugge til grav har været båret af passionen for motorsport. Det har GMB-koncernens ejer, René Birch, understreget ved at lade teamet lukke i en såkaldt solvent likvidition således at alle kreditorer får deres penge – og medarbejderne får løn under deres opsigelse.
Som dansk motorsportsfan skyldes en stor tak til René Birch og GMB Motorsport for en imponerende indsats. Her på redaktionen fik vi også et indblik i visionen bag GMB Motorsport, da Niklas Majgaard fik en snak med René og Bettina Birch i 2022 – og heldigvis har nogle af drømmene nået at få vinger, inden tirsdag satte et punktum for Birch-familiens drømmeprojekt.
Tak, René, Bettina og resten af GMB Motorsport for at investere i dansk motorsport. Selvom turen blev kort, har I vist at dansk motorsport kan begå sig ude i verden.