Porsche og Toyota delte Hypercar-titlerne mellem sig, men det blev en afgørelse fra dommerne efter det ternede flag, som tog overskrifter i Bahrains FIA WEC-finale i aftes. Løbet bød på action fra første færd, og faktisk var den senere vinderbil, Toyota #8, allerede i problemer efter bare ti omgange, da Sebastien Buemi blev ramt af TF Sports ene Corvette og derved mistede føringen. Buemi kom tilbage som syver, og det satte tonen for lidt af et comeback for dén Toyota resten af dagen igennem.
Buemi fik også æren af at gøre skaden god igen, for mod slutningen af løbet kunne schweizeren tage sig af Antonio Giovinazzi i Ferrari #51 og mesterskabsbejleren Laurens Vanthoor i Porsche #6, inden han kørte ind i sit sidste stint og også nappede Matt Campbell i Porsches #5 på sin vej tilbage i føring. Og den føring blev ikke bare vekslet til sejr – den blev også vekslet til Toyotas VM for konstruktører på en dag, hvor intet virkede i nabogaragen, og hvor japanernes #7 måtte udgå med elektriske problemer.
Toyotas jagt på konstruktørtitlen lykkedes imidlertid, og japanerne holdt dermed også liv i deres ubrudte sejrsrække i dét mesterskab – siden 2018/2019 Super Season har Toyota nemlig vundet den titel hver gang.
Ferraris #51 var længe med i topkampen og førte en del af løbet på vejen til at ende som toer i sæsonfinalen – men de mistede efterfølgende andenpladsen på at have brugt flere dæk end allokeret – og gør man det, så falder hammeren. Samlet set fik Ferrari #51 et tillæg på fire minutter og 55 sekunder, svarende til to stop-and-go-straffe.
Straffen betyder derfor også, at Toyotas #8 med Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa fortsat er vindere af sæsonfinalen i Bahrain, mens Michael Christensen, Dane Cameron og Frederic Makowiecki rykker op på andenpladsen – og Peugeots Mikkel Jensen, Nico Müller og Jean Eric Vergne tager tredjepladsen. Det er samtidigt sæsonens bedste resultat for Peugeot i det hele taget.
Porsches Estré, Lotterer og Vanthoor verdensmestre for kørere på skidt finaledag
På forhånd lå Porsche Penskes #6 med Kevin Estré, André Lotterer og Laurens Vanthoor særdeles lunt i svinget til at blive verdensmestre for kørere, for de førte med 35 point – og med 39 at køre om, så var risikoen for at smide guldet tæt på matematisk. Men eftersom de nærmeste mesterskabskonkurrenter i egenskab af Nicklas Nielsens Ferrari #50 ikke havde en prangende dag i Bahrain, så fik Porsche-trioen titlen i hus. Også selvom deres dag heller ikke var noget at råbe højt om.
De startede som nummer seks og startede roligt ud – med det resultat, at de faldt ned som nummer 15. Men eftersom Toyota #7 først fik problemer og Ferrari #50 tidligt satte tid til på en kontakt, så spillede chancen tilbage i hænderne på Kévin Estre, André Lotterer og Laurens Vanthoor, som sikrede sig titlen med en tiendeplads.
Oliver Rasmussen og Hertz Team JOTA endte sæsonfinalen med en syvendeplads, mens Nicklas Nielsen og Ferrari blev nummer 11.
Stærk Ferrari-finale i GT3
GT3-mesterskabet var afgjort på forhånd, idet Manthey Porsches Pure Rxcing på forhånd havde vundet titlen – men resten af podiet var en åben duel. Og finaledagen blev Ferraris, for AF Corses #55 tog sejren i Bahrain og fulgte op på seneste afdelings sejr til søsterbilen, #54.
Alessio Rovera spillede den afgørende rolle i sejren, for han endte med at tage sejren efter en hård fight med begge TF Sports Corvetter. I løbets sidste safetycarperiode måtte Rui Andrade se sin føring i den ene TF Sports Corvette forsvinde, og Rovera skød i stedet frem i løbets sidste del sammen med Ferrari-teamkollega Davide Rigon.
Rigon kæmpede sin chance for en 1-2 til Ferrari-teamet, men måtte se sig sat til vægs af Charlie Eastwood i den ene Corvette, og siden klemte Daniel Juncadella den anden Corvette op på tredjepladsen i en sen duel. Og for Davide Rigon gik det hele op i røg til sidst, for han endte med at falde helt ned som syver.
Michelle Gatting og Iron Dames havde en noget hektisk eftermiddag i Bahrain og endte som tier efter en drivethrough mod slutningen af løbet. Marco Sørensen og D’Station Racing endte sæsonfinalen med en 12. plads, mens Conrad Laursen og Akkodis ASP Lexus udgik efter 36 omgange med et teknisk problem.
I den samlede tabel i GT3 blev det sølv til Manthey EMA Porsche, mens Vista AF Corses Ferrari #55 tog bronzen.