Mikkel Jensen har netop præsenteret, at han er at finde i IMSA’s LMP2-klasse i hele 2021 med PR1 Mathiasen/Motorsports i USA.
Den danske LMP2-kører kan dermed tage hul på et nyt, amerikansk eventyr med friske erfaringer i bagagen, da han senest har kørt et par løb med Tower/Starworks Motorsport i netop IMSA, og skal nu bygge videre på et 2020, der i det store hele var meget konkurrencedygtigt, men særligt i European Le Mans Series var heldet sjældent med Mikkel Jensen og russiske G-Drive Racing, som undervejs smed flere oplagte sejrschancer.
Wynn’s lægger i 2021 farver til PR1/Mathiasen Motorsports i IMSA. Grafik: Wynn’s
Jensen siger i en udsendt pressemeddelelse, at det længe har været en ambition for ham at få sit navn slået fast i staterne, og det må man sige er lykkedes med sejr i Petit Le Mans og et podie på Sebring:
– Det har længe været min drøm at få en karriere op at køre i USA, især efter min LMP2-sejr i Petit Le Mans og podieplaceringen i 12-timersløbet på Sebring i efteråret. Der er noget helt specielt over den amerikanske motorsportskultur, og ikke mindst er racerbanerne vildt fede og underholdende og samtidig enormt konsekvente sammenlignet med andre steder i verden, forklarer Mikkel Jensen.
Med PR1/Mathiasen Motorsports skal Mikkel Jensen dele teamets Oreca 07 #52 med den amerikanske racerkører og Daytona-vinder Ben Keating.
– Jeg er meget glad for, at det er lykkedes at få en aftale i stand med PR1/Mathiasen Motorsports, som har mere end 30 års erfaring og de seneste to sæsoner har vundet LMP2-mesterskabet i IMSA-serien. Samtidig glæder jeg mig til at teame op med Ben Keating, som er en rutineret sportsvognskører med flere store sejre bag sig – blandt andet to Daytona-triumfer, forklarer Mikkel Jensen videre i pressemeddelelsen.
Wynn’s lægger i 2021 farver til PR1/Mathiasen Motorsports i IMSA. Grafik: Wynn’s
Flotte, amerikanske resultater blev nøglen
Netop resultaterne i USA talte til gengæld deres tydelige sprog, og er en medvirken til, at Mikkel Jensen i 2021 sidder i den flotte Wynn’s-sponsorerede prototype i IMSA og med start allerede sidst i Januar på Daytona. I årets afgørende løb i USA blev det til sejr i første forsøg i Petit Le Mans, og det blev starten på et USA-eventyr, som PR1/Mathiasen Motorsport nu vil fortsætte for Mikkel Jensen, hvis første opgave bliver at forsøge at sejre i Rolex 24 at Daytona.
– Med 24-timersløbet på Daytona krydser jeg endnu et legendarisk løb af på min liste. Jeg glæder mig utroligt meget til at opleve den specielle ovalbane, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det bliver lige så hårdt og udfordrende, som man har hørt. Det er svært at forestille fornemmelsen af de massive, løftede kurver, så jeg ser frem til at komme i sædet og køre de første test, forklarer han i pressemeddelelsen.
Til Daytona får Mikkel Jensen og Ben Keating følgeskab af Nicolas Lapierre og amerikanske Scott Huffaker.
Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.