Guide: Alt du skal vide om NTT IndyCar Series i 2023

Foto: James Black/Penske Entertainment
Annonce:

Sæsonpremieren i NTT IndyCar Series står for døren, og set med danske briller er serien mere spændende end den har været i mange, mange år. I fjor fik vi Christian Lundgaard med som fast kører hos Rahal Letterman Lanigan Racing, og der fortsætter Lundgaard igen i år. Danskeren fik suget masser af erfaring til sig i sin første hele IndyCar-sæson, og den viden skal han ud at bruge løs af i denne sæson.

Men hvad der i år gør serien endnu mere spændende set fra Danmark, er, at vi får endnu en dansk kører med – det er dansk-amerikanske Benjamin Pedersen, der kører med AJ Foyt Racing i år og bliver én af fire rookies i serien.

Her på Boxengasse gentager vi derfor – naturligvis – succesen og har her samlet den store guide til 2023 i IndyCar. Her får du et overblik over serien, dens kørere og teams, kalenderen, det tekniske med mere. Sideløbende med IndyCar kan du naturligvis følge supportklasserne Road to Indy, hvor Christian Rasmussen er klar til at jagte et sæde i IndyCar til 2024 med sin indsats i Indy NXT. 2023 bliver Rasmussens andet år i serien, hvor han i år kører for HMD Motorsports.

Boxengasse har også egen USA-korrespondent med til udvalgte løb sommeren over.

Hvad er NTT IndyCar Series?

Kort kan det siges at IndyCar er USA’s svar på Formel 1, men der er både paralleller og forskelle mellem de to serier, så lad os starte fra en ende af, så du er klar til sæsonpremieren i St. Petersburg, Florida.

NTT IndyCar Series er en nordamerikansk singleseater-serie, der i 2023 samler 33 kørere fordelt på 11 teams. I IndyCar er der én million dollars på spil, når det går løs over 17 løb i Nordamerika og Canada.

Sidste år lå al dansk fokus på Christian Lundgaard og Rahal Letterman Lanigan Racing, men i år er også AJ Foyt Racing ramt af dansk islæt i form af dansk-amerikanske Benjamin Pedersen, der i fjor afsluttede to gode år hos Global Racing Group i Indy NXT, og sikrede sig en kontrakt i formelbilernes kongeklasse.

Starten på Gallagher Grand Prix på Indianapolis Motor Speedways inderkreds i 2022. Foto: Chris Owens/Penske Entertainment

Bilerne, motor og teknik

Vi starter i den tekniske afdeling. Kigger man på en Indycar og en Formel 1-racer er der en stribe klare forskelle, specielt på haloen, som nærmere er en rude i Indycar.

Bilmodellerne

Indycar er på chassisfronten en spec-klasse, hvor alle bruger det samme chassisdesign, der er udviklet og produceret af italienske Dallara. Modellen hedder IR18 og er udelukkende i brug i Indycar. Chassiset kombineres med motor fra én af to producenter, som aktuelt er i IndyCar, og det er henholdsvis Chevrolet og Honda.

Alle motorerne er igen i år 2,2 liters V6’ere med twinturbo. Det var planen, at 2023 skulle være sidste år med 2,2 liters motorer til fordel for et skifte til 2,4 liters V6’ere næste sæson – men de planer er parkeret. I stedet får vi fra 2024 igen 2,2 liters twinturbo V6’ere med hybridsystemer.

Bilerne måler 512 centimeter i længden og har forskellige bredder alt efter om der køres på ovalbaner eller ej. I normalt trim er bilerne 194 cm brede, mens bredden reduceres til 191 cm på ovalbanerne.

IndyCar har i stor stil integreret kristendommen og patriotismen i sit virke, og derfor følger en helt særlig procedure før en løbsstart. Før motorerne tændes synges der nationalsang, hvorefter der bedes til Gud for at sikre, at alt forløber som det skal. Faktisk må der ifølge regelbogen ikke startes et løb, før den lokale præst eller biskop har afgivet bøn.

Holdene fordeler sig således, at Andretti Autosports, Chip Ganassi Racing, Dale Wayne Racing (HMD Motorsports/RWR), Meyer Shank Racing og Rahal Letterman Lanigan Racing kører med Honda, mens Chevrolet-holdene er Cusick Motorsports/Dreyer & Reinbold Racing, A. J. Foyt Enterprises, Arrow McLaren SP, Ed Carpenter Racing, Juncos Hollinger Racing og Team Penske.

Dækkene i Indycar er fra Firestone, og der er i serien tre compounds i form af Primary Black og Alternative Reds samt et regndæk. Primary-dækket er de hyppigst brugte, mens Alternative Red er at sammenligne med den blødere compound, soft-dækket, i F1.

Push to Pass-system (P2P)

I IndyCar bruger man ikke DRS (Drag Reduction System) som i Formel 1, men man har i stedet alternativet Push to Pass, som fungerer ganske anderledes.

Push to pass-systemet er alternativet til DRS, og systemet fungerer i modsætning til DRS ved at give bilen flere kræfter snarere end lavere drag. Trykker en kører på knappen til P2P, får han 40-50 ekstra hestekræfter i sin duel. Effekten varer maksimalt 20 sekunder, og alle feltets kørere har P2P-systemet til rådighed overalt på banerne, modsat F1 hvor det kun er tilgængeligt i bestemte zoner på banen. P2P kan alt efter løbslængde og bane benyttes fra 150 til 200 sekunder over en løbsdistance.

Systemet kan ikke bruges på ovalbaner da aerodynamikken automatisk giver bedre vilkår for overhalingsmuligheder, ligesom der på Indianapolis 500 heller ikke kan gøres brug af systemet.

Afslutningens på sidste formationsomgang under Big Machine Music City Grand Prix. Foto: Joe Skibinski/Penske Entertainment

Løbsweekender & pointdeling

IndyCar adskiller sig på formatet fra det, vi kender i Europa. Her er nemlig et kvalifikationsformat til hver type bane alt efter om der køres på en ovalbane, eller om der køres på gadebaner og etablerede racerbaner, også kaldet road- og street courses.

Road- og street course-formatet

Første segment: Efter den sidste træningssession bliver feltet delt op i to grupper baseret på netop træningsresultatet. Her gruppe får 10 minutter på banen til at sætte tiden, og skulle der komme afbrydelser, så stopper tiden ikke. De seks bedste fra hver gruppe – altså 12 biler i alt – er videre til andet segment. De kørere der ikke går videre, har nu deres startposition til løbet.

Andet segment: De 12 biler får igen 10 minutters tid på banen til at sætte en tid. Igen stoppe tiden ikke ved gule flag eller safetycars, og de seks bedste tider giver en plads i Firestone Fast Six, mens de resterende nu har deres startposition til løbet.

Firestone Fast Six: De seks biler får seks minutters banetid med garanti for grønt flag, til at køre om pole position.

Kvalifikationsformat Road/street
Første segment 1.      Feltet splittes op i to grupper baseret på træningsresultatet.

2.      Hver gruppe får 10 minutters banetid, uagtet om der er gult flag eller saftetycars undervejs.

3.      12 biler, de seks hurtigste fra hver gruppe, går videre til andet segment.

4.      De, der ikke gik videre har nu deres startposition.

Andet segment 1.      De 12 biler får igen 10 minutters banetid uagtet om der er gult flag undervejs.

2.      De seks hurtigste går videre til Firestone Fast Six.

3.      De resterende, P7-P12, har nu deres startposition.

Firestone Fast Six 1.      De seks biler får seks minutters banetid med garanti for grønt flag til at køre om pole position.
Yderligere regler 1.      Hvis fx vejrforholdene er årsag til at hele kvalifikationen ikke kan gennemføres, vil startgridden bestemmes ud fra resultatet i det sidst gennemførte segment.

2.      Gulf flag: Er en kører skyld i gult flag, der påvirker en konkurrents forsøg på en tid, vil kørernes bedste tid blive slettet. Sker det i Firestone Fast Six, så fratages vedkomne alle sine tider i sessionen og kører ikke videre.

3.      Rødt flag: Er man skyld i et rødt flag, vil kørerens to bedste omgangstider i det indeværende segment blive slettet, hvorefter køreren ikke må fortsætte til det næste. Forårsager køreren to røde flag, slettes alle tider og personen må ikke fortsætte i kvalifikationen.

4.      Doubleheades: Når IndyCar kører doubleheaders er der igen andre regler. Her bliver feltet delt op i to grupper, hvor de får 12 minutters banetid, denne gang med en garanti for fem minutter med grønt flag.

Ovalbanernes format

På ovalbanerne, som er unikt for IndyCar, er der et lidt mere simpelt format. Her får kørerne banen for sig selv på alle omgange – både opvarmningsomgange og omgange på fart – og så er stopuret skiftet ud med gennemsnitshastigheder.

Den eneste forskel er, at Indianapolis 500’s kvalifikationsdage har sit eget kvalifikationsformat, der dog stadig læner sig op ad andre ovalbaneweekender.

Dag 1: Hver kører får seks omgange på banen for sig selv, hvoraf de første to er opvarmningsomgange og de i de fire sidste omgange skal køreren forsøge at holde den højest mulige hastighed. De fire omgange køreren har til at sætte den vildeste fartmåling kaldes green-flag-omgange.

Dag 2: De ni hurtigste går videre til Fast Nine, og de tre langsomste kommer i Last Row Shootout. De ni deltagere i Fast Nine skal møder igen ind dag efter, hvor de ligesom dag et får seks omgange på banen og skal forsøge at få den højest mulige gennemsnitsfart. Den hurtigste i Fast Nine napper pole-position. De tre langsomste møder ind igen samme dag, og konkurrer om ikke at være sidste i søndagens start. Alle dage måles der på gennemsnitsfart og ikke omgangstid.

*I fjor gik de seks hurtigste videre til Firestone Fast Six efter at have kørt Fast Nine, ligesom Last Row Shootout blev droppet. Om det samme scenarie også bliver gældende i år er endnu uvist, men vi melder naturligvis ud hvis det bliver aktuelt.

Som nævnt er der et par ændringer i formatet ift. Indianapolis 500 og de andre ovalbaner, hvilket står beskrevet i skemaet herunder.

Kvalifikationsformat Ovalbaner (ekse. Indianapolis 500) Indianapolis 500
Rækkefølge Kørerne sendes på banen i omvendt rækkefølge af mesterskabsstillingen, på tidspunktet hvor weekenden begynder. En vilkårlig udtrækning før hver kvalifikation bestemmer hvordan kørerne sendes på banen.

Lodtrækningen gælder kun de som er gået videre i kvalifikationen efter første kvalifikationssession. (tre i alt).

 

Opvarmningsomgange Hver bil har ret til to opvarmningsomgange, inden køreren skal sætte en tid.

NB. Løbsledelsen kan tillade yderligere opvarmningsomgange hvis dette vurderes nødvendigt.

Hver bil har ret til to opvarmningsomgange, inden køreren skal sætte en tid.

NB. Løbsledelsen kan tillade tre opvarmningsomgange hvis dette vurderes nødvendigt.

Antal forsøg på banen Hver kører har to sammenhængende omgange til at sætte tider på. Når de to omgange er kørt, lægges de to omgangstider sammen og den samlede tid afgør kørerens totale kvalifikationstid.

 

Det er den samlede tid der gælder i kampen om pole position.

Et kvalifikationsforsøg er her fire omgange, hvorefter de fire omgangstider lægges sammen.

Også her er det den samlede kvalifikationstid som afgør pole position.

Missede forsøg Hver bil må kun forlade pitten én gang når sessionen er påbegyndt. Intet reglement omkring dette.

Pointfordeling

Pointene i IndyCar fordeles således – i år har traditionen om dobbeltpoint på Indy 500 fået kniven.

Pole position Point
1. plads 50 points
2. plads 40 points
3. plads 35 points
4. plads 32 points
5. plads 30. points
6. plads 28 points
7. plads 26 points
8. plads 24 points
9. plads 22 points
10. plads 20 points
11. plads 19 points
12. plads 18 points
13. plads 17 points
14. plads 16 points
15. plads 15 points
16. plads 14 points
17. plads 13 points
18. plads 12 points
19. plads 11 points
20. plads 10 points
21. plads 9 points
22. plads 8 points
23. plads 7 points
24. plads 6 points
25. plads – 33. plads 5 points

Kalenderen for 2023

2023’s IndyCar-kalender byder på 17 løb inklusive en enkelt double header. I USA går man ikke kun op i, hvor omgange der skal køres, eller varigheden af et løb, men også hvor mange miles der skal køres. Når et løb hedder noget med et tal som fx PPG 375, så skyldes det, at der køres det antal miles i løbet.

Kalenderen for i år er med få ændringer den samme som i fjor, men fra 2024 kommer der – med al sandsynlighed – både nye baner og en helt ny struktur.

Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Dato: 3.-5. marts
Bane/lokation: St. Petersburg, Florida
Banetype: Bybane
Omgange: 100

PPG 375
Dato: 1.-2. april
Bane/lokation: Texas Motor Speedway, Texas
Banetype: Ovalbane
Omgange: 248

Acura Grand Prix of Long Beach
Dato: 14.-16. april
Bane/lokation: Long Beach, Californien
Banetype: Bybane
Omgange: 85

Children’s of Alabama Indy Grand Prix
Dato: 28.-30. april
Bane/lokation: Barber Motorsports Park, Birmingham, Alabama
Banetype: Road Course
Omgange: 90

GMR Grand Prix
Dato: 11.-13. maj
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Road Course
Omgange: 85

107th Running of the Indianapolis 500
Dato: 28. maj
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Ovalbane
Omgange: 200

Chevrolet Detroit Grand Prix
Dato: 2.-4. juni
Bane/lokation: Detroit Street Circuit, Detroit, Michigan
Banetype: Bybane
Omgange: 70

Sonsio Grand Prix at Road America
Dato: 16.-18. juni
Bane/lokation: Road America, Elkhart Lake, Wisconsin
Banetype: Road Course
Omgange: 55

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Dato: 30.-2. juni/juli
Bane/lokation: Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio
Banetype: Road Course
Omgange: 80

Honda Indy Toronto
Dato: 14.-16. juli
Bane/lokation: Exhibition Place, Toronto, Canada
Banetype: Bybane
Omgange: 85

Hy-Vee IndyCar Race Weekend (doubleheader)
Dato: 21.-22. juli
Bane/lokation: Iowa Speeday, Newton, Iowa
Banetype: Ovalbane
Omgange: 250

Starten på Iowa-weekendens sidste løb, Hy-Vee Salute to Farmers 300, i fjor. Foto: Johan Moestrup/Boxengasse.dk

Hy-Vee IndyCar Race Weekend (doubleheader)
Dato: 22.-23. juli
Bane/lokation: Iowa Speedway, Newton, Iowa
Banetype: Ovalbane
Omgange: 300

Big Machine Music City City Grand Prix
Dato: 4.-6. august
Bane/lokation: Nashville, Tennessee
Banetype: Bybane
Omgange: 80

Gallagher Grand Prix
Dato: 11.-12. august
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Road Course
Omgange: 85

Bommarito Automotive Group 500
Dato: 25.-27. august
Bane/lokation: World Wide Technology Raceway
Banetype: Ovalbane
Omgange: 260

Grand Prix of Portland
Dato: 1.-3. september
Bane/lokation: Portland International Raceway, Vanport, Oregon
Banetype: Road Course
Omgange: 110

Firestone Grand Prix of Monterey
Dato: 8.-10. september
Bane/lokation: WearherTech Race Raceway Laguna Seca
Banetype: Road Course
Omgange: 95

Kørere og teams

Så er det tid til at få styr på dem, der hverken hedder Lundgaard eller Pedersen til efternavn – men selvfølgelig også lidt om dem. Som nævnt ved indledningen på guiden her, så samler serien 33 kørere for 11 teams. Det er forskelligt, hvor mange kørere et hold har, da det ikke er alle hold, der kører alle løb. På ovalbanerne er der typisk omkring 30 deltagere, og på road- og streetcourses rummer deltagerlisten ofte mellem 25-30 kørere.

Derudover er der stadig mulighed for tilmelding til Indy 500, og den mulighed består lidt endnu.

Hvis det er kørerens første sæson i Indycar vil der stå et ”R” i parentes, som betyder rookie. Initialet bruges også på tv-grafikkerne og generelt på skrift i Indycar. På nederste linje ved hvert team vil det fremgå, om teamet kører alle eller udvalgte løb.

A. J. Foyt Enterprises/Racing – #14 Santino Ferrucci & #55 Benjamin Pedersen (R)

Endnu engang går A. J. Foyt Enterprises en ny sæson i møde, hvor holdet har skiftet ud både på og udenfor asfalten. Mest interessant er den dansk-amerikanske Benjamin Pedersen, der efter to sæsoner i Indy NXT med Global Racing Group har taget det store skridt til IndyCar.

Pedersens holdkammerat er den amerikanske Santino Ferrucci, der efter flere små optrædener hos forskellige hold i serien de sidste par år, nu har fundet sig et endeligt fuldtidssæde. Han var i Formel 2 i 2017 og 2018.

Benjamin Pedersen, der både konkurrerer under dansk og amerikansk flag, bliver også at finde under rookie-initialet i år. Santino Ferrucci gør med sine tidligere løb og erfaringer ikke, men om han får tilbudt rookie-træninger på Indy 500 er endnu usikkert.

Benjamin Pedersens er IndyCar seriens nye dansker, og har i år hjemme hos AJ Foyt Racing i #55. Her ses han under pre-season testen på the Thermal Club i Californien, hvor han viste svære, men gode takter. Vi har et interview med ham på vej, så hold godt øje med Boxengasse. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Andretti Autosport (m.fl.) – #26 Colton Herta, #27 Kyle Kirkwood, #28 Romain Grosjean, #29 Devlin DeFrancesco & #98 Marco Andretti (kun Indy 500)

Holdet har haft mange overskrifter i offseason, da man forsøger sig på at komme i Formel 1. Den idé er dog blevet moderat upopulær af ren frygt for, at Mario Andretti vil prioritere de europæiske formelbiler højere end de amerikanske – en ting, som hovedpersonen selv afviser pure.

En enkelt besætningsændring er det blevet til hos holdet til den kommende sæson af IndyCar. Kyle Kirkwood er tilkommet fra AJ Foyt Racing og amerikaneren overtager raceren med #27 fra Alexander Rossi, der er smuttet til Arrow McLaren IndyCar Team. Kirkwood vandt Indy NXT-mesterskabet med netop Andretti i 2021, og er nu hermed tilbage for sit gamle team.

I preseason-testen på The Thermel Club ved Palm Springs, Californien overraskede især Kyle Kirkwood og Colton Herta, da de både gav Team Penske og Chip Ganassi Racing kamp til stregen. Kan de for alvor udfordre i år? Læs analysen af Boxengasses USA-skribent, Johan Moestrup, her.

Ligesom man kan læse om under Dale Coyne Racing, så råder Andretti Autosport over flere kræfter på de forskellige baner – deraf kommer forklaringen om ”m.fl.”.

Honda-køreren Colton Herta kører i år sin femte IndyCar-sæson. Her ses han på Sebring, hvor han sammen med ni andre kørere fra feltet testede de nye 2,2-liters motorer, der får officiel debut i 2024. Foto: Chris Owens/Penske Entertainment

Arrow McLaren IndyCar Team – #5 Pato O’Ward, #6 Felix Rosenqvist, #7 Alexander Rossi & #66 Tony Kanaan (kun Indy 500)

Ingen Álex Palou, men til gengæld et spændende holdkort med to yderligere tilføjelser. Som nævnt i ovenstående afsnit er Rossi i år klar til fuldt program.

SP er væk fra navnet – en navneændring, der fjerner initialerne fra medejerne Sam Schmidt og Rick Peterson, der solgte 75% af holdet til McLaren i 2021.

Svenske Felix Rosenqvist fortsætter, mens Tony Kanaan kører Indy 500 for McLaren efter sit skifte fra Ganassi.

Felix Rosenqvist i sit primære 2023-livery. Arrow McLarens tre fuldtidskørere kører i tre respektive liverys sæsonen igennem – indtil de får nye ideer, som vi ved de gør. Foto: James Black/Penske Entertainment

Chip Ganassi Racing – #8 Marcus Ericsson, #9 Scott Dixon, #10 Álex Palou & #11 Marcus Armstrong (R)/Takuma Sato (road- og steeet/ovalbaner)

Chip Ganassi Racing fortsætter samarbejdet med Álex Palou i 2023 trods stridigheder, spændinger og retssager efter kontraktbruddet og forsøget på at skifte til Arrow McLaren. Spanieren deler team med både Dixon og Ericsson som den var i fjor, men også to nye ansigter har indfundet sig på hovedkvarteret i Indianapolis den seneste tid.

Jimmie Johnson er stoppet som fuldtidskører og det vides endnu ikke, om NASCAR-ikonet kommer tilbage til et eller flere løb i år. Marcus Armstrong og Takuma Sato deler raceren med #11 i hele sæsonen – Armstrong på road- og streets courses og Sato på ovalbanerne. Marcus Armstrong kommer til USA fra tre år i Formel 2 hos HiTech Grand Prix, og Takuma Sato fra ét år på fuldt program hos Dale Coyne Racing/RWR.

Marcus Armstrong fik en fænomenal start på sin IndyCar-karriere med to top-10 placeringer, da serien testede på The Thermal Club. Foto: James Black/Penske Entertianment

Dale Coyne Racing (m.fl.) – #18 David Malukas & #51 Sting Ray Robb (R)

David Malukas var i fjor millimeter fra at vinde det rookie-mesterskab, som man kun har chancen for at vinde én enkelt gang i sin karriere. Det lykkedes som bekendt ikke, men måske Malukas’ nye holdkammerat, Sting Ray Robb, kan klare bedriften. Robb er hentet fra Andretti Autosports Indy NXT-afdeling, hvor han sluttede på en andenplads i mesterskabet, kun overgået af stortalentet Linus Lundqvist.

En vigtig detalje om de to hold – som det faktisk er – er, at holdet er delt op i to: Dale Coyne Racing/HMD Motorsports og Dale Coyne Racing/RWR (Rick Ware Racing, red.). HMD Motorsports står for Malukas’ garage, mens RWR står hos Robb.

Sting Ray Robb er ét af dette års fire rookie. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Dreyer & Reinbold Racing/Cusick Motorsports – #23 Ryan Hunter-Reay (kun Indy 500) #24 Stefan Wilson (R) (kun Indy 500)

Indianapolis 500 er så stort i IndyCar verdenen, at der er hold og kørere, som kun går efter de legendariske 500 miles. Igen i år er det Dreyer & Reinbold Racing, der i et samarbejde med Cusisck Motorsports er klar til kamp, og det bliver med Stefan Wilson som kører. I midten af marts præsenterede holdet også Ryan Hunter-Reay som deltager til Indianapolis 500.

Stefan Wilson på Indy 500 i fjor. Foto: Karl Zemlin/Penske Entertainment

Ed Carpenter Racing – #33 Ed Carpenter (ovalbaner), #20 Conor Daly & #21 Rinus VeeKay

Ed Carpenter forventer sejre og store præstationer i denne sæson af sine to fuldtidskørere, men selv er han også med på et ovalbaneprogram. Rinus VeeKays IndyCar-karriere kulminerede, da han vandt GMR Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway i 2021, og siden har en tredjeplads under sidste års Indy 500-kvalifikation været hollænderens højdepunkt for 2022.

Han deler i øvrigt bil med Mikkel Jensen i #11 TDS Racing i IMSA, hvor de begge er blevet holdkammerater på fuldt program.

Conor Daly har ikke den største karrierehistorik, men amerikaneren har høje for forventninger til sig selv: – Vi skal vinde løb i år, siger han til Boxengasse under en mediedag i Indianapolis.

Conor Daly på The Thermal Club med sin holdkammerat, Rinus VeeKay, i baggrunden. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Juncos Hollinger Racing – #77 Callum Ilott & #78 Agustín Canapino (R)

Callum Ilott har forlænget sin kontrakt hos Juncos Hollinger og har fået en ny holdkammerat i form af den 33-årige argentiner, Agustín Canapino. Canapino springer ud på dybt vand, for han har ikke kørt formelbil før.

Med signeringen af Canapino bryder Juncos Hollinger Racing også den tradition, at de optager unge rookies for at oplære dem og senere sælge dem videre til andre storhold. Her kan man ikke ligefrem sige, at Agustín Canapino passer godt ind. Ilott er naturligvis holdets fremtidige stjerne og helt store profil, og målet er ifølge Ilott selv et podie.

#77 Callum Ilott på The Thermal Club. Foto: Joe Skibinski/Penske Entertainment

Meyer Shank Racing – #06 Hélio Castroneves & #60 Simon Pagenaud

Den lille duo startede året som de sluttede det forrige…. i IMSA Weathertech Sportscar Championship. Her vandt Hélio Castroneves og Simon Pagenaud sammen med Colin Braun og Tom Blomqvist det legendariske Rolex 24 at Daytona i premieren på den nye GTP-æra.

Vinder Hélio Castroneves dette års Indianapolis 500 vil det være den femte af slagsen for brasilianeren, der dermed vil sikre sig den femte titel som den første og indtil videre eneste nogensinde.

Hélio Castroneves kan vinde sit femte Indy 500, og dermed blive den mest Indy 500-vindende kører nogensinde. Foto: James Black/Penske Entertainment

Rahal Letterman Lanigan Racing – #45 Christian Lundgaard, #15 Graham Rahal, #30 Jack Harvey & #44 Katherine Legge (kun Indy 500)

Efter en sløv start på sidste års sæson lykkes det alligevel for Christian Lundgaard at vende skuden hen mod sæsonens afslutning, og det gik så godt, at danskeren stod med en andenplads i Indianapolis samt rookie-titlen, da sæsonen var omme.

I år har Lundgaard smidt rookie-initialet og melder sig klar til kampen om det generelle mesterskab. Og Lundgaard har haft en fin start på 2023 – preseason-testen på The Thermal Club var særdeles konkurrencedygtig, og danskeren var næsthurtigst begge dage. Status på Rahal Letterman Lanigans øvrige lineup for hele sæsonen er uændret med genvalg til Graham Rahal og Jack Harvey, mens teamet til Indianapolis 500 har en fjerde racer med Katherine Legge som kører. Det bliver Legges tredje Indy 500.

Christian Lundgaard er klar til kamp i sin nye Hy-Vee Honda med #45 for RLL. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Team Penske – #2 Josef Newgarden, #3 Scott McLaughlin & #12 Will Power

Topholdet fra Team Penske var ikke langt fra at gøre rent bord i fjor, da de tog mesterskabet samt sølvet og fjerdepladsen samlet. Alle tre kørere vandt mindst ét løb gennem hele sæsonen, og havde der været en konstruktørmesterskab i IndyCar, så er det svært at forestille sig andre vindere end Penske.

Holdkortet er uændret i år, og derfor er Josef Newgarden og Scott McLaughlin endnu engang klar til kamp med den forsvarende mester, Will Power. Team Penske ejes af Roger Penske, der også får lidt at se til i år i egenskab af Penske Motorsports samarbejde med Porsche i FIA WEC og IMSA.

Hvis Team Penske kan holde skansen og formen, så bliver 2023 endnu et lovende år for de sort-hvide.

Josef Newgarden i sit nye, primære livery på The Thermal Club i Palm Srpings, Californien. Foto: James Black/Penske Entertainment

Skema

Skemaet opdateres endeligt forud for Indianapolis 500.

Hold Motorleverandør # Kører Land Runder, køreren deltager i
AJ Foyt Racing Chevrolet 14 Santino Ferrucci USA Alle
55 Benjamin Pedersen (R) Danmark/USA Alle
Andretti Autosport Honda 26 Colton Herta USA Alle
27 Kyle Kirkwood USA Alle
28 Romain Grosjean Frankrig Alle
29 Devlin DeFrancesco Canada Alle
98 Marco Andretti USA Indy 500
Arrow McLaren IndyCar Team Chevrolet 5 Pato O’Ward México Alle
6 Felix Rosenqvist Sverige Alle
7 Alexander Rossi USA Alle
66 Tony Kanaan Brasilien/El Salvador Indy 500
Chip Ganassi Racing Honda 8 Marcus Ericsson Sverige Alle
9 Scott Dixon New Zealand Alle
10 Álex Palou Spanien Alle
11 Marcus Armstrong (R) New Zealand Road- og street courses
Takuma Sato Japan Ovalbaner
Dale Coyne Racing/HMD Motorsports Honda 18 David Malukas USA Alle
Dale Coyne Racing/RWR 51 Sting Ray Robb (R) USA Alle
Dreyer & Reinbold Racing/Cusick Motorsports Chevrolet 24 Stefan Wilson USA Indy 500
Ed Carpenter Racing Chevrolet 20 Conor Daly USA Alle
21 Rinus VeeKay Holland Alle
33 Ed Carpenter Racing USA Ovalbaner
Juncos Hollinger Racing Chevrolet 77 Callum Ilott Storbritannien Alle
78 Agustín Canapino (R) Argentina Alle
Meyer Shank Racing Honda 06 Hélio Castroneves Brasilien Alle
60 Simon Pagenaud Frankrig Alle
 

Rahal Letterman Lanigan Racing

 

Honda

15 Graham Rahal USA Alle
30 Jack Harvey Storbritannien Alle
44 Katherine Legge Storbritannien Indy 500
45 Christian Lundgaard Danmark Alle
Team Penske Chevrolet 2 Josef Newgarden USA Alle
3 Scott McLaughlin New Zealand Alle
12 Will Power New Zealand Alle

Road To Indy

IndyCar er toppen af poppen indenfor singleseater-serierne i amerikansk motorsport, men der er god grund til at følge med i meget mere end blot det.

Lige under IndyCar er et helt program, som hedder Road to Indy, der i mange henseender er et springbræt for nye talenter, og hvor danske Christian Rasmussen er særdeles godt på vej mod en fremtid i IndyCar. I år er danskeren at finde i Indy NXT, hvilket er for IndyCar hvad Formel 2 er for Formel 1.

Det gør han samtidigt med et nyt team i år, for Rasmussen kører hos det store HMD Motorsports i år.

Road to Indy adskiller sig markant fra mange andre systemer af serier ved at være udstyret med scholarships, så præmiepengene for et mesterskab i én klasse giver et solidt, økonomisk rygstød i bestræbelserne på at rykke op året efter. Serierne hedder USF 2000, Indy Pro 2000 og Indy NXT, og skulle Christian Rasmussen ende som mester i årets Indy NXT, kan han blive den bare anden kører i historien til at tage et hattrick gennem de tre serier.

Benjamin Pedersen tog eventyret gennem Indy NXT med Global Racing Group, hvor han kørte sig til sit sæde i IndyCar hos AJ Foyt Racing.

Hvordan ser man med?

Viaplay har de danske rettigheder til og med 2024, så løbene vil blive sendt på TV3 Sport eller TV3 Max. Løbet vil med stor sandsynlighed både blive sendt på TV og Viaplay, mens træning og kvalifikation muligvis kun sendes på Viaplay.

Derudover har danske fans også adgang til IndyCar Live, der direkte fra amerikansk TV (NBS Sports) viser alle sæsonens trænings- og kvalifikationssessioner. Det kræver blot en gratis bruger at se med, og der er ingen geoblocking på det.

Hvordan følger du NTT IndyCar Series?

Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.

Bliv medlem af Boxengasses Christian Rasmussen-fangruppe her.

Bliv medlem af Boxengasses Benjamin Pedersen-fangruppe her og endnu en Lundgaard-gruppe her.

Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du følge Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.

Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen