Den kommende Peugeot-fabrikskører, som i årets udgave af Asian Le Mans Series kører for Car Guy Racing i Ferrari 488 GT3, fik revanche for nogle udfordrende løb i serien, da han med teamkammeraterne Come Ledogar og Takeshi Kimura var første GT3-bil til at krydse målstregen.

– Sikke et race! Alt, som ikke kørte efter planen i de forrige løb, gik fantastisk denne gang. Vi startede sidst og havde en kamp for at komme op gennem feltet, men det lykkedes til sidst. Jeg er super glad for at have hjulpet teamet til denne sejr, skriver Mikkel Jensen på sin Instagram-profil.

Annonce:

For danskerbilen, Formula Racing’s Ferrari 488 GT3 med Johnny Laursen, Nicklas Nielsen og Alessio Rovera, sluttede løbet allerede et stykke inde i første stint, da Johnny Laursen blev skubbet af banen af en konkurrent. Skaderne var store nok til at teamet valgte at trække bilen ud af løbet.

Den sidste tilbageværende dansker, LMP3-køreren Malthe Jakobsen, startede løbet fra pole position og trak som forventet et forspring ud. Flere perioder med safety car og FCY betød imidlertid at forspringet aldrig blev markant. Den lokale teamkammerat, Bashar Mardini, fulgte op med fornuftige omgangstider i sit stint, men teamet endte med at udgå med en knækket udstødning. Det var dog ikke nok til at tage modet fra den unge thybo, der for alvor har markeret sig under Asian Le Mans Series i år:

– Hvis vi ser bort fra afslutningen på det sidste løb, så har det været en kanon oplevelse at være med i mesterskabet. Jeg har lært rigtig meget og er kommet meget tættere på bilen – det kan jeg tage direkte med videre til det europæiske mesterskab, som starter i april måned.

Som det nok var forventet efter sidste weekends dominans i LMP2-klassen, løb G-Drive Racing med mesterskabet i Asian Le Mans Series. Ferdinand Habsburg, Rene Binder og Yifei Ye sikrede mesterskabet med en fjerdeplads i dagens løb, mens JOTA Sports Sean Gelael and Tom Blomqvist tog sejren i dagens løb.

Det var også i LMP2-klassen at størstedelen af dagens action skulle findes. Utallige overhalinger og dueller kombineret med vidt forskellige løbsstrategier gjorde, at JOTA Sport mod slutningen af løbet kunne fravriste Phoenix Racing deres første sejr i LMP2-klassen.

I LMP3-klassen sikrede United Autosport sig titlen sammen med Wayne Boyd, Manuel Maldonado og Rory Penttinen, som er noteret for sejre i tre ud af sæsonens fire løb. RLR Msport med Malthe Jakobsen fik dermed ikke den Le Mans-entry som de havde sat næsen op efter – men til gengæld er der varmet op til en stærk sæson på de europæiske baner.

Det blev til gengæld en Porsche som vandt hæderen i GT3-klassen. På trods af at have afsluttet sæsonen med en femteplads havde Herberth Motorsport samlet nok point sammen til at Robert Renauer, Alfred Renauer og Ralf Bohn kan kalde sig for mestre. Undervejs har de fået masser af modstand fra GPX Racing, mens det altså først var i sæsonens sidste løb at Mikkel Jensens Car Guy Racing-Ferrari var konkurrencedygtig over en hel løbsdistance.

 

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar