Bag det nye brint-tiltag står ACO-organisationen, der som altid er på jagt efter fornyelse på Le Mans. At køre med elbiler i 24 timer har selvsagt sine udfordringer, ligesom bæredygtigheden i de nuværende elbiler også er svær at dokumentere. På gadebiler har mange længe påpeget at brint er både mere bæredygtigt og effektivt end traditionelle elbiler, og nu lader det til at ACO slår et slag for samme sag.

Der er endnu ikke mange informationer tilgængelig om planerne for at introducere brintbiler på Le Mans i 2024, men det er offentliggjort at de næste års arbejde bliver i samarbejde med Green GT, som flere gange har været omtalt i forbindelse med en Garage 56-plads på Le Mans.

Annonce:

(Den 56. garage og startplads på Le Mans er altid forbeholdt projekter baseret på alternativ teknologi. Bedst kendt er nok DeltaWing-raceren tilbage i 2012)

Til gengæld bliver der allerede nu lagt kræfter i at nedskyde alle argumenter mod brintteknologien. Især snakken omkring brandfaren ved tankning af bilerne er der taget fat i. For brint er ikke farligere end benzin – tværtimod, hvis man spørger ACO.

Sikkert, rent og effektivt

Franskmændene hævder nemlig at et fremtidigt tankstop i princippet kan foregå helt uden brandhæmmende påklædning. Eneste opgave er at montere opfyldningsslangen på bilen og vente på at tankningen er slut. Teknikken sørger for at kontrollere om brinten, som opbevares under 700 bars tryk, og tankcellen i bilen er klar til påfyldning. Her på Boxengasse regner vi nu ikke med at opleve mekanikere iført hawaiiskjorter og shorts under pitstops lige foreløbigt.

Brint er et helt naturligt grundstof som både findes i helt ren form og kan udvindes af f.eks. vand igennem elektrolyse. Det fyldes i flydende form i en tank, præcis som benzin eller diesel, og det eneste affaldsstof efter forbrænding er vand. Rent vand. H2O. Det viste ACO i øvrigt ved at uddele flasker med drikkevand til udvalgte personer ved deres præsentationen. Vandet kom direkte fra udstødningen på den LMPH2G-racer som kørte en demonstrationsomgang på Spa.

Udover at være rent og nemt at få fingrene i, er brint også hamrende effektivt. Som et af de eneste brændstoffer med højere brændværdi end olie og benzin er brint det foretrukne brændstof når NASA og Elon Musk sender raketter (og elbiler) ud i rummet.

Får vi så motorlyden tilbage?

Beklager, nej. Når brint bliver blandet med ilt dannes affaldsproduktet H2O, og undervejs i dén proces dannes varme og … elektricitet. I dens nuværende form kan de fire elmotorer (to på hvert baghjul) på LMPH2G levere en fast effekt på 250kW – 335 hestekræfter. Et KERS-system samler energi op ved nedbremsninger og kan fordoble effekten i op til 20 sekunder ad gangen.

Til gengæld bliver der ikke stor forskel på bilens vægt – og dermed opførsel – fra fuld til tom tank. En fuld tank brint vejer 8,6 kilo, og mens optankningen vil tage omkring tre minutter, forventes det at bilen kan køre omtrent samme stintlængder som traditionelle forbrændingsmotorer.

Brint kan meget vel være en del af fremtiden for motorsport. Det bliver spændende at følge hvordan ACO og GreenGT får udviklet bilen og konceptet i de kommende år.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar