Manden, som gav liv til Jan Magnussens storhedstid i international motorsport, er død i en alder af 83 år. Den amerikanske forretningsmand stod bag sportsvognsmærket med samme navn som ham selv – og mange andre motorsportslige eventyr.

I slutningen af 1990’erne indtog den frontmotoriserede Panoz GTR-1 Coupé den internationale sportsvognsscene. Det var ikke kun frontmotoren som var unik – det var også hybridsystemet, som var det første forsøg på at bruge hybridteknologi i moderne motorsport. Den gav ikke så stor succes – men det gjorde til gengæld Roadster-modellen, som blev Jan Magnussens første rigtige arbejdsplads efter det forliste Formel 1-eventyr.

Annonce:

Her gav Don Panoz en ung dansker muligheden for at ”rise and shine” i et team og en virksomhed som var alt andet end strømlinet og poleret. Magnussen Sr. tog muligheden og resten er som sagt historie.

Det blev aldrig til en prototypesejr på Le Mans, men den kom til gengæld i GT2-klassen da en Panoz Esperante GTLM kørte først over målstregen på Le Mans. Bag rattet sad et par interessante personligheder: Lawrence Tomlinson (nuværende ejer af Ginetta), Tom Kimber-Smith og Richard Dean (teamchef og medejer af United Autosport).

Det var også Don Panoz som overtog den mildest talt besynderlige DeltaWing-racer da Nissan gav op på projektet. Panoz selv var en bærende kraft i udviklingen af bilen, hvor han arrangerede samtaler mellem DeltaWing og ACO for at få reglement og udvikling til at passe sammen.

Altid nye eventyr i støbeskeen

Don Panoz udfordrede ikke kun sig selv med at bygge anderledes racerbiler. Han har også ejet baner som Road Atlanta, Mosport og Sebring – og så stod han bag den amerikanske Le Mans-serie, ALMS.

Historien om Don Panoz starter et sted langt fra motorsportens oktanfyldte verden. Efter at have ejet to amerikanske drug stores tilbage i 1960’erne opfandt han medicinplasteret – bedst kendt herhjemme for de lidet charmerende nikotinplastre. Det resulterede naturligvis i en velpolstret bankkonto, som senere dannede grundlaget for en imponerende karriere i motorsportens verden.

Hvilken bedre måde er der at mindes en stor personlighed, end videoklippet fra ALMS-løbet i Washington tilbage i 2002, hvor Jan Magnussen og Tom Kristensen kæmpede om sejren helt frem til målstregen:

Æret være hans minde.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar