Et idyllisk landsted på lige under 50 kvadratkilometer, som går under navnet Goodwood, lægger jord og asfalt til den årlige Festival of Speed. Navnet lægger ikke skjul på formålet; her er fire dages intens hyldest til alt som har hjul, og som bevæger sig med en vis hastighed.

Hovedattraktionen er den for mange berømte hill climb-strækning på 1,86 kilometer, hvor alt fra Smart til F1-biler kæmper om at sætte en hurtig omgangstid.

Annonce:

Hurtige biler og velkendte navne

Siden første udgave af Festival of Speed startede i 1993 har løbet tiltrukket et stadigt voksende antal af store racerkørere, bilfabrikanter og teams. I år er ingen undtagelse; blandt andet har Volkswagen offentliggjort at de vil forsøge at sætte en ny banerekord med deres elektriske I.D.R-racer, som for nylig slog rekorden på Pikes Peak i USA.

Også Aston Martin er repræsenteret – det er i øvrigt med vores helt egen Nicki Thiim, som bag rattet på hans velkendte Aston Martin Vantage GTE #95 skal forsøge at sætte en skarp tid op ad bakken.

Det er ikke kun racerbiler, som er del af underholdningen under årets festival. Flere bilproducenter benytter festlighederne til at vise deres mere kreative sider. Også her har Aston Martin haft de farverige briller på.

Briterne har nemlig vist den mildest talt mystiske Aston Martin Cygnet frem (ja, den der Toyota Aygo med afskyelig(ere) front og Aston Martin-logoer på, red.), denne gang med en V8-motor og brede skærme. Tanken er, naturligvis, at den skal sætte en hurtig tid på banen til stor morskab for publikum.

Har man trang til at se på danske kørere bliver der også mulighed for at opleve Tom Kristensen køre et par ture i både Audi R8 og en Alan Mann-tunet Ford Escort RS fra 1960’erne.

Verdenspremiere på den nye Toyota Supra – og Brabham BT62!

Du kommer med garanti ikke til at høre meget om nye Toyota-modeller her på siden, men denne er faktisk interessant nok. Efter 20 års stilhed og næsten pinligt kedelige biler fra japanerne har Toyota sendt en ny Supra afsted. I denne weekend har den verdenspremiere, og hvilken bedre måde at sige “Hej Verden” på, end ved at køre hurtigst muligt op ad Goodwood-bakken?

Hvor en ny Toyota Supra “bare” er en hurtig gadebil er Brabham BT62 alt andet. Det er nemlig Brabham-familien, som har dyrket motorsport på højeste plan siden … motorsporten fik sit navn, sådan i grove træk. Tilbage i 1960’erne begyndte australske Jack Brabham sin karriere som F1-konstruktør efter at have vundet flere VM-titler hos Cooper Cars. Med tiden forsvandt teamet fra F1, mens hans tre sønner tog over på racerbanerne – heriblandt David Brabham, som blandt andet har delt bil med Jan Magnussen ved flere lejligheder.

Det er også David Brabham som er manden bag den nye BT62, der er tænkt som en relaunch af Brabham-navnet i motorsport. Bilen er fyldt med power og kulfiber og er bygget udelukkende til brug på racerbanen til trackdays og underholdning for velhavere. Prisskiltet lyder også på en rund million … engelske pund. Heldigvis behøves en potentiel køber ikke spekulere over registreringsafgift eller flexleasingudgift, for den kommer aldrig nogensinde igennem et registreringssyn…

Følg med hjemmefra

Goodwood-folkene er med på beatet, så alle vi stakler som ikke er i det sydengelske kan naturligvis se med gratis på nettet.

Der bliver også løbende lagt små godbidder ud på Goodwood’s egen hjemmeside: https://www.goodwood.com/grrc/event-coverage/festival-of-speed/

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar