Efter 47 år med Formula Renault Eurocup har Renault besluttet at de ikke længere selv vil stå for udvikling af biler og reglementer til en af Europas mest velkendte talentklasser. FIA bebudede allerede i slutningen af 2017, at det nuværende Formel 3-koncept ville blive relanceret i 2019, i form af et internationalt mesterskab og en stribe regionale mesterskaber, og Renault håber nu på at få promotorrettighederne til det europæiske mesterskab.

“Vi investerer allerede en del tid og penge i uddannelse af de unge kørere, og vi har mange kørere tilknyttet vores Renault Sport Academy i dag”, fortæller Benoit Nogier, kommerciel direktør i Renault Sport Racing.

Annonce:

“Derfor ønsker vi at være en del af Regional F3 – vi mener at FIA har skabt et perfekt system (for talentudvikling, red.) som vi gerne vil bakke op om.”

Powered by Renault… Megane.

Som promotor af klassen er der fra FIA givet mulighed for at bestemme en del af bilens opbygning, mens der er strenge krav til det økonomiske aspekt. Derfor planlægger Renault at bruge motoren fra deres Megane RS; en 1,8 liters turbomotor med 270 hestekræfter, hvor kun få modifikationer er krævet for at tilpasse motoren til formelbilen.

Hvem der skal bygge selve chassiset til bilen, vides endnu ikke, men både Tatuus (som har bygget det nuværende FR2.0-chassis, red.) og franske Mygale er efter sigende i gang med at designe et nyt F3-chassis.

Talentudviklingen fortsætter – hvis alt går som Renault ønsker – i F3 by Renault. Foto: Renault Sport Series

Det er endnu ikke sikkert at Renault får promotorrettighederne. Både den italienske F4-promotor, WSK, og det tyske motorsportsforbund, DMSB, har luftet tankerne om at stå for det nye F3-mesterskab.

Leverandør af talenter til international motorsport

I sin næsten 50-årige levetid har Formula Renault-klasserne leveret deres del af kørere til Formel 1, blandt andre Alain Prost, Olivier Panis, Pedro de la Rosa, Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Pastor Maldonado, Valtteri Bottas, Daniil Kvyat og Romain Grosjean. McLaren-testkøreren Lando Norris vandt mesterskabet i 2016.

Der blev i nordisk regi afholdt et mesterskab fra 2002-2010, og i de første år blev mesterskabet domineret af danske kørere. Philip Andersen tog mesterskabet i det første år, mens Padborg Park-ejer, Tom Pedersen, vandt i 2003. Herefter tog Kasper Andersen, Jesper Wulff Laursen og Steffen Møller hver deres mesterskab, før klassen i 2008 overgik til nationale mesterskaber i Finland og Sverige.

Christian Lundgaard deltager i Formula Renault Eurocup’en i denne sæson, og det er ikke urealistisk at se ham i F3 næste år – slet ikke hvis Renault vinder promotorrettighederne til klassen.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar