Efter blot én sæson i den danske Formel 4-serie har Malthe Jakobsen taget et utraditionelt spring til det sydøstasiatiske Formel 4-mesterskab. Den hurtige teenager fra Sennels ved Thisted satser hårdt på at nå til tops – og som ægte nordjyde er det vigtigere at få værdi for pengene end at gå i andres fodspor:

– Kort fortalt, så får jeg virkelig meget køretid for pengene herude, fortæller Malthe Jakobsen på telefonen fra Sepang-banen i Malaysia, hvor han netop har afsluttet tre dages testarbejde forud for sæsonen.

Annonce:

– På en løbsweekend har vi en træningssession, tyve minutters kvalifikation, og så er der fire heat på en halv time hver. Det er omkring tre timers køretid, og det får man ikke ret mange andre steder. Prisen herude er også fornuftig, og der bliver altså arbejdet professionelt med serien, fortæller han.

Der er noget varmere på kontoret i Malaysia end under sidste års “arbejdsdage” på de danske baner. Med en lufttemperatur på over 30 grader er der varmt inde bag alt sikkerhedsudstyret. Foto: Jakobsen Motorsport

Hvor bilernes opsætning i det danske mesterskab ligger helt frit, er man i F4 SEA-mesterskabet begrænset til at ændre på bilernes krængningsstabilisatorer. Selv dæktrykket bliver fastlagt af et ingeniørteam, så der er ikke mange overvejelser i dén retning i løbet af en weekend. Men det er kun en fordel, synes Malthe Jakobsen:

– På den her måde er det den bedste kører, som vinder, og det synes jeg er rigtig fedt. Der er heller ingen teams – det er ét stort team, hvor ingeniører og mekanikere hjælper hinanden på kryds og tværs. Det betyder, at jeg som kører skal kunne samarbejde med den mekaniker eller ingeniør, som der nu engang kommer til mig, i stedet for at det bare er det samme hele tiden.

Med tre dages testkørsler på den tidligere Formel 1-bane vel afsluttet, er det en optimistisk dansker, som reflekterer over sæsonen som står for døren:

– Det gik ret godt. Inden jeg tog herud, brugte jeg en eftermiddag ved Tommy Schröter (professionel motorsportscoach, red.), hvor jeg fandt nogle områder som jeg skulle forbedre. Dem har jeg arbejdet på sammen med Morten (Dons, ELMS-kører og driver coach, red.) – blandt andet hvordan jeg bruger pedalerne. Den sidste dags tid arbejdede vi på bilens grundsetup, og det var ret spændende at arbejde med ingeniørerne omkring det.

Malthe Jakobsen vil køre med om sejrene i F4 SEA-mesterskabet. Foto: Jakobsen Motorsport

Selvom man ikke skal kigge for meget på omgangstider under en testdag, så er der positive indikationer for Malthe Jakobsens asiatiske sæson. Han var nemlig hurtigst alle tre dage. Selv tager han det roligt, selvom han godt ved at den slags afføder forventninger fra omgivelserne:

– Jamen det er da super fedt, og det er også et tegn på at det går den rigtige vej. Jeg kører for at vinde, så jeg er nok alligevel den som har de højeste forventninger til mig selv, griner han.

Om det danske publikum får den ambitiøse formelkører at se, vides endnu ikke. Viljen er der, men der skal også være økonomi til det:

– Jeg vil helt vildt gerne køre et løb eller to i Danmark, ikke mindst for at kunne give mine sponsorer en god oplevelse. Lige nu er fokus stadigvæk på at få den sidste del af sæsonen herude til at hænge rigtigt sammen, så jeg tør ikke satse på et dansk løb før det er på plads.

På trods af, at der endnu ikke er skrevet under på en aftale for F4 SEA-sæsonen, forventer Malthe at den er “lige rundt om hjørnet”:

– Der er lige et par detaljer, som endnu ikke er faldet på plads, men jeg regner med at alting er underskrevet og i orden i løbet af meget kort tid, slutter han.

Sæsonen i Formula 4 South East Asia starter på Sepang den 5-7. april.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar