Michelle Gatting og Iron Dames kørte stort set fejlfrit, da de kæmpede sig igennem 12 timers hårdt racerløb på Sebring i den forgangne weekend. Men teamet havde svært ved at vride fart nok ud af bilen til en topplacering.
Mens det i WEC-sæsonpremieren i Qatar i februar var den såkaldte balance of performance, der satte Iron Dames og Porsche helt ud af spillet, så var historien en anden i årets andet IMSA-løb på Sebring.
For Porsche havde farten til at vinde i GTD Pro og GTD-klasserne. Det beviste AO Racings fanfavorit ‘Rexy’ i Pro-klassen.
Men Iron Dames – og Proton Competition, der står for Iron Dames’ Porsche – kæmpede med at finde det rette setup til den lyserøde #83 og orange #20.
Det fortæller Michelle Gatting til Boxengasse efter løbet.

– Når man ser, at det var en Porsche, der vandt i GTD Pro, så gør det lidt ekstra ondt at se, hvor vores fart var henne. Vi var enormt bagud fra start og fandt i træningerne ud af, at vi var ingen steder. Bilen var enormt svær at køre, og det ønsker man ikke på Sebring. Det er en bane, hvor man skal stole på sit materiel, siger Gatting.
Heller ikke den orange søsterbil i Pro-klassen med den bundrutinerede og mangeårige Porsche-stjerne Richard Lietz kunne finde farten.
Gatting tilskriver især Iron Dames og Protons manglende deltagelse i IMSA’s test på Sebring i februar som en stor del af årsagen til den manglende fart i 12-timersløbet.
Næsten fejlfri eksekvering
Men som teamet er garant for, så kæmpede de benhårdt med det, der var til rådighed, og lavede kun få fejl.
– Jeg tror altid, at man kan gøre det bedre, men jeg følte ikke, at vi havde så mange midler at gøre med. Vi kørte fejlfrit, indtil Sarah (Bovy, red.) ramte en Ferrari og ødelagde splitteren og næsen på bilen. Det betød, at vi manglede en del topfart de sidste to timer, fortæller Michelle Gatting.
– Ved den sidste genstart havde jeg så et problem med, at bilen røg ud af gear. I IMSA er genstarterne meget aggressive, men der valgte jeg så at holde stille i neutral, fordi jeg ikke kunne få den i gear, siger hun.
Det kostede to placeringer, så Iron Dames endte på 11. pladsen i GTD-klassen.
Megafrustrerende BMW
Teamet var ellers kommet godt fra start med Gatting bag rattet og kørt sig fra startposition 11 til en 8.-plads i første stint.
– Vi havde egentlig fin fart i starten af løbet, og vi var godt med, når vi lå alene. Men lige så snart vi lå i trafik og skulle overhale, var vi bare ikke stærke nok. Vi kunne sagtens hente bilerne foran, men så kunne man ligge 20 omgange efter den samme BMW.
– Jeg endte bag den samme BMW to gange men kunne ikke komme forbi. Det var megafrustrerende. Jeg prøvede én gang, hvor han lukkede døren aggressivt, og jeg har erfaring nok til at vide, at i et løb, hvor det faktisk kun er den sidste time, der gælder, så var det vigtigt for mig ikke at lave noget kamikaze eller desperat overhalingsforsøg, der kunne gå galt.

Gatting fremhæver desuden, at teamet endnu mangler mere viden om, hvordan de såkaldte torque sensors og power management-systemer fungerer. Det er værktøjer, der kan give et ekstra overtag i kampens hede.
– Det blev vi straffet rimelig meget på, hvilket var rigtig frustrerende. Især fordi AO’s Porsche vandt. Porsche var hurtige, men vi var røvlangsomme, siger hun.
Michelle Gatting og Iron Dames er tilbage i IMSA-mesterskabet, når næste afdeling af Endurance Cuppen køres på Watkins Glen den 22. juni.
Forinden venter tre afdelinger af WEC – inklusiv Le Mans – og to afdelinger af ELMS for danskeren.
Du kan læse mere om danskernes Sebring her:
- Frederik Vesti var flyvende på Sebring: ‘Voldsomt frustrerende ikke at vinde eller slutte på podiet’
- Kevin Magnussen skuffet efter mislykket Sebring
- Slut før tid: Holdkammerat smadrede Nicklas Nielsens racer på Sebring
- Sebring-sejren forsvandt kort før målstregen
- Endnu et Sebring-podie til Mikkel Jensen
- Frederik Schandorff sluttede lige udenfor podiet på Sebring
Du kan høre vores podcast om Sebring herunder eller i din foretrukne podcastapp:
Sebring: Danske sejrschancer forsvandt til sidst – Mikkel Jensen på podiet