I den kommende weekend får Christian Lundgaard debut i den amerikanske Indycar-serie, når Big Machine Spiked Coolers Grand Prix (ja, det hedder løbet altså) køres på den berømte Indianapolis-bane. Der er dog tale om det banelayout, der blev brugt da F1-feltet kørte på banen, så Hedensted-køreren får gavn af sine erfaringer med europæiske racerbaner.
Efter en testdag på Barber Motorsports Park i forrige uge besluttede Rahal Letterman Lanigan Racing at tilbyde det danske F1-håb et sæde ved det kommende løb:
“Vi var meget tilfredse med Christians arbejde bag rattet på vores testdag, så vi glæder os til at se ham i bilen på Indianapolis. Det bliver en ny oplevelse og en stor udfordring på grund af den begrænsede træningstid i forhold til andre løb. Banen er meget lig de europæiske baner, da den jo var designet til Formel 1, så jeg tror det bliver en mindre udfordring end at skulle køre på en af de traditionelle Indycar-baner. Vi forventer ikke noget af Christian, andet end at han går ud og gør sit bedste”, siger Bobby Rahal.
Christian Lundgaard er naturligvis selv spændt på den kommende udfordring:
“Jeg glæder mig helt vildt til at køre Indycar i næste uge. Jeg har været meget heldig at køre i nogle fantastiske racerbiler i min karriere allerede, og jeg glæder mig til at kunne sætte en Indycar-racer på listen. Jeg har prøvet bilen, og den føltes virkelig fed, og jeg er sikker på at det kommer til at være en kæmpe oplevelse at køre et løb mod så talentfulde konkurrenter. Det har krævet meget arbejde at få denne aftale på plads og forberede mig bedst muligt på opgaven, men jeg føler mig helt klar til udfordringen. Jeg har faktisk set alle Indycar-løb i år, så at få chancen for at være en del af feltet er fantastisk.”
Løbet på amerikansk asfalt skal ses som en smagsprøve på hvordan næste sæson kan se ud for Lundgaard. Ifølge Davide Brivio, racing director i Alpine F1 Team, bliver mange muligheder undersøgt for at finde ud af, hvor Lundgaard skal placeres i 2022. Lige nu handler det dog udelukkende om at få oplevelsen og erfaringerne med en anden type racerbil.