5 min. læsning

Indycar: Palou tryller sig til triumf – Lundgaard mister topresultat med snurretur

Alex Palou - XPEL Grand Prix at Road America - By_ James Black_Large Image Without Watermark_m135165
Udgivet
Foto
Del artikel

Det lignede længe et nyt dansk topresultat til Christian Lundgaard, da Indycar kørte Grand Prix at Road America søndag.

Men danskeren mistede en potentiel podieplads, da han snurrede af banen små 20 omgange fra mål.

I stedet kunne han se den mesterskabsførende Alex Palou trylle med de absolut sidste dråber benzin i tanken. Spanieren vandt for sjette gang i ni løb – denne gang foran svenske Felix Rosenqvist.

Løbet blev en højdramatisk og intens omgang med utallige afkørsler og heftige nærkampe, men desværre også et løb, hvor de danske chancer smuldrede for både Lundgaard og Christian Rasmussen.

Alex Palou kørte på dampene til sidst. Foto: Penske Entertainment / Travis Hinkle

Afbrydelser og kaos

Christian Lundgaard var allerede i starten tæt på at trække sorteper i første sving, da han blev ramt bagi af David Malukas. Heldigvis for danskeren var det så blødt, at han uden problemer kunne fortsætte og endda forsøge heltelinjen på ydersiden, mens Malukas derimod endte i gruset, hvor han sad fast.

Den første omgang var i det hele taget meget aggressiv ned gennem rækkerne, og Lundgaard forsøgte også et meget friskt angreb på Kyle Kirkwood ned mod sving 5, som han dog ikke kunne gennemføre. Louis Foster holdt føringen fra pole foran Scott McLaughlin, Kyle Kirkwood og Christian Lundgaard, mens Alex Palou fra anden startposition faldt ned som syver. Kort efter blev der kaldt safetycar på grund af Malukas’ strandede racer.

Ved genstarten tog Scott McLaughlin straks føringen i sving 1, og kort efter tog Lundgaard tredjepladsen i sving 6. Det grønne flag holdt dog ikke længe, før Robert Shwartzman satte sin Prema-racer i gruset til en ny safetycarperiode.

Lundgaard kom ved den næste genstart under pres fra Alex Palou, men McLaren-danskeren afviste, og i stedet kunne han omgangen efter passere Louis Foster, som sidder i Lundgaards gamle Rahal-racer, og tage andenpladsen. Midt i feltet var Christian Rasmussen også i hopla med et avancement på syv placeringer til 13. pladsen på 10. omgang.

Christian Lundgaard var længe på vej mod et topresultat. Foto: Penske Entertainment / Travis Hinkle

Men igen blev det en kort fornøjelse med grønt flag. Sting Ray Robb tabte raceren, knaldede i betonvæggen til højre og skøjtede hele vejen hen til dækbarrieren i sving 5. Han kunne heldigvis selv forlade den ødelagte racer.

Løbets tredje safetycar udnyttede stort set alle til at pitte, og det job klarede McLaren bedst, så Christian Lundgaard overtog den virtuelle føring fra Scott McLaughlin bag de otte kørere, der havde pittet ved den forudgående safetycar.

Da løbet endelig kom i gang igen, var det med Penske-kollegaerne Josef Newgarden og Scott McLaughlin, der næsten tog hinanden af. Lundgaard kom selv forbi Rinus VeeKay, men avancerede først derfra, da de forankørende begyndte at pitte igen anført af Pato O’Ward.

Godt halvvejs i løbet fik vi så en fjerde afbrydelse, da det blev Conor Dalys tur til at botanisere naturen omkring Road America. Endnu en gang var der trængsel i pitten, men Lundgaard og Kirkwood blev ude, og derfor var det dem, der kæmpede om førstepladsen, da der blev givet frit igen. I sit forsvar stak Lundgaard et hjulsæt i rabatten, men Kirkwood kom ikke forbi danskeren.

McLaren stod klar i pitten til Lundgaard på omgang 28, og allerede omgangen efter dykkede Kirkwood også ind. Andretti-stjernen kom som forventet ud bag danskeren, og kort efter kom han også til kort mod svenske Felix Rosenqvist, der nemt gik forbi Kirkwood på kolde dæk.

Få omgange senere var den så gal igen, da Josef Newgarden endte hårdt i barrieren efter at have tabt bilen i sidste sving. Det knækkede bagvingen og baghjulsophænget, men halvdanskeren kravlede i pit og sendte Penske-mekanikerne på overarbejde.

Dyr overstyring

Den femte caution var umiddelbart skidt nyt for Lundgaard, Rosenqvist og Kirkwood, mens kørerne på den alternative strategi vandt frem.

Lundgaards løb faldt kort efter fra hinanden, da han i en duel mod Colton Herta tabte bilen med en overstyring, næsten reddede den og så alligevel fandt sig selv med næsen mod betonvæggen. Danskeren slap uden skade på bilen, men snurreturen kostede godt 30 sekunder og sendte ham bagerst i feltet.

I mellemtiden havde også Christian Rasmussen haft en tur af banen, der kostede en håndfuld placeringer.

Christian Rasmussen sluttede på en 18. plads. Foto: Penske Entertainment / Joe Skibinski

I takt med at sidste pitstoprunde blev afviklet begyndte det også at ligne, at kørerne på den alternative strategi ville ende som vindere. Forrest var det en ren Ganassi-duel om sejren mellem Scott Dixon og Alex Palou med Alex Rossi som outsider, mens Felix Rosenqvist jagtede hårdt på den primære strategi og som den eneste håbede på grønt flag til mål.

Rossi blev den første til at kapitulere. Ed Carpenter Racing-køreren kunne ikke strække benzinen længere og måtte ind med fire omgange til mål. Med to til mål måtte også Scott Dixon opgive forsøget på at køre til mål. Det sendte Alex Palou i front, men også spanieren kørte på dråberne.

Det lykkedes for Palou at holde Rosenqvist på afstand, og dermed tog den mesterskabsførende sin sjette sejr i sæsonen. Svenskeren blev toer, mens Santino Ferrucci for anden gang på tre løb kunne indtage podiet. Amerikaneren kunne efterfølgende fejre tredjepladsen med en kold dåse Miller Lite, som en tilskuer kastede over hegnet til ham…

Kirkwood, Marcus Armstrong, Kyffin Simpson, David Malukas, Nolan Siegel, Scott Dixon og Rinus VeeKay udgjorde resten af top ti.

Christian Rasmussen endte som bedste dansker som 18’er, mens Lundgaard skuffende måtte nøjes med en 24. plads.

Hele seks biler løb tør for brændstof på nedkølingsomgangen efter målflaget. Jo, der blev kørt på dampene til sidst…

Palous sejr betyder samtidig, at det fortsat kun er to kørere, der har vundet sæsonens første ni løb. Foruden Palous seks sejre har Kirkwood tre. Det er ikke sket siden 1980.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode