Status på silly season #2: Vild stoleleg og store overraskelser

Foto: Mercedes AMG F1/Media site

OPDATERING: Hélio Castroneves fra Meyer Shank Racing Honda har skrevet under på en ny flerårig kontrakt med holdet, og dermed bliver 2023 også med deltagelse af brasilianeren der tager sin anden sæson i træk med fuldtidsprogram.

Siden vores første silly season-status er dramatikken ikke blevet mindre, og derfor bringer vi nu den anden opdatering i det, der måske bliver en lille serie hen mod efteråret med en måneds tid mellem hver status, hvis vi finder det relevant. Boxengasse har i sommer besøgt både Iowa Speedway og Indianapolis Motor Speedway til henholdsvis HyVee-double-header weekenden og Gallagher Grand Prix, hvor vi også fik snakket med folk fra nær og fjern samt et spænende indtryk af situationen hos de forskellige hold og kørere.

AJ Foyt Racing (Chevrolet)

Tilgange:
Afgange: Kyle Kirkwood skifter til Andretti Autosport Honda
Forventede biler i 2023: 2

Der er ikke sket meget hos AJ Foyt Racing siden sidst, og holdet står på nuværende tidspunkt stadig uden kørere i 2023. Dog er sagen om en kontrakt til den dansk-amerikanske Benjamin Pedersen ved at virke mere og mere realistisk, og ifølge Boxengasses kilder er vi ikke lang fra en underskrift. Samtidig har holdet fortsat kontakt med Santino Ferrucci, men om amerikaneren har hvad der skal til er endnu usikkert. Tatiana Calderón og JR Hildebrands #11-racer er fortsat på stand-by grundet konflikten om sponsorpenge med ROKiT, og spørger man colombianeren selv er der ikke meget optimisme i planen om at komme tilbage bag rattet og køre i den resterende del af sæsonen.

Benjamin Pedersen fra Global Racing Group HMD Motorsports. Foto: Joe Skibinksi/Penske Entertainment

Andretti Autosport (Honda)

Tilgange: Kyle Kirkwood fra A. J. Foyt Enterprises Chevrolet
Afgange: Alexander Rossi til Arrow McLaren SP Chevrolet
Forventede biler i 2023: 4


Boxengasses kunne mandag morgen erfare, at Andretti Autosport i starten af juli måned påbegyndte en research på en ny 2023-kører. Det ifølge oplysningerne Devlin DeFrancesco (R) der står for skud i situationen, der kan sende én af Andrettis fire Indy Lights-kører i NTT IndyCar Series – heriblandt dem er danske Christian Rasmussen, der i skrivende stund ligger nummer seks i mesterskabet. Devlin DeFrancesco kom i IndyCar fra en sjetteplads i sin rookie-sæson i Indy Lights, så selvom en sjetteplads umiddelbart ikke lyder decideret pragende, så kan det sagtens give et stærkt kandidatur.

Devlin Francesco (R) fra Andretti Autosport Honda. Foto: James Black/Penske Entertainment

Arrow McLaren SP (Chevrolet)

Tilgange: Alexander Rossi fra Andretti Autosport Honda
Afgange:
Forventede biler i 2023:
3

Som næste afsnit, der er om Chip Ganassi Racing Honda, vil handle om, er der en aktuel konflikt mellem Arrow McLaren SP og Chip Ganassi Racing. Sagen er endt i retten og her kan det i værste fald ende med, at Álex Palou der er centrum for hele sagen kan miste sit sæde hos AMSP grundet juridiske omstændigheder.

Ser vi  bort fra den højdramatiske sag der kan ende i alt eller intet for begge parter, er luften stadig iskoldt i og omkring holdet. Felix Rosenqvist har forlænget sin kontrakt med McLaren Racing, men om svenskerens fremtid bliver rattet af en IndyCar eller Formel E-racer er endnu uvist. Rygterne siger, at svenskeren forenes med Daniel Ricciardo i Formel E, nøjagtig som ordlyden i disse dage – og de seneste par uger – har været og er bag kulissen under de britiske faner. Rosenqvist har flere gange langet hårdt ud efter Palou, og mener ikke at spanieren overhovedet bør køre. Det har også ført til en storm af kritik mod svenskeren selv, da han bl.a. udtalte sig om Palous kontrakt som han naturligvis intet ved om.

Álex Palou fra Chip Ganassi Racing Honda. Foto: James Black/Penske Entertainment

Chip Ganassi Racing (Honda)

Tilgange:
Afgang: Alex Palou til Arrow McLaren SP
Forventede biler i 2023: 4

”Mine folk er under kontrakt. Jeg spurgte dem om alt var okay, og de sagde ‘Ja, alt er OK’. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal sige. Men jeg kan fortælle dig dette. Jeg lærte for langt tid siden i den her business, at du ikke kan bygge dit hold ved at snakke med folk fra andre hold. Du kan ikke bygge et hold op på den måde. Du bliver nødt til at udvikle dine egne kørere, og dine egne folk.”

Sådan lød det i slutningen af juni fra Chip Ganassi Racings ejer, Floyd ”Chip” Ganassi, da han i interview med Racer fortalte om hans planer om at køre status quo med Ganassis Indycar-hold i 2023. Men natten til onsdag d. 13. juli udbrød et langvarigt drama.

Chip Ganassi Racing annoncerede en kontraktforlængelse med Alex Palou der skulle gå ind i 2023, men kort efter gik spanieren til tasterne på Twitter og meddelte sin afgang. Arrow McLaren SP var dog hurtige til at byde Palou velkommen under de britiske faner. Siden hen er Floyd Ganassi gået i fuld offensiv og har sagsøgt Palou, som han mener går kontraktbrud. Sagen får naturligvis enorm stor medieopmærksomhed, men lukketheden i sagen er også stor. Flere amerikanske kilder beretter om at Alex Palou skulle have skrevet under på både en Chip Ganassi-forlængelse og en Arrow McLaren SP-kontrakt samme dag, men det har ikke været muligt for Boxengasse har få bekræftet disse oplysninger.

Chip Ganassi Racing under testdagene af dette års Indianapolis 500, med (fra højre) Álex Palou, Jimmie Johnson, Scott Dixon, Floyd ”Chip” Ganassi, Tony Kanaan og Marcus Ericsson. Spørgsmålet om holdet bærer stadig på mange spørgsmål. Foto: Chris Owens/Penske Entertainment

Dale Coyne Racing (Honda)

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
3

Direkte fra total lukkethed til total åbenhed springer vi nu videre til Dale Coyne Racing, der aktuelt har Takuma Sato og David Malukas ombord med hjælp fra henholdsvis RWR (Rick Ware Racing) og HMD Motorsports. Begge kørere bekræftede til Boxengasse på Iowa Speedway, at deres klare intentioner er at forlænge med holdet ind i 2023. Derudover har holdet Linus Lundqvist på blokken, der ifølge Boxengasses oplysninger får et kommende tredje sæde hos holdet, hvis økonomien rækker til det.

Linus Lundqvist. Foto: James Black/Penske Entertainment

Ed Carpenter Racing (Chevrolet)

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
2

Rinus VeeKy har skrevet under på en ny flerårig kontrakt, og dermed har rygterne om hollandsk repræsentation hos Arrow McLaren SP officielt fået dødsstødet – i hvert fald for nu. Flere kilder som Boxengasse er i besiddelse af, havde ellers travlt med at sende hollænderen til Chip Ganassi Racing i erstatning for Alex Palou. Der er i skrivende stund ingen status på Conor Daly hvis kontrakt udløber i år, ligesom chefen, Ed Carpenter selv, heller ikke kender egne planer for 2023 endnu. I år kører han alle ovalbaneløb.

Nyheden d. 3. august var ikke til at tage fejl af: Rinus VeeKay lagde alle Arrow McLaren SP-rygter i graven og sikrede sig yderligere år i NTT IndyCar Series. Foto/Grafik: Ed Carpenter Racing

Juncos Hollinger Racing (Chevrolet)

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
2

Benjamin Pedersens besøg hos Juncos Hollinger Racing var særdeles godkendt, og det bliver sandsynligvis også det sidste da AJ Foyt Racing ser ud til at være tæt på at lave en aftale med Pedersen. Callum Ilott bliver hos holdet i 2023 – det er ikke officielt endnu, men alt andet vil være underligt. Ricardo Juncos bekræftede forhandlingerne i Iowa.

Derudover kom der torsdagen op til Hy-Vee weekenden i Iowa en meget interessant udmelding. For hvad gør man som Formel 2-kører, når F1-drømmen er i farezonen for at briste? Christian Lundgaard lagde F1-drømmen til side for en stund og kiggede mod det amerikanske, og den idé har hans tidligere rivaler Felipe Drugovich og Marcus Armstrong også set interessant på.

Felipe Drugovich får muligvis svært ved at sikre sig en fremtid i Formel 1 næste, og derfor kan IndyCar være vejen frem for brasilianeren. Foto: Joe Portlock – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

Meyer Shank Racing (Honda)

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
2

Tom Blomqvist fra Meyer Shank Racings IMSA-besætning får en privat testdag hos Indycar-holdet inden IMSA-sæsonen er slut, og da Blomqvist og Jarvis er godt kørende i de amerikanske sportsvognes DPi-klassen kan det meget vel bane vejen for svensk deltagelse i Indycar.

Denne silly season-opdaterings nok største overraskelse falder hos MSR, for har Nyck de Vries vist interesse i et sæde i 2023. Hollandske de Vries vandt Formel 2-mesterskabet i 2019, og har side kørt Formel E for Mercedes EQ hvor det er blevet til et enkelt mesterskab. de Vries lånte under det franske grandprix Lewis Hamiltons racer med #44 i første træning, og fik dermed også sat aftryk i Formel 1.

Ejeren af Meyer Shank Racing, Michael Shank, har flere gange offentligt rost Nyck de Vries’ indsats under testdagene, og har blandt andet sagt, at hvis de Vries går efter en fremtid bag rattet af en IndyCar-racer, så ser det godt ud.

Simon Pagenaud under testdagene på Sebring International Raceways korte layout, hvor han på andendagen brilierede i raceren med #60. Det var også raceren her som Nyck de Vries lånte, da han på netop Sebring testede med holdet tilbage i november måned. Foto: James Black/Penske Entertainment

Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
3

Tirsdag aften dansk tid blev det – lidt ud af det blå – annonceret, at Christian Lundgaard også tørner ud under RLL’s faner i 2023. Danskeren og holdet har indgået en flerårig aftale som også var det de fjorde i oktober i fjor, men grundet optionen parterne valgt at lave en ”ekstra” underskrift for en sikkerhedsskyld. Graham Rahal bliver naturligvis i sit eget hold, mens Jack Harvey ser ud til at gøre det samme. I baggrunden lurer Santino Ferrucci dog stadig og spørgsmålet i disse dage, er om RLL tør give ham chancen i enten en fjerde bil, i Jack Harveys racer eller med et ovalbaneprogram i en fjerde racer.

Santino Ferruccis fortid bygger på et ene kontrovers efter den andet, og fortæller bl.a. om et ban af FIA i sin Formel 2-karriere. Trods den negative opmærksomhed har Ferrucci vist sit talent, da han under Texas Motor Speedways XPEL 375 kørte fra 31. pladsen til en niendeplads, og under dette års Indianapolis 500 deltog han også i slåskampene om tredje. og fjerdepladsen, men måtte nøjes med et noget ringere resultat som følge af problemer med raceren. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Team Penske (Chevrolet) – ikke opdateret

Tilgange:
Afgange:
Forventede biler i 2023:
3

Der er absolut intet nyt at hente hos Team Penske, der arbejder på tre gange 2023-kontrakter til Scott McLaughlin, Will Power og Josef Newgarden. Det er som om at de amerikanske medier helt har glemt holdets eksistens når vi snakker silly season, men det må tyde på, at der absolut intet – som i intet – er at komme efter. På Boxengasse holder vi dog naturligvis stadig et skrap øje med aktiviteterne hos Roger Penskes virksomhed.

Josef Newgarden tog på Texas Motor Speedways XPEL 375 sejren for snuden af sin holdkammerat Scott McLaughlin, der blev starten på en god sæson for Newgarden. Om amerikaneren kan holde formen og vinde sin tredje IndyCar-titel, må tiden vise. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: