“Et øjeblik, jeg skal lige have strøm på telefonen…” Anders Fjordbach har brugt det meste af dagen på at tale i telefon, efter det i formiddags blev officielt at ACO har udvidet deltagerantallet til årets Le Mans, og dermed inviteret danske High Class Racing til at være med i løbet.

– Vi havde godt hørt rygterne summe lidt, men vi har før hørt rygter om at vi fik en plads på Le Mans, hvor det viste sig kun at være rygter. Jeg har haft det sådan, at jeg tror på det når jeg ser det, fortæller Anders Fjordbach, som kl. 11.10 tirsdag formiddag fik invitationen til det store racerløb.

Annonce:

Med den eftertragtede invitation i hus er der med ét blevet travlt hos High Class Racing. For at deltage i verdens største og mest prestigefyldte racerløb er der masser af papirarbejde som skal klares – for ikke at tale om praktiske forberedelser til selve løbet. De forberedelser kunne have været påbegyndt for flere måneder siden da den oprindelige deltagerliste blev offentliggjort, men da var High Class Racing, Dennis Andersen og Anders Fjordbach ikke i nærheden af en plads i feltet.

– Vi skrinlagde egentlig forberedelserne da deltagerlisten kom ud med os som tredjereserve. Så nu er der ved at være travlt med at få styr på alle detaljer. Vi får heldigvis leveret en helt ny Oreca fra fabrikken lige om lidt, så den kan vi gøre klar til at give sin løbsdebut på Le Mans. Det sparer os for en del arbejde at den ikke også skal køre ELMS inden da.

High Class Racing fik deres Le Mans-invitation. Nu skal der arbejdes hårdt for at blive klar. Foto: High Class Racing

For Anders Fjordbach selv er det et kæmpe skridt fremad, at han til sommer endelig får sin Le Mans-debut. Men at det bliver i et dansk team, som han i øvrigt selv er en stor del af, dét har ikke været et mål i sig selv:

– Det er jo virkelig fedt at få lov til at køre Le Mans i et dansk team, med Dannebrog på siden og med den opbakning og interesse som det plejer at give. Men det har ikke været det vigtigste. Jeg havde i starten af året et tilbud liggende om at køre en anden LMP2-bil, men da havde vi allerede ansøgt om en plads med High Class Racing, så jeg valgte at takke nej for ikke at risikere at skulle skuffe det andet team, forklarer Anders Fjordbach.

Hvem bliver tredje mand i danskerbilen?

Et spørgsmål, som nok ligger på manges læber, er, hvem der mon skal med på Anders Fjordbach og Dennis Andersens Le Mans-eventyr i juni måned – og om ikke det bliver en dansker. Og da Fjordbach bliver præsenteret for spørgsmålet, kommer det uden tøven:

– Det ved jeg slet ikke! Der har selvfølgelig været en masse henvendelser – ikke mindst i dag – men det er op til Peter Utoft at tage størstedelen af dialogen omkring det. Det kunne være fedt at være tre danskere til start i en dansk bil på Le Mans, men realistisk set er der ikke ret mange danske LMP2-kørere, og med den begrænsede mængde træning op til løbet skal vi ikke have en urutineret chauffør med, der lige skal oplæres i bilen.

To glade danske Le Mans-debutanter – der bliver ikke plads til en tredje debutant, slår Anders Fjordbach fast. Foto: High Class Racing

– Det må være nok med to debutanter i bilen, tilføjer Anders Fjordbach med et grin.

Sidste år var den nordjyske racerkører hyret af SMP Racing til at være reservekører hvis én af deres kørere måtte udgå af løbet. Derfor har han allerede gennemført simulatortesten og kørt de obligatoriske træningsomgange på banen. For Dennis Andersen bliver hans første omgange på den legendariske racerbane søndag d. 2. juni, hvor den officielle Le Mans testdag bliver afholdt.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar