Torsdag offentliggjorde Ferraris WEC-fabriksteam, AF Corse, deres lineup til den kommende sæson i World Endurance Championship, WEC. Blandt kørerne i de to Ferrari 488 GTE er Nicklas Nielsen, som nu tager skridtet op fra Ferrari Challenge og European Le Mans Series i Ferrari-fabriksteamets GTE-Am-satsning.
– Det er et ret stort skridt, også selvom jeg har vist det i et stykke tid, fortalte Nicklas Nielsen til Boxengasse torsdag eftermiddag, da vi fangede ham for en kommentar.
– Jeg testede med AF Corse på Vallelunga helt tilbage i februar, og aftalen har været på plads længe, men jeg glæder mig meget til at komme i gang med sæsonen, forklarer Nielsen, som får gavn af dygtige medkørere til sin første sæson i klassen.
Bedst kendt er nok franske Emmanuel Collard, der har deltaget hele 23 gange i det berømte 24 timers-løb på Le Mans og desuden været Formel 1-testkører tilbage i 1990’erne. En erfaren og stabil kører, som stadigvæk kan køre hurtigt når det gælder. Derudover støder også Francois Perrodo til; endnu en franskmand, som dog nok vil betegnes som en “hurtig gentleman” på trods af sine syv Le Mans-starter og seks WEC-sæsoner.
Alligevel er det en helt tredje kører, som Nicklas Nielsen har størst forventninger til:
– Jeg har været heldig at få lov at køre i ELMS som forberedelse til WEC, og her har jeg haft Alessandro Pier Guidi som medkører og læremester. Det har jeg lært meget af, og selvom jeg godt kan køre stærkt, så er der rigtig meget som skal bygges ovenpå endnu. På den måde er det helt perfekt at have haft de europæiske løb som optakt.
En god historie med Den Stejlende Hingst
Har du fulgt med i Nicklas Nielsen’s karriere indtil nu behøver vi slet ikke opremse hans sejre og (verdens)mesterskaber i karting. I 2011 vandt han World Series Karting Final Cup, mens han to år efter tog både Verdens- og Europamesterskaberne i sin klasse. Efter et blandet første år i bilsport fik han chancen hos Formula Racings Ferrari Challenge-hold, og siden har han ikke set sig tilbage.
Således vandt han sidste år adskillige løb – og dermed også verdensmesterskabet – i Ferrari Challenge, hvilket var nok til at han fik chancen i en GT3-Ferrari ved et par løb i GT Open-mesterskabet. Her gik det også over al forventning, og i februar måned befandt han sig altså bag rattet i en af AF Corse’s egne biler. Ikke at det var nogen stor omvæltning.
– Det er jo AF Corse som servicerer alle Formula Racings Challenge-biler, så jeg kendte mange af ansigterne i forvejen, fortæller Nicklas Nielsen, der gjorde så god figur i testen, at han kunne rejse hjem med et tilbud om både ELMS og WEC i håndbagagen. Og selvom han er ydmyg over den opgave, som ligger foran ham, er der udover ambitioner om flere verdensmesterskaber og Le Mans-pokaler stadigvæk ét stort mål ude i horisonten:
– Jeg håber at jeg om et par år har gjort mig fortjent til at kalde mig for Officiel Ferrari-kører. Det er godt nok et fabriksteam, jeg kører for, men Ferrari er jo ret strikse med hvem, der er deres officielle kørere…
Den nye sæson starter den 1. september på Silverstone. Inden da er der to dages prolog på Circuit de Barcelona den 23-24. juli – bare få dage efter at han har kørt en ELMS på banen.