Air Connection Racings to hvide Seat Ibizaer har næsten været synonyme med den danske Yokohama Supercup gennem de seneste år. Men i 2020 er det tid til at lade nye vinde blæse i teamet, og derfor er de to Supercup-racere skiftet ud til fordel for to Volkswagen Golf VII TCR, som netop er landet i teamets værksted. Og forberedelserne til et 2020 i TCR Denmark er i fuld gang. Grafikken fra bilernes tidligere ejer, det svenske Kristoffersson Motorsport, er pillet af, og teamet er i fuld gang med at lære bilerne at kende.

Dermed er det også tid til en ny udfordring for kørende teamchef Allan Ørgaard Kristensen og René Povlsen, der sidder i teamets anden bil.

Annonce:

– Jeg tror primært vi tog springet af nysgerrighed. Vi ville begge gerne have noget hurtigere, og vi har jo været i Supercuppen siden 2014, så vi ville gerne videre i en standardvogn. Så dukkede muligheden med TCR Denmark op, og det er et naturligt næste step, synes vi. At det så kan blive i en serie med de her muligheder, ser jeg kun som en bonus, forklarer Allan Kristensen.

De to Golf VII TCR-racere er på plads i værkstedet hos Air Connection. Foto: Air Connection Racing

Venskabelig duel

Med deres indtræden i TCR fortsætter den mangeårige interne – og venskabelige – duel hos Air Connection Racing også. Allan Ørgaard Kristensen og René Povlsen er gamle venner, og har fulgtes ad i motorsportens verden:

– Vi har kørt noget forskelligt begge to. René har kørt en del flere ting end jeg, men jeg glæder mig helt vildt til at prøve TCR af. Jeg har ikke kørt en meter i den endnu – men går det som det gik i Seat’erne, så kommer René og jeg til at køre dør om dør. Vi har været venner gennem i hvert fald 30 år, så der er i hvert fald en god venskabelig duel der, siger Allan Ørgaard Kristensen med et smil.

At det lige blev de to Golf VII TCR fra Sverige, var faktisk lidt et tilfælde. Duoen havde egentlig besluttet, at de ville fortsætte med Seat i form af to Cupra TCR-racere. De havde også budt ind på to biler, men i sidste ende løb det hele ud i sandet – og så endte aftalen med at gå på de to svenske Volkswagens i stedet:

– Det var lidt tilfældigt, at det blev Volkswagen. Vi havde budt ind på to Cupra-racere, og havde skaffet traileren til at hente dem med. Men det gik i fisk, fordi vi ikke var sikre på tolddokumenterne på bilerne. René ville egentligt gerne have fortsat med Seat, men turen over til Kristoffersson Motorsport endte med at overbevise. Det er jo et kæmpestort team, og de har også sagt sig til at give os support til næste år. Det er to brugte biler, men det er jo Nordens fabriksteam for de her biler. De sælger dele til os, og er selvfølgelig interesserede i, at vi får en god oplevelse med det hele.

Tilbage er det blot at glæde sig, mener Allan Ørgaard Kristensen:

– Det er helt vildt fede biler. Det er meget mere en racerbil end det, vi er vant til, så jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang. René har lige kørt lidt til en støjmåling, men ellers har vi ikke kørt endnu, så det kribler godt i fingrene nu, siger han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller et par opgaver i blandt andet DTC og DS3 Cup. Hjertet banker først og fremmest for touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar