Sat lidt på spidsen, så havde en del europæiske fans af den japanske Super GT nok håbet, at der både i Japan og Tyskland ville komme et samlet løb med biler fra begge kategorier i år. Baggrunden er, at DTM til i år er gået over til det nye Class One-reglement. Et reglement, som Super GT i Japan længe har brugt, og som DTM har adopteret. Det betyder, at alle biler både teknisk og aerodynamisk er lavet til præcist samme reglement – og dermed skulle grobunden for flere fælles løb være lagt.

I et forsøg på at skabe en billigere DTM og potentielt nye aktører, har DTM derfor satset på Class Ones setup med toliters turbomotorer, der yder op mod 650 hestekræfter. Og for godt venskabs skyld var der også lagt op til, at Super GT skulle besøge DTM i Tyskland og vice versa.

Annonce:

Super GT og GT Association opfandt i sin tid Class One, da også Super GT kæmpede med omkostningerne. Serien er fortsat en megasucces i Asien, og er Japans klart største motorsportsserie. En serie, som Boxengasse i oktober var i Japan for at opleve live.

Stormøde på japansk grund

I de forgange måneder har forhandlingerne bølget frem og tilbage, og nu er det lagt fast, at der til efteråret kommer to møder på denne måde – men de bliver forskellige. Det største bliver i Japan den 23-24. november, hvor man helt udenfor Super GT-mesterskabet holder et specielt “Super GT/DTM Special Exchange Race”, som ifølge arrangørerne bliver historiens første japansk-europæiske løb med seks fabrikanter til start. Hele herligheden finder sted på Fuji Speedway, hvor 12 udvalgte biler fra Super GT’s GT500 og ligeledes 12 udvalgte biler fra DTM stiller til start.

Vi havde her på Boxengasse håbet, at man også på europæisk grund ville lave et lignende arrangement, men sådan gik det ikke helt. Der er lagt op til, at man vil åbne plads til tre Super GT-biler ved DTM-finalen på Hockenheim i oktober. Her er der lagt op til, at én bil fra hver af Super GT’s fabrikanter er på plads – altså en Lexus LC500, en Nissan GT-R og en Honda NSX.

Begge events bliver ifølge DTM.com og SuperGT.net afviklet på kontroldæk fra Hankook. Det japanske løb bliver desuden afviklet med DTM’s regelsæt, altså en weekend med to løb og ingen kørerskift i formatet. Løbene varer en time hver.

– Dette er en ny milepæl i partnerskabet mellem vores serier. Fujispeedway er en verdenskendt og moderne bane – en bane, der absolut er en værdig scene for et løb med biler fra Super GT og DTM. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke GT Associations Masaaki Bandoh og Fujispeedway for deres samarbejde, siger Gerhard Berger, der er direktør for DTM.

Super GT kører med to klasser – GT500 og GT300. GT500 er størst, og deler i år reglement med DTM. GT300 er derimod GT3-racere, som vi kender dem fra Europa.
Foto: Niklas Majgaard

Glimt fra Super GT på Autopolis 2018

Boxengasse tager til… Super GT!

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar