I forbindelse med weekendens Goodwood Festival of Speed har flere bilproducenter løftet sløret for nye, hårdtpumpede modeller til folket. Én af dem er Ford, som i samarbejde med Multimatic har skabt en opdateret udgave af Ford GT – naturligvis kaldet Ford GT Mark II.

Ingeniørerne hos Ford Performance har været i stand til at hive hele 700 hestekræfter ud af den 3,5 liters Ford EcoBoost V6’er som også ligger i både gadebilen og GTE-versionen. Det er alligevel 200 hestekræfter mere end GTE-kørerne havde til rådighed under Le Mans. Til gengæld genererer trackday-udgaven fire gange mere downforce end standardudgaven, og alle unødvendige dimser som for eksempel højdejusterbar undervogn og den avancerede kørecomputer med forskellige “drive modes” er hevet ud for at spare vægt.

Annonce:

Den syvtrins gearkasse med dobbeltkobling er trimmet og justeret til banebrug, men så er det også dét med komforten. Indvendig er standardsæderne hevet ud og erstattet med ét Sparco racersæde og sekspunktsseler. Passagersæde? Det er ekstraudstyr.

Ford GT Mark II bliver bygget i 45 eksemplarer til en forventet pris på 1,2 millioner dollar – sådan rundt regnet 8 millioner danske kroner. Til gengæld behøver man ikke tænke på registreringsafgift og flexleasing, for det bliver næppe muligt at sætte danske nummerplader på bilen.

Som altid med Ford GT køber man ikke bare bilen. Man godkendes til at få lov til at købe den. Har du lidt friværdi stående og tænker du at sådan en bil kunne give lidt ekstra anerkendelse på næste trackday på Jyllandsringen, så kan du ansøge om at blive godkendt til køb på https://www.ford.com/performance/gt/mkii/.

Ford er gået all-in på spændende bilnyheder under den Sydengelske bilfestival. Udover den en smule uopnåelige Ford GT Mark II præsenterede de også en Shelby Mustang GT500 og en – nærmest opnåelig – ny udgave af Ford Focus ST.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar