Det schweiziske firma WayRay arbejder med teknologi til at projicere billeder og grafik op i forruden på biler, og for nylig offentliggjorde de bidder af den teknologi som snart kan finde vej til helt almindelige gadebiler. Visse elementer er taget direkte fra computerspillenes verden, og anvendt korrekt kan der være nyskabelser på vej i motorsporten.

Alle, som har brugt hundredevis af timer med Gran Turismo, Project Cars eller Forza Motorsport – eller nogle af de utallige andre simulationer på markedet, vil nikke genkendende til elementerne på billedet herover. Der er nemlig hele det Heads up Display (HUD) som man kender fra bilspillene. Her er det bare projiceret op på forruden i en Porsche 991…

Annonce:

Anvendelsen af netop en Porsche er ikke et tilfælde; WayRay har den tyske sportsvognsproducent blandt investorerne, som også tæller Hyundai og den kinesiske handelsplatform, Alibaba. Porsches indblanding indikerer at det her er en teknologi, som vi med stor sandsynlighed vil se i gadebiler inden længe.

Et stærkt værktøj til køretræning

Teknologien bør også finde vej til racerbanerne i løbet af kort tid. Det oplagte er selvfølgelig at vigtige informationer som gule flag, brændstofadvarsler og placeringer bliver vist direkte i forruden, så køreren ikke behøver fjerne blikket fra vejen for at orientere sig. Ser man lidt længere frem kan WayRay’s teknologi bruges til træning og udvikling af racerkørere.

Kombinerer man WayRay-teknologien med de egenskaber som mange racerkørere kender fra f.eks. VBOX Video, står man pludselig med et træningsværktøj som kan give et større udbytte af det begrænsede antal træningsdage som racerkørere altid lider under. Eksempelvis kan man få vist bremsepunkter og ideallinjer fra sin bedste omgangstid direkte på banen, præcis som de fleste bilspil i dag anvender.

Motorsportscoach og officiel dansk forhandler af VBOX-produkterne, Tommy Schröter, ser også Augmented Reality som et potentielt nyt træningsredskab til racerkørere:

“Det ser jo rigtigt spændende ud, og jeg kan se mange muligheder for at bruge sådan et produkt. Hvis man får det bygget rigtigt, vil man for eksempel med VBOX-data konstant kunne visualisere den potentielt bedste omgang direkte på skærmen – så er der efterhånden ingen undskyldning for ikke at forbedre sig i løbet af en testdag”, siger Tommy Schröter, som dog ikke mener at “gamification” helt kan afløse arbejdet med data udenfor bilen:

“Der er ingen tvivl om at det rette system kan gøre en stor forskel for hvor hurtigt man som racerkører kan forbedre sig på banen – det er jo bare at slå de samme hjælpemidler til i simulatoren og se hvilken effekt det giver. Men når det kommer til at forstå bilen eller finde frem til hvorfor det bare ikke lykkes at finde de sidste to tiendedele sekund, når nu data viser at det er muligt, kræver det at man bruger data sammen med viden og erfaring – og mere til.”

Systemet forventes også at kunne blive brugt kommercielt, eksempelvis til at vise virtuelle reklameskilte og vigtige informationer på bygninger mens man kører forbi dem.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar