Lad mig starte denne artikel med en dybt uvidenskabelig påstand: Der er få steder som Japan, når det kommer til at have bil- og motorsportskultur stående på gadeplan.
Men der er noget om snakken, og en god del af turplanen for min nyligt overståede rundrejse i Japan var netop at se en håndfuld af de værksteder, som jeg altid har set op til og holdt af. Jeg nåede langt fra alle. Som i LANGT fra. Dette er blot et udpluk fra Tokyo-området (og en enkelt shop i Fukuoka), og rejser man videre rundt, så er der enormt mange specialister at løbe ind i. Og der er vitterligt nok fede shops til at fylde endnu en rundrejse på minimum to uger – uden at se det samme, vel at mærke.
Der er også få steder, hvor grænserne mellem tuning/streetracing/drifting og reel banesport er så løst definerede som i Japan. Det sætter kort fortalt sit tydelige præg på de biler, som mange af disse små fabrikker producerer. Min mangeårige passion for Honda satte også sit præg på turplanen, men sådan kan det jo gå.
Jeg er Honda-ejer på snart syvende år, så det var en helt særlig oplevelse at besøge firmaer som Spoon Sports, SEEKER, M&M Honda, ADVANCE og FEEL’s Honda Twin Cam. Alle fem har nærmest mytisk status i Honda-kredse, og står – sådan sagt på godt dansk – bag nogle af de fineste Hondaer på planeten.
Men Honda er én ting – drifting er noget andet. Mine mange år i RC drifting (drifting med fjernstyrede biler, red.), er også lig med lidt sjove kontakter i dén verden – og er drifting stort noget sted, så er det i hjemlandet Japan. Sådan nogle kontakter er Atsushi Ito og Takayuki Shida fra WELD x Overdose.
Firmaet i Yokohama-distriktet har lige omkring 18 år på bagen, og begyndte som en tunershop. Det er de i og for sig stadig, men i dag kører de i den japanske Formula Drift-serie med eget team, og er samtidigt også mændene bag Overdose, som er en stor spiller i RC drifting.
Over årene har de lavet lidt forskelligt, primært Nissan og Toyota. Sidstnævnte er også udgangspunktet for denne ret potente, 900 hestes Toyota JZX100 Mark II, som Kouichi Yamashita kører Formula Drift Japan med i dag. WELD bygger både for sig selv og for kunder, ligesom de i dag også har produktion af egne dele og løsninger. Det er blandt andet til Toyotas 2JZ-motorer, som vi her i Europa blandt andet kender fra Supra Mk IV. Det er også sådan en motor, som JZX100 Mark II’eren er udstyret med.
Honda-eksperterne
Midt i Tokyo – sådan da – ligger der tre store Honda-tunere nærmest dør om dør. Spoon Sports, SEEKER og FEEL’s Honda Twin Cam er alle tre stærke spillere når det kommer til at lave en kvik Honda til gaden eller til timeattack på banen.
Måske mest kendt af de tre er Spoon Sports. Et ganske nyt firma, der først slog dørene op i 1988, og begyndte at udvikle egne tuningsdele til Honda – primært til racing. De var hurtigt ude med en egenudviklet motorstyring blandt andet.
Racing har altid været en del af hverdagen for Spoon, der i 2000 var ude af Japan for første gang. Det kom de, da de stillede op til 24-timersløbet på Nürburgring med en Honda S2000 og vandt klassen. Men Spoon har været et internationalt firma i mange år, faktisk har man eksporteret tuningsdele til Europa siden 1991, og i dag er det et ganske pænt foretagende med base i England.
Spoon Sports er også et fantastisk sted at gæste, hvis man kommer til Tokyo. Der er ikke dele til salg, men man kan sagtens komme ind og få et kig på sagerne – og der er endda en væg, hvor gæster kan sætte deres signatur. Den bevidner, at det er et ganske populært sted at kigge forbi.
Forretningen er i to etager, og der bliver også lavet biler på førstesalen. Et meget klassisk eksempel på, hvordan man får alt ud af alle kvadratmeter i Japan – her er en regulær elevator til biler….
Længere nede ad vejen ligger en anden tuner, der har tonsvis af karisma og masser af fede biler på samvittigheden. Men også en tuner, der ikke ligefrem kan prale af mange kvadratmeter. Faktisk er der så lidt plads hos Seeker, at en Accord Euro R på liften er nok til, at forbipasserende på fortovet må se sig for. Bilerne stikker simpelthen ud af garageporten.
Lidt lig Spoon Sports, men i knapt så stort et omfang er Seeker også lige dele tunershop, værksted og producent af dele. Specialet er igen Honda, og delene kan købes alverdens steder. Også i Europa.
Men meget karakteristisk for Seeker, så er det også en tuner, der ikke kender de store grænser. Så længe det er en Honda, så tuner de hvad som helst, og er ofte blandt de første til at udvikle nye dele, når en ny bil kommer på markedet. Sådan var det for eksempel også med Hondas nye centermotorsportsvogn, S660. En NSX i lommeformat, kan man vel groft sagt kalde den. Bilen havde ikke været på gaden i mange dage, før de her gutter fik fat i et eksemplar og gik i gang. Da jeg var forbi, havde de således to ombyggede eksemplarer stående.
Den lille S660 blev i det hele taget straks et hit blandt de japanske tunere, og en hel del af dem byggede med det samme demobiler for at vise, hvad lige præcist de kunne gøre ved den. Det gælder blandt andre Spoon, Seeker og M&M Honda, som vi kommer tilbage til i denne artikel. Men også andre tunere som HKS hoppede med på bølgen. I de fleste tilfælde sætter man en turbolader på den lille 660 kubiks motor og får lige over 100 hk i stedet for de cirka 70, den har fra fabrikken. Og samtidigt er den ret let af en moderne bil at være: Når den ruller af samlebåndet, vejer en S660 830 kilo.
De lidt utraditionelle
Særligt Honda har for vane at dele holdningerne i tunerkredse. For hvad er egentligt bedst – trykladning eller sugemotorer? De traditionelle – særligt Spoon og Seeker – har holdt fast i traditionerne og sugemotorerne, men enkelte går en lidt anden vej. Det gælder blandt andre firmaet med det mundrette navn FEEL’s Honda Twin Cam, for de har det med at sætte andre motorer og ikke mindst trykladning på en del forskellige biler. Det er blandt andet blevet til en stribe ganske vilde demobiler. En af dem er en Honda Fit GK5 (Jazz i Danmark) med en turboladet udgave af Hondas K20-motor og lige knap 300 hestekræfter…
Fokus ligger for FEEL’s Honda Twin Cam primært på at lave biler til Timeattack – en japansk disciplin, hvor man tuner biler og går efter at sætte den hurtigste omgangstid på forskellige baner. Specielt Tsukuba Circuit bruges meget til dette, og en god målestok er, hvor langt under 60 sekunder i omgangstid man kan komme på den ganske lille bane.
NSX-eksperterne
Hvor er Hondas NSX?, vil du måske spørge. NSX’en er en ret sjælden bil – selv i Japan. Og de fleste firmaer, der virkelig har satset på den, ligger faktisk ikke i Tokyo. Men ét af firmaerne gør, og det er ADVANCE. I virkeligheden laver ADVANCE lidt af hvert, men NSX er en af de bilmodeller, som de til stadighed satser hårdt på. Den gule NSX, du ser herunder, er ganske hårdt tunet, og tilhører en af firmaets medarbejdere. Men også kundernes biler er Honda NSX – med visse undtagelser, for det er også et habilt værksted for Nissan Skylines og Mazdas wankelmotoriserede RX7.
Fukuokas entusiaster
Min tur endte på Japans sydligste ø, Fukuoka, i forbindelse med Super GT-løbet på Autopolis. Området er ikke helt så kendt for motorsportsaktiviteter som de gode steder midt i landet, men der er i hvert fald et enkelt godt firma at besøge, hvis hjertet banker for Honda. Og meget praktisk, så ligger det stort set lige udenfor lufthavnen – så det er nemt at komme til, hvis man alligevel har planer om at tage den lange vej til Autopolis. Et sted, som vi allerede har beskrevet tidligere i denne serie.
Men M&M Honda er her. I lighed med flere af kollegerne fra Tokyo, så åbnede M&M også dørene i forbindelse med racing. M&M Honda er fra 1982, og eventyret begyndte dengang med en tunet City R, som de udviklede til racing – senere fulgt af blandt andet CRX, som vi også havde på vejene i Danmark. Siden fulgte deltagelse i en mærkeklasse i form af Honda Civic One Make Race West Japan Series, som de udviklede en stor mængde dele til – og hen ad vejen åbnede en reel produktion med salg selv.
Sådan er det stadig den dag i dag for M&M Honda, og racing er stadig en fast del af firmaets DNA, når de udvikler dele og opsætninger til selv de allernyeste modeller.
Dette var blot et par nedslag i min tur rundt i Japan. Som sagt er der et næsten uendeligt udvalg af store virksomheder, som jeg ikke nåede forbi i denne omgang. Jeg kan roligt sige, at turplanen er klar til en ny omgang!